Konica Minolta og Canon A-listet for miljøengasjement

PUBLISERT: 10 november 2016
OPPDATERT: 21 mars
Linda Elmén
Linda Elmén

CDP, tidligere kjent som Carbon Disclosure Project er en internasjonal, anerkjent organisasjon som leverer et system for å måle, avsløre, administrere og dele viktig miljømessig informasjon blant selskaper og byer rundt om i verden. Nå har mer enn 5000 internasjonale selskaper har blitt vurdert, hvor 193 av disse havnet på A-listen, «The Climate A List 2016».

Blant selskapene som har fått innpass på denne listen finner vi både Konica Minolta og Canon.

– Å skape en bærekraftig verden for nåværende og fremtidige generasjoner står sentralt i Konica Minoltas filosofi «The Creation of New Value», heter det i en pressemelding fra Konica Minolta. – Vi er opptatt av å redusere vår påvirkning på miljøet samt å hjelpe våre kunder med å gjøre det samme. Derfor utfordrer vi oss selv kontinuerlig med ambisiøse mål om å ta ansvar og bidra til en bedre verden. Vår langsiktige miljøplan er å redusere CO2-utslipp gjennom hele produktets levetid med 80 % innen 2050.

– Canon har strevsomt og langsiktig arbeidet med å minske miljøpåvirkningen per produkt og det kjennes ekstra fint at vi overgikk målet og at vi nå har fått denne oppmerksomheten av CDP, sier Linda Elmén, Nordisk miljøsjef hos Canon. Siden 2008 er Canons utslipp av CO2 minsket med 30 prosent. Foretaket skriver at målet med deres miljøvisjon ”Action for green”, som ble innført i 2008, var å minske utslippet av CO2 med 3 prosent for hvert produkt. Tiltakene har blant annet vært energibesparingsaktiviteter ved produksjonsanlegg, distribusjonsomstilling, minsket energiforbruk under produktanvendelse, gjenbruk av deler og gjenvinning av forbruksmateriell.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324