Kjemper for kortreiste bøker - tar miljøansvar

PUBLISERT: 17 november 2016
OPPDATERT: 21 mars

Zoom Grafisk i Drammen ligger kun få mil fra Kongsberg. Det viser seg å være en konkurransefordel når det lille, Kongsbergbaserte forlaget Tussilago satser på kortreiste bøker.

–I en tid der holleland_-tussilagomiljøtrusselen er reell, har vi valgt å utgi kortreiste bøker, selv om vi taper penger på det, sier forlagssjef Øistein Hølleland, til Vårt Land. De valgte Zoom Grafisk i Drammen.

Han hevder at hele bransjen preges av hvor mye en bok kan selge, ikke hvor viktig den er å utgi- og hvor billig den kan produseres.

-For meg som lever av ordet – som forfatter og forlegger – er det viktig å belyse også de samfunnsmessige sidene i norsk bokproduksjon. I vår tid må miljøperspektivet være overordnet. Konsekvensene av å ikke tenke miljø og samfunnsansvar kan bli stort. Vi er et lite forlag og besparelsene på en utgivelse er kanskje noen få titusen kroner. Men hvis alle tenker kun økonomi i alle ledd, får vi en farlig dominoeffekt, sier han og vil ansvarliggjøre forlagsbransjen.

Tidligere har Tussilago brukt Valdrestrykk og AIT Otta, men de eksisterer ikke lenger. Nå er Tussilago blitt kunder hos Zoom Grafisk i Drammen. Daglig leder Ari Haukson er glad for å ha fått forlaget som kunde.

-Trykkeribransjen har utviklet seg fra håndverk til industri. I dag er det mye logistikk som avgjør lønnsomheten. Vi trykker en del større praktverk for kunst,- kultur,- og motebransjen. Der er kvalitetskravene spesielt høye, og vi blir foretrukket for at oppdragsgiver kan følge prosessen på nært hold- og har full kontroll underveis. Da velger de oss, selv om det koster noen kroner ekstra, sier Haukson til Vårt Land.

Mer konkurransekraftmagnus trappen

Bransjesjef Magnus Thorkildsen i Grafisk bransjeforening viser til at bokproduksjon er en av de sektorene som er verst rammet av utflytting. Når det gjelder innbundne bøker er det svært lite igjen. De siste 20 årene har flere hundre trykkeribedrifter gitt seg, og Bokbinderiet Johnsen er nå de eneste i Norge som kan produsere stivbindbøker maskinelt. Det sier litt om utviklingen, sier Thorkildsen. Han ser at de store ordrene går til Baltikum og flere andre land i Europa- og til Kina.

-Vi har alt å vinne nå. Det er større sjanse for at en norsk trykkeribedrift skal vinne et anbud i dag enn for bare to år siden. Driftsmarginene blir knappere ute også, og valutasvingninger kan gjøre sitt til at vi blir mer konkurransedyktige. Priskampen mellom Norge og Øst-Europa har jevnet seg ut, mener bransjesjefen.

 

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324