Kreativitet = høyere inntekt og bedre medarbeidere

PUBLISERT: 10 november 2016
OPPDATERT: 10 november

Kreative mennesker tjener mer og er bedre medarbeidere, ifølge en ny, global undersøkelse fra Adobe.

Adobes nye rapport, «State Of Create 2016», viser at investering i kreativitet lønner seg i form av høyere inntekt, styrket konkurranseevne og økt produktivitet. Undersøkelsen ble offentliggjort ved Adobe MAX i San Diego, verdens største konferanse for kreative.

Rapporten bygger på en undersøkelse med over 5000 respondenter fordelt på USA, England, Frankrike, Tyskland og Japan. Den viser at personer som identifiserer seg selv som kreative i snitt har 13 prosent høyere husholdningsinntekt enn de som ikke gjør det. Videre mener 7 av 10 at du blir en bedre medarbeider, leder, forelder eller elev ved å være kreativ.

– Vår undersøkelse bekrefter at kreativitet og produktivitet går hånd i hånd, og dermed at det er fornuftig å investere i kreative ferdigheter. Til tross for økt fokus har dessverre ikke dette den nødvendige prioritet i mange virksomheter. Nøkkelen til økonomisk suksess ligger i stor grad ligger i å gi medarbeidere verktøy og frihet til å være kreative, sier Klara Lundquist, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Enterprise.

Japanere er mest kreative

Deltakerne i undersøkelsen ble også spurt om hvilket land og hvilken by de ser på som mest kreativ. 34 prosent peker på Japan som det mest kreative landet, etterfulgt av USA med 28 prosent. Til sammenligning svarer bare 11 prosent enten Frankrike, Tyskland eller England.

Undersøkelsen viser også at så mange som 26 prosent mener Tokyo er verdens mest kreative by, mens bare 7 prosent svarer Berlin, San Francisco eller Los Angeles.

Noen funn i undersøkelsen:

Kreativitet kveles av utdanningssystemet:

  • 65 prosent mener at utdanningssystemet kveler kreativitet, mens bare 37 prosent føler at regjeringen oppfordrer skolene til å lære elevene å være kreativeKreativitet lønner seg, men få bruker sitt kreative potensial:
  • Det lønner seg å være kreativ: basert på respondentenes husholdningsinntekt tjener kreative 13 prosent mer enn ikke-kreative
  • Bare 31 prosent av de spurte føler at de lever opp til sitt kreative potensialFolk betaler mer for godt design – men på arbeidsplassen fremheves produktivitet fremfor kreativitet:
  • 74 prosent mener det er viktig for virksomheter å fokusere på godt design. Nesten halvparten (45 prosent) har i løpet av det siste året betalt mer for et produkt eller en tjeneste med et godt design
  • De fleste mener at virksomheter som investerer i kreativitet i større grad vil skape innovasjon (83 prosent), være konkurransedyktige (79 prosent), ha bedre kundeopplevelse (78 prosent), flere tilfredse kunder (80 prosent) og ha økonomisk suksess (73 prosent)
  • 76 prosent mener også at disse virksomhetene vil ha mer fornøyde medarbeidere og økt produktivitet (78 prosent)
  • 77 prosent mener det er et økt press på å være produktiv fremfor være kreativ på arbeidsplassen. Samtidig mener 56 prosent at de forventes å tenke mer kreativtOm undersøkelsen

    Adobe rapport «State of Create 2016» er basert på en spørreundersøkelse blant 5,026 personer i alderen +28 år i USA, England, Frankrike, Tyskland og Japan. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 19. september – 3. oktober 2016. Undersøkelsen ble utført av Edelman Intelligence. Last ned hele undersøkelsen her.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222