Kreativitet = høyere inntekt og bedre medarbeidere

PUBLISERT: 10 november 2016
OPPDATERT: 10 november

Kreative mennesker tjener mer og er bedre medarbeidere, ifølge en ny, global undersøkelse fra Adobe.

Adobes nye rapport, «State Of Create 2016», viser at investering i kreativitet lønner seg i form av høyere inntekt, styrket konkurranseevne og økt produktivitet. Undersøkelsen ble offentliggjort ved Adobe MAX i San Diego, verdens største konferanse for kreative.

Rapporten bygger på en undersøkelse med over 5000 respondenter fordelt på USA, England, Frankrike, Tyskland og Japan. Den viser at personer som identifiserer seg selv som kreative i snitt har 13 prosent høyere husholdningsinntekt enn de som ikke gjør det. Videre mener 7 av 10 at du blir en bedre medarbeider, leder, forelder eller elev ved å være kreativ.

– Vår undersøkelse bekrefter at kreativitet og produktivitet går hånd i hånd, og dermed at det er fornuftig å investere i kreative ferdigheter. Til tross for økt fokus har dessverre ikke dette den nødvendige prioritet i mange virksomheter. Nøkkelen til økonomisk suksess ligger i stor grad ligger i å gi medarbeidere verktøy og frihet til å være kreative, sier Klara Lundquist, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Enterprise.

Japanere er mest kreative

Deltakerne i undersøkelsen ble også spurt om hvilket land og hvilken by de ser på som mest kreativ. 34 prosent peker på Japan som det mest kreative landet, etterfulgt av USA med 28 prosent. Til sammenligning svarer bare 11 prosent enten Frankrike, Tyskland eller England.

Undersøkelsen viser også at så mange som 26 prosent mener Tokyo er verdens mest kreative by, mens bare 7 prosent svarer Berlin, San Francisco eller Los Angeles.

Noen funn i undersøkelsen:

Kreativitet kveles av utdanningssystemet:

  • 65 prosent mener at utdanningssystemet kveler kreativitet, mens bare 37 prosent føler at regjeringen oppfordrer skolene til å lære elevene å være kreativeKreativitet lønner seg, men få bruker sitt kreative potensial:
  • Det lønner seg å være kreativ: basert på respondentenes husholdningsinntekt tjener kreative 13 prosent mer enn ikke-kreative
  • Bare 31 prosent av de spurte føler at de lever opp til sitt kreative potensialFolk betaler mer for godt design – men på arbeidsplassen fremheves produktivitet fremfor kreativitet:
  • 74 prosent mener det er viktig for virksomheter å fokusere på godt design. Nesten halvparten (45 prosent) har i løpet av det siste året betalt mer for et produkt eller en tjeneste med et godt design
  • De fleste mener at virksomheter som investerer i kreativitet i større grad vil skape innovasjon (83 prosent), være konkurransedyktige (79 prosent), ha bedre kundeopplevelse (78 prosent), flere tilfredse kunder (80 prosent) og ha økonomisk suksess (73 prosent)
  • 76 prosent mener også at disse virksomhetene vil ha mer fornøyde medarbeidere og økt produktivitet (78 prosent)
  • 77 prosent mener det er et økt press på å være produktiv fremfor være kreativ på arbeidsplassen. Samtidig mener 56 prosent at de forventes å tenke mer kreativtOm undersøkelsen

    Adobe rapport «State of Create 2016» er basert på en spørreundersøkelse blant 5,026 personer i alderen +28 år i USA, England, Frankrike, Tyskland og Japan. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 19. september – 3. oktober 2016. Undersøkelsen ble utført av Edelman Intelligence. Last ned hele undersøkelsen her.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324