Norske boktrykkerier konkurrerer stadig bedre

PUBLISERT: 17 november 2016
OPPDATERT: 17 november

-Miljøperspektivet er viktig for oss, og da velger vi norske trykkerier, selv om det blir dyrere. Men samtidig er vi så store kunder at vi får veldig god og personlig service, og møter stor fleksibilitet når vi må gjøre endringer i en produksjon. Norske Trykkerier blir stadig mer konkurransedyktige, og prisene er synkende, sier forlagssjef Hege Gundersen i Universitetsforlaget.

Bakgrunnen er tirsdagens Vårt Land som tar opp Klassekampens sak fra i sommer om Regnskogsfondets avsløringer om at norske bøker trykt i Kina, inneholder fibre fra regnskog. To av utgivelsene er barnebøker om regnskog.

Universitetsfohege-gundersenrlaget skiller seg ut blant de større norske forlagene. De trykker alle bøkene i Norge så langt det er teknisk mulig. Andelen ligger på godt og vel 90 prosent.

Produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm leder en arbeidsgruppe Forleggerforeningen nylig har opprettet for å se på hvordan en samlet bransje kan bli best mulig på miljø.

Grafisk tilbyr hjelp

-Vi er meget positive til Forleggerforeningens initiativ og vil gjerne bistå med den kompetanse vi har på miljøvennlig grafisk produksjon. Blant våre medlemmer har vi moderne, rasjonelle bokprodusenter som mer enn gjerne vil stille opp for å bidra til at de norske forlagene oppnår miljøbesparende produksjon av sine opplag. Kortreist, fleksibelt, god kontroll og høy kvalitet – og selvsagt miljøsertifisert papir, sier Magnus Thorkildsen, bransjesjef i Grafisk bransjeforening i Norsk Industri.

Dårlig kontroll

Det ble gjennomført stikkprøver i 2015 som viste at i 11 av 24 norske barnebøker var det spør av regnskog.  I sommer ble 35 tilfeldig valgte bøker trykt i Kina undersøkt, og 11 av dem inneholdt regnskogfiber.

Til Vårt Land ber Kamilla Berggrav i Regnskapsfondet forlagene rydde opp. Et økende antall norske bøker trykkes i Kina, spesielt forseggjorte bildebøker for barn. Mye av papirmassen i Kina kommer fra regnskog i Indonesia. Berggrav tror ikke at forlagene bevisst trykker på regnskogødeleggende papir, men at de har for dårlige kontrollrutiner.

I samme avis uttaler produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm at forlaget gjør alt de kan for å spare miljøet, og viser til tett dialog med Regnskogfondet. Han viser til at de bøkene som har spør av regnskog, er internasjonale og co-produksjoner, som er vanskeligere å kontrollere.

 

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_