– Miljøperspektivet er viktig for oss, og da velger vi norske trykkerier, selv om det blir dyrere, sier forlagssjef Hege Gundersen i Universitetsforlaget. – Samtidig er vi så store kunder at vi får veldig god og personlig service, og møter stor fleksibilitet når vi må gjøre endringer i en produksjon. Norske trykkerier blir stadig mer konkurransedyktige, og prisene er synkende, fortsetter forlagssjefen.
Bakgrunnen er et oppslag i Vårt Land som tok opp Klassekampens sak fra i sommer om Regnskogsfondets avsløringer om at norske bøker trykt i Kina, inneholder fibre fra regnskog. To av utgivelsene er barnebøker om regnskog.
Universitetsforlaget skiller seg ut blant de større norske forlagene. De trykker alle bøkene i Norge så langt det er teknisk mulig. Andelen ligger på godt og vel 90 prosent.
Produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm leder en arbeidsgruppe Forleggerforeningen nylig har opprettet for å se på hvordan en samlet bransje kan bli best mulig på miljø.
-Vi er meget positive til Forleggerforeningens initiativ og vil gjerne bistå med den kompetanse vi har på miljøvennlig grafisk produksjon. Blant våre medlemmer har vi moderne, rasjonelle bokprodusenter som mer enn gjerne vil stille opp for å bidra til at de norske forlagene oppnår miljøbesparende produksjon av sine opplag. Kortreist, fleksibelt, god kontroll og høy kvalitet – og selvsagt miljøsertifisert papir, sier Magnus Thorkildsen, bransjesjef i Grafisk bransjeforening i Norsk