Velger norske trykkerier av miljøhensyn

PUBLISERT: 24 november 2016
OPPDATERT: 24 november
Hege Gundersen
Hege Gundersen

– Miljøperspektivet er viktig for oss, og da velger vi norske trykkerier, selv om det blir dyrere, sier forlagssjef Hege Gundersen i Universitetsforlaget. – Samtidig er vi så store kunder at vi får veldig god og personlig service, og møter stor fleksibilitet når vi må gjøre endringer i en produksjon. Norske trykkerier blir stadig mer konkurransedyktige, og prisene er synkende, fortsetter forlagssjefen.

Bakgrunnen er et oppslag i Vårt Land som tok opp Klassekampens sak fra i sommer om Regnskogsfondets avsløringer om at norske bøker trykt i Kina, inneholder fibre fra regnskog. To av utgivelsene er barnebøker om regnskog.

Universitetsforlaget skiller seg ut blant de større norske forlagene. De trykker alle bøkene i Norge så langt det er teknisk mulig. Andelen ligger på godt og vel 90 prosent.

Produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm leder en arbeidsgruppe Forleggerforeningen nylig har opprettet for å se på hvordan en samlet bransje kan bli best mulig på miljø.

-Vi er meget positive til Forleggerforeningens initiativ og vil gjerne bistå med den kompetanse vi har på miljøvennlig grafisk produksjon. Blant våre medlemmer har vi moderne, rasjonelle bokprodusenter som mer enn gjerne vil stille opp for å bidra til at de norske forlagene oppnår miljøbesparende produksjon av sine opplag. Kortreist, fleksibelt, god kontroll og høy kvalitet – og selvsagt miljøsertifisert papir, sier Magnus Thorkildsen, bransjesjef i Grafisk bransjeforening i Norsk Industri.

Bakgrunnen for saken er at det ble gjennomført stikkprøver i 2015 som viste at i 11 av 24 norske barnebøker var det spor av regnskog. I sommer ble 35 tilfeldig valgte bøker trykt i Kina undersøkt, og 11 av dem inneholdt regnskogfiber.

Til Vårt Land ber Kamilla Berggrav i Regnskogfondet forlagene rydde opp. Et økende antall norske bøker trykkes i Kina, spesielt forseggjorte bildebøker for barn. Mye av papirmassen i Kina kommer fra regnskog i Indonesia. Berggrav tror ikke at forlagene bevisst trykker på regnskogødeleggende papir, men at de har for dårlige kontrollrutiner.

I samme avis uttaler produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm at forlaget gjør alt de kan for å spare miljøet, og viser til tett dialog med Regnskogfondet. Han viser til at de bøkene som har spor av regnskog, er internasjonale og co-produksjoner, som er vanskeligere å kontrollere.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01