Et halvt sekund gir dobbel effekt

PUBLISERT: 9 november 2016
OPPDATERT: 9 november

– Om du får øyet til å stanse opp et halvt sekund ved ditt produkt i hyllen, så økes sjansen for at ditt produkt skal bli kjøpt med 100 prosent.

Det fortalte forskeren Olov Hartmann, da han innledet årets Viscom-messe i Frankfurt den 2. november.

Han snakket videre om begrepet multisanser og viste at sjansen for å nå gjennom med markedsføring øker med tusen prosent om både følelse, øyne og ører aktiveres. Aktiveres kun øyne og ører så øker responsen med 300 prosent.

sapo1803%c2%achalv-sekund-1

Dette er fakta som flere utstillere har hatt i tankene, for en stor trend på årets Viscom messe er at man jobber med relieffer, som lages ved hjelp av mange lag klarlakk som påføres av spesielle blekkhoder i storformatskriverne.

Mutohs ValueJet 1638 UH er en 160 centimeter bred maskin som arbeider med led og uv-herding. Den er utstyrt med to hoder, der det på hvert hode også sitter en uv-herder.

– 10 kvadratmeter kan produseres i timen med fire farger, dekkhvitt og lakk, sier Martin Möllborn fra Sericomex, som er Mutohs svenske datterselskap.

Maskinen takler materiale som er maksimalt 15mm tykte, så på Viscom kjører storformatskriveren både på plast, kartong og tykke glasskiver.

sapo1803%c2%achalv-sekund-2

Swissqprint viser Nyala 2 og legger frem eksempel på en klokke som er trykt i relieff. Her aktiveres både synet og berøringsfølelsen, når man kjenner klokken stige frem fra bakgrunnen.

sapo1803%c2%achalv-sekund-3

Vil man heller trykke på stoff, så har Mimaki for andre gang lansert TX300P med 180 centimeter bredde (standardbredde for stoffer).

– Vi lanserte i fjor men var ikke fornøyde med fargene. Nå har vi re-lansert, med veldig gode pigmenterte farger, sier Mike Horsten fra Mimaki.

– Her trengs ingen sublimering. Du trykker direkte på bomullen, ullet eller hva du nå måtte ønske å trykke på. Alt du trenger er en rulle for å fiksere fargene med varme etterpå.

Maskinen koster 300 000 kroner og er tenkt for tre målgrupper:

  • Storformatsproduksjon
  • Toppsjiktet i mote, med tøy til noen få, eksklusive plagg
  • Hjemmetekstiler
    sapo1803%c2%achalv-sekund-5 sapo1803%c2%achalv-sekund-4Østerrikske Trotec bygger lasere og maskiner som skjærer med laser. I Sverige og Norge selges de av ACT. På Viscom i Frankfurt viste de en laser som skar gjennom en fem millimeter tykk akryl, uten at det oppsto noen brennmerker. Da var det også en ekstremt kompleks skjæring, der en sagtann ble lagd rundt en sirkel som deretter ble plassert i en utskåret kursiv tekst. Omtrent en time beregnet de at det skulle ta å skjære ut hele det trykte akrylarket.

    sapo1803%c2%achalv-sekund-6

    Rett innenfor inngangen og til venstre. Der finner man alltid Ulf Helliksen og hans foretak Crown Norway. De lager bor- og freseverktøy til alle de store produsentene av skjære- og fresebord. Ulf syntes messen var litt mer stille enn den pleier å være. Likevel kom det kunder til og med en halv time etter at messen hadde stengt.

    sapo1803%c2%achalv-sekund-7

    Roland DG har kommet med mange nye maskiner i løpet av året og på Viscom var det på tide å vise de frem. På paradeplass hadde de stillet ut sin Truevis VG, som fikk pris som beste skriver i sin klasse av European Digital Press i sommer. Den skjærer direkte i maskinen, så ingen etterbehandling kreves.

    sapo1803%c2%achalv-sekund-8

    Zünd fortsetter med sitt sterke fokus på produktivitet. Det er naturligvis helt nødvendig når deres produksjon slåss med en stadig sterkere Sveitserfranc. I fjor kom det automatiske verktøyskiftet og i vår ble det vist et skjærebord med to skjæreverktøy. På Viscom var det nå dags for en ny generasjon robotarm, som i ett moment plukker opp flere utskårne deler og legger de et sted.

    sapo1803%c2%achalv-sekund-9

    sapo1803-halv-sekund10

    Polske Laboprint, som mange svenske og norske signforetak samarbeider med, hadde med seg digitaltrykte etiketter til Viscom.

    – Det er vårt nyeste produkt, fortalte Agnieszka Boladc. Vi trykker både hvitt og farget og gjerne på transparente materialer.

    Etikettrullen er satt i et stativ som Laboprint selv har konstruert.

    – Trenger du noen hundre displaystativer så er det lønnsomt for oss å produsere dem. Behøver du flere en som så, legger vi ut trykking og stansing.

    – Når vi snakker om display, så har vi også vårt patenterte ovale stativ Faster Display, der du med bare noen snører lager et stativ som kan stå rett på gulvet.

    sapo1803-halv-sekund11

    Siden for ett år siden er Seiko Instruments (SII) en del av OKI. Det markerte de ved å ha en stand som var fylt med forskjellige skrivere. Da hadde de likevel ikke greid å få med alle de forskjellige modellene. På bildet ser vi ColorPainter M-64s.

Les videre

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

«Et utstillingsvindu for å få flere til å oppdage oss»

Addbrands ambisjon er å være Nordens beste grossist innen papir, konvolutter, lett emballasje og grafisk tilbehør. På Sign, Print & Promotion, 19.–20. mars, vil de vise et utvalg av deres brede produktportefølje.
Addbrand kollage

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222