NHST setter ny standard for effektivitet

PUBLISERT: 24 november 2016
OPPDATERT: 21 mars
Petter Irgens Gustafson, CTO i NHST Media Group
Petter Irgens Gustafson, CTO i NHST Media Group

 

Det norske mediekonsernet NHST setter ny standard for effektivitet med modulbasert, integrert løsning.  Med publikasjoner som Dagens Næringsliv, Morgenbladet og TradeWinds er NHST et av Norges ledende mediekonsern. Ved å kombinere flere moderne standardløsninger for effektiv styring av den redaksjonelle prosessen har NHST gitt sine 200 brukere tilgang til et felles nettbasert redigeringsprogram, der de kan både opprette og administrere innhold.

– I et hurtig skiftende medielandskap er tid til marked en kritisk faktor. Så hvis ny teknologi allerede er kommersielt tilgjengelig, bruker vi ikke ressursene rett hvis vi skal finne opp hjulet på nytt. Vi innså at en effektiv, bærekraftig strategi for den redaksjonelle prosessen vår ville være å sette sammen bransjens beste modulbaserte komponenter, skreddersy minst mulig, ha tilgang til brukerstøtte fra forhandleren døgnet rundt og få løsningen levert som en tjeneste, forteller Petter Irgens Gustafson, CTO i NHST Media Group.

NHST hadde i utgangspunktet tre alternativer da de skulle bytte ut det redaksjonelle CMS-systemet for publikasjonene sine: De kunne oppgradere det gamle systemet til en nyere versjon eller til en annen totalløsning fra en av de store aktørene, de kunne utvikle sin egen løsning internt, eller de kunne sette sammen modulbaserte komponenter til en løsning som er i tråd med fremtidens krav og budsjetter.

Etter å ha gått bort fra det første alternativet på grunn av kompleks gammel teknologi og risikoen ved å binde seg til én leverandør, og dessuten utelukket utvikling internt, satset NHST på en ny redaksjonell CMS-løsning basert på moderne teknologi og modulbaserte standardkomponenter.

Etter en omfattende jakt på mulige teknologipartnere endte NHST opp med det svenske utviklingsfirmaet Roxen med Roxen Editorial Portal og norske Aptoma med Dr Publish. NHST fikk også bistand fra det norske konsulentfirmaet Tikktakk for å sikre en effektiv arbeidsflyt som var optimalt tilpasset komponentene og prosessene.

NHST og Tikktakk samarbeidet om krav, mens utviklere fra Roxen og Aptoma integrerte teknologien sin med NHSTs eksisterende teknologiplattform ved hjelp av API-er og felles grensesnitt. Resultatet er en løsningsdesign som er basert på enkelhet, brukervennlighet, effektivitet og modularitet.

– NHSTs nye redaksjonelle prosess er nå basert på ledende teknologi fra våre teknologipartnere, Roxen og Aptoma. Gjennom hele prosjektet kom de med verdifulle innspill til arkitektur og problemløsing samt utvikling og integreringstjenester. Prosjektet har vært svært vellykket, og i fremtiden kan NHSTs publikasjoner fortsette å fokusere på det redaksjonelle innholdet, i visshet om at nesten 200 brukere har tilgang til moderne verktøy som er unike i denne bransjen, sier Ståle Bjerke, Senior Workflow Architect i TikkTakk.

For Roxen og Aptoma var samarbeid avgjørende for å skape en vellykket og komplett løsning basert på hyllevare.

– Ved å samarbeide med NHST og Roxen om denne unike integrerte plattformen fikk vi være med på å skape en oppdatert totalopplevelse for redaktører og journalister basert på moderne teknologi.Resultatene taler for seg, og vi er stolte over å ha vært med på et prosjekt som har lyktes i å gi journalister og redaktører i NHST en strømlinjeformet arbeidsflyt for trykte og digitale publikasjoner. Vi ser frem til å videreutvikle dette samarbeidet i fremtiden, sier Geir Berset i Aptoma.

– Å teste og ta i bruk teknologien vår på et så profilert prosjekt har skjerpet oss, og jeg er fornøyd med sluttresultatet. Gjennom denne prosessen har vi fått viktig innsikt i kundenes skiftende behov. Dette har hjulpet oss med å videreutvikle produktene våre når det gjelder funksjonalitet og grensesnitt, noe som kommer alle Roxen-brukere til gode. Det har også vært en glede å inngå i en hyggelig og profesjonell prosjektgruppe som har klart å skape en løsning som setter en ny standard for bransjen, sier Per Östlund i Roxen.

Les videre

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

For få utdannes – "Situasjonen begynner å bli kritisk"

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie