Kjemper for kortreiste bøker - tar miljøansvar

PUBLISERT: 17 november 2016
OPPDATERT: 21 mars

Zoom Grafisk i Drammen ligger kun få mil fra Kongsberg. Det viser seg å være en konkurransefordel når det lille, Kongsbergbaserte forlaget Tussilago satser på kortreiste bøker.

–I en tid der holleland_-tussilagomiljøtrusselen er reell, har vi valgt å utgi kortreiste bøker, selv om vi taper penger på det, sier forlagssjef Øistein Hølleland, til Vårt Land. De valgte Zoom Grafisk i Drammen.

Han hevder at hele bransjen preges av hvor mye en bok kan selge, ikke hvor viktig den er å utgi- og hvor billig den kan produseres.

-For meg som lever av ordet – som forfatter og forlegger – er det viktig å belyse også de samfunnsmessige sidene i norsk bokproduksjon. I vår tid må miljøperspektivet være overordnet. Konsekvensene av å ikke tenke miljø og samfunnsansvar kan bli stort. Vi er et lite forlag og besparelsene på en utgivelse er kanskje noen få titusen kroner. Men hvis alle tenker kun økonomi i alle ledd, får vi en farlig dominoeffekt, sier han og vil ansvarliggjøre forlagsbransjen.

Tidligere har Tussilago brukt Valdrestrykk og AIT Otta, men de eksisterer ikke lenger. Nå er Tussilago blitt kunder hos Zoom Grafisk i Drammen. Daglig leder Ari Haukson er glad for å ha fått forlaget som kunde.

-Trykkeribransjen har utviklet seg fra håndverk til industri. I dag er det mye logistikk som avgjør lønnsomheten. Vi trykker en del større praktverk for kunst,- kultur,- og motebransjen. Der er kvalitetskravene spesielt høye, og vi blir foretrukket for at oppdragsgiver kan følge prosessen på nært hold- og har full kontroll underveis. Da velger de oss, selv om det koster noen kroner ekstra, sier Haukson til Vårt Land.

Mer konkurransekraftmagnus trappen

Bransjesjef Magnus Thorkildsen i Grafisk bransjeforening viser til at bokproduksjon er en av de sektorene som er verst rammet av utflytting. Når det gjelder innbundne bøker er det svært lite igjen. De siste 20 årene har flere hundre trykkeribedrifter gitt seg, og Bokbinderiet Johnsen er nå de eneste i Norge som kan produsere stivbindbøker maskinelt. Det sier litt om utviklingen, sier Thorkildsen. Han ser at de store ordrene går til Baltikum og flere andre land i Europa- og til Kina.

-Vi har alt å vinne nå. Det er større sjanse for at en norsk trykkeribedrift skal vinne et anbud i dag enn for bare to år siden. Driftsmarginene blir knappere ute også, og valutasvingninger kan gjøre sitt til at vi blir mer konkurransedyktige. Priskampen mellom Norge og Øst-Europa har jevnet seg ut, mener bransjesjefen.

 

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag