En oversikt over storformat

PUBLISERT: 27 oktober 2016
OPPDATERT: 27 oktober
HP har utviklet sine lateksblekk med en omfattende serie skrivere, inklusive denne 3,2 meter brede Latex 3100 produksjonsprinteren.
HP har utviklet sine lateksblekk med en omfattende serie skrivere, inklusive denne 3,2 meter brede Latex 3100 produksjonsprinteren.

Storformat har vokst i astronomisk hastighet i løpet av de siste årtiene, førat og fremst fordi at det kan håndtere stadig flere bruksområder, ettersom både skrivere, blekk og medier fortsetter å utvikles. det største markedet er fortsatt skilting, hvilket kan innbefatte alt fra generell skilting til plakater og utstillingsstands, point of sales-displayer og billboards. Men de er ike de eneste valgmulighetene.

Det er flere aspekter å tenke gjennom når du spesifiserer en storformatjobb. En av de viktigste er forskjellene mellom de ulike blekktypene som er tilgjengelige, det avgjører hvordan trykket kan benyttes og hva det kommer til å koste.

Den enkleste typen er vannbasert blekk. Det er begrenset til innendørsbruk, men skriverne har generelt mye høyere oppløsning og et bredere fargeregister. Blekket er hovedsakelig begrenset til bruk på bestrøket papir, som er relativt billig og lett å gjenvinne – selv om det ikke anbefales for produkter som skal ha lang holdbarhet. Dertil er skriverne og blekket i det hele tatt billigere enn andre alternativer innen storformat, så det er et godt valg for alle displayer for innendørs bruk – for eksempel point of sales-plakater.

Solvent har vært kontroversielt ettersom det generelt betraktes som helseskadelig og da bruken av dette er strengt regulert. Men når det er sagt, så benytter mange solventskrivere i dag milde løsemidler som har et relativt lavt solventinnhold. Dermed avgir de også veldig lave nivåer og kan oftest benyttes uten noen spesiell ventilasjon – selv om det kan være en god ide å la vinduet stå åpent. En ulempe er at moderne solventskrivere ofte behøver forbehandlet media.

Solventskriverne har tidligere vært støttespilleren for storformatindustrien og det finnes mange ulike substrater å velge mellom. Dyre materialer pleier å gi bedre resultater, og de bør også komme med ICC-profiler for de fleste skrivere. Trykket tenderer mot å ha en veldig blank overflate, hvilket gir levende farger. Teknikken er ekstremt kostnadseffektiv og mangesidig, og passer til både innen- og utendørsbruk. Det vanligste mediet er selvklebende vinyl og den vanligste applikasjonen kjøretøydekor, der vinylen kan skjæres og strekkes rundt ulike former.

Det hovedsakelige alternativet til solvent er lateksblekk og skrivere, som først og fremst selges av HP og Mimaki. Blekket er vannbasert og sees derfor ofte som mer miljøvennlig enn solvent. Imidlertid trengs det mye varme for å tørke, noe som ikke er så snilt mot miljøet.

Den største fordelen med lateks er at det ikke er noe behov for å lufte trykket når det har tørket, så det kan benyttes umiddelbart. Til forskjell fra solvent som generelt skal hvile i opp til 24 timer før bruk. Lateksblekk er også veldig effektivt når det kombineres med tekstiler for soft signage, noe som gjør at det ofte benyttes til utstillingsdisplayer. Antallet passende substrater øker og kostnadene kan sammenliknes med solvent. HP og Mimaki har utviklet flere lateksskrivere, så man kan velge mellom alt fra relativt billige 1,3 meters som passer for små byråer, helt opp til 3,2 meter brede produksjonsmaskiner.

De trykkteknikkene vi så langt har tatt hensyn til trykker utelukkende på fleksible materialer. Men skrivere som herder blekk med uv kan håndtere både fleksible og rigide substrater. Derfor er uv den absolutt vanligste storformatteknikken. Skriverne og blekket tenderer derimot til å være dyre, hvilket er forklaringen til at mange fortsatt benytter vannbasert, solvent og lateks.

