Kreativitet = høyere inntekt og bedre medarbeidere

PUBLISERT: 10 november 2016
OPPDATERT: 10 november

Kreative mennesker tjener mer og er bedre medarbeidere, ifølge en ny, global undersøkelse fra Adobe.

Adobes nye rapport, «State Of Create 2016», viser at investering i kreativitet lønner seg i form av høyere inntekt, styrket konkurranseevne og økt produktivitet. Undersøkelsen ble offentliggjort ved Adobe MAX i San Diego, verdens største konferanse for kreative.

Rapporten bygger på en undersøkelse med over 5000 respondenter fordelt på USA, England, Frankrike, Tyskland og Japan. Den viser at personer som identifiserer seg selv som kreative i snitt har 13 prosent høyere husholdningsinntekt enn de som ikke gjør det. Videre mener 7 av 10 at du blir en bedre medarbeider, leder, forelder eller elev ved å være kreativ.

– Vår undersøkelse bekrefter at kreativitet og produktivitet går hånd i hånd, og dermed at det er fornuftig å investere i kreative ferdigheter. Til tross for økt fokus har dessverre ikke dette den nødvendige prioritet i mange virksomheter. Nøkkelen til økonomisk suksess ligger i stor grad ligger i å gi medarbeidere verktøy og frihet til å være kreative, sier Klara Lundquist, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Enterprise.

Japanere er mest kreative

Deltakerne i undersøkelsen ble også spurt om hvilket land og hvilken by de ser på som mest kreativ. 34 prosent peker på Japan som det mest kreative landet, etterfulgt av USA med 28 prosent. Til sammenligning svarer bare 11 prosent enten Frankrike, Tyskland eller England.

Undersøkelsen viser også at så mange som 26 prosent mener Tokyo er verdens mest kreative by, mens bare 7 prosent svarer Berlin, San Francisco eller Los Angeles.

Noen funn i undersøkelsen:

Kreativitet kveles av utdanningssystemet:

  • 65 prosent mener at utdanningssystemet kveler kreativitet, mens bare 37 prosent føler at regjeringen oppfordrer skolene til å lære elevene å være kreativeKreativitet lønner seg, men få bruker sitt kreative potensial:
  • Det lønner seg å være kreativ: basert på respondentenes husholdningsinntekt tjener kreative 13 prosent mer enn ikke-kreative
  • Bare 31 prosent av de spurte føler at de lever opp til sitt kreative potensialFolk betaler mer for godt design – men på arbeidsplassen fremheves produktivitet fremfor kreativitet:
  • 74 prosent mener det er viktig for virksomheter å fokusere på godt design. Nesten halvparten (45 prosent) har i løpet av det siste året betalt mer for et produkt eller en tjeneste med et godt design
  • De fleste mener at virksomheter som investerer i kreativitet i større grad vil skape innovasjon (83 prosent), være konkurransedyktige (79 prosent), ha bedre kundeopplevelse (78 prosent), flere tilfredse kunder (80 prosent) og ha økonomisk suksess (73 prosent)
  • 76 prosent mener også at disse virksomhetene vil ha mer fornøyde medarbeidere og økt produktivitet (78 prosent)
  • 77 prosent mener det er et økt press på å være produktiv fremfor være kreativ på arbeidsplassen. Samtidig mener 56 prosent at de forventes å tenke mer kreativtOm undersøkelsen

    Adobe rapport «State of Create 2016» er basert på en spørreundersøkelse blant 5,026 personer i alderen +28 år i USA, England, Frankrike, Tyskland og Japan. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 19. september – 3. oktober 2016. Undersøkelsen ble utført av Edelman Intelligence. Last ned hele undersøkelsen her.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik