Velger norske trykkerier av miljøhensyn

PUBLISERT: 24 november 2016
OPPDATERT: 24 november
Hege Gundersen
Hege Gundersen

– Miljøperspektivet er viktig for oss, og da velger vi norske trykkerier, selv om det blir dyrere, sier forlagssjef Hege Gundersen i Universitetsforlaget. – Samtidig er vi så store kunder at vi får veldig god og personlig service, og møter stor fleksibilitet når vi må gjøre endringer i en produksjon. Norske trykkerier blir stadig mer konkurransedyktige, og prisene er synkende, fortsetter forlagssjefen.

Bakgrunnen er et oppslag i Vårt Land som tok opp Klassekampens sak fra i sommer om Regnskogsfondets avsløringer om at norske bøker trykt i Kina, inneholder fibre fra regnskog. To av utgivelsene er barnebøker om regnskog.

Universitetsforlaget skiller seg ut blant de større norske forlagene. De trykker alle bøkene i Norge så langt det er teknisk mulig. Andelen ligger på godt og vel 90 prosent.

Produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm leder en arbeidsgruppe Forleggerforeningen nylig har opprettet for å se på hvordan en samlet bransje kan bli best mulig på miljø.

-Vi er meget positive til Forleggerforeningens initiativ og vil gjerne bistå med den kompetanse vi har på miljøvennlig grafisk produksjon. Blant våre medlemmer har vi moderne, rasjonelle bokprodusenter som mer enn gjerne vil stille opp for å bidra til at de norske forlagene oppnår miljøbesparende produksjon av sine opplag. Kortreist, fleksibelt, god kontroll og høy kvalitet – og selvsagt miljøsertifisert papir, sier Magnus Thorkildsen, bransjesjef i Grafisk bransjeforening i Norsk Industri.

Bakgrunnen for saken er at det ble gjennomført stikkprøver i 2015 som viste at i 11 av 24 norske barnebøker var det spor av regnskog. I sommer ble 35 tilfeldig valgte bøker trykt i Kina undersøkt, og 11 av dem inneholdt regnskogfiber.

Til Vårt Land ber Kamilla Berggrav i Regnskogfondet forlagene rydde opp. Et økende antall norske bøker trykkes i Kina, spesielt forseggjorte bildebøker for barn. Mye av papirmassen i Kina kommer fra regnskog i Indonesia. Berggrav tror ikke at forlagene bevisst trykker på regnskogødeleggende papir, men at de har for dårlige kontrollrutiner.

I samme avis uttaler produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm at forlaget gjør alt de kan for å spare miljøet, og viser til tett dialog med Regnskogfondet. Han viser til at de bøkene som har spor av regnskog, er internasjonale og co-produksjoner, som er vanskeligere å kontrollere.

Les videre

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Trykk med fingerspitzgefühl

Taktil print som braille og punktskrift er et ganske smalt segment. Et segment som BK Dekorima i Sandefjord har begitt seg inn på de siste årene, ikke minst med en ny stor flatbed som kan ta seg av alle typer skiltjobber.
BK team

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1