Uv-herdende blekk kan feste på mange ulike substrater, fra papir, kartong og vinyl til tre, metall – og til og med – presenninger og tekstiler. Ofte uten at materialet er forbehandlet. Det innebærer i sin tur at du kan oppnå forbløffende spesialeffekter og genuint iøynefallende displayer.

Generelt sett er uv-blekk slitesterkt, det motstår slitasje samt vind og vær. Hvis blekket benyttes i en flatbedskriver herdes det til en bestandig finish, mens hybrid- og rullmatede skrivere må være mer fleksible for å forhindre at trykket sprekker når materialet rulles sammen.

Uv-herdende blekk tenderer mot å ha et flatere, mattere utseende enn for eksempel solvent. Men når det er sagt, varierer trykkets utseende betydelig mellom forskjellige skrivere. En del kan for eksempel variere herdingen for å skape en blankere overflate. Substratet har også stor betydning for hvordan bildene kommer til å se ut.

Denne Screen Truepess Jet W3200 er en uv-flatbedprinter, men den kan også benyttes som en hybrid med rull til rull-alternativet.
Denne Screen Truepess Jet W3200 er en uv-flatbedprinter, men den kan også benyttes som en hybrid med rull til rull-alternativet.

Endelig har fargesublimering for tekstiler blitt veldig populært i løpet av de siste årene. Det finnes flere skrivere som er utviklet for å produsere skiltmaterialer, og de har ofte innebygd fiksering for tørking av blekket. Fargesublimering produserer ekstremt sterke og mettede farger – spesielt når de belyses bakfra. Tekstiler er også veldig lette, så disse produktene kan lett transporteres og installeres. De kan også vaskes og gjenbrukes.

Med denne teknikken bør man ha oppløsningen og den overgripende bildekvaliteten i tankene. Det er et motsetningsforhold mellom den høyeste trykkvaliteten og skriverens hastighet, så det ligger selvsagt i trykkeriets interesse å benytte høyest mulige hastighet for å forbedre produktiviteten. Betraktningsavstanden bestemmer ofte hvor høy kvalitete som kreves. Plakattavler betraktes for eksempel ofte fra et antall meters hold, mens point of sales-skilt ofte står nærmere – noe som krever mye høyere kvalitet.

Visse bilder trenger også mer omsorg – for eksempel når du benytter mye farger og skulle kunne få problemer med «banding» – og en del skrivere kan ha vanskeligheter med visse farger. Andre problemer kan være fortoninger, visse Pantone-farger og hudtoner. Med det sagt, er mange digitalskrivere, spesielt de med light cyan og light magenta, i stand til å reprodusere et veldig stort fargerom. Men det er smart å teste først, for å unngå å bli skuffet.

En annen viktig sak å ha i tankene er etterbehandling. Det inkluderer laminering, som ofte benyttes for å beskytte trykket og forlenge dets livslengde. Det kan være mer kostnadseffektivt å laminere materialer fra solvent eller lateks enn materialer fra uv-skrivere. Kjøretøydekor pleier å lamineres for bedre holdbarhet, og ofte kan laminatet matches mot substrat og blekk for en garantert livslengde. Laminatet kan også forsterke trykkets utseende.

Miljømessige overveielser er viktige for mange foretak, spesielt hvor lett det er å gjenvinne ferdige trykk. Dette handler for en stor del om hvilke substrater som benyttes. Visse materialer, som tekstiler og kartong kan enkelt gjenvinnes. Mens andre, hvilket inkluderer de fleste vinyler, er vanskeligere. Men det er definitivt verdt å spørre leverandøren om nedmontering som en del av oppdraget og ta hensyn til den kostnaden allerede fra starten.

Tekst & foto: Nessan Cleary Oversettelse: Roger Stormo.

Digital Dots har i en omfattende guide tatt for seg fordeler og fallgruber med storformat. Dette er en av tre artikler om temaet. Om du vil lese de to andre artiklene, finner du disse hos vår svenske søsternettsted. Den ene artikkelen er publiserte under rubrikken Wild Format-teknik handlar om dig, og den andre under rubrikken Ut i stora vida världen.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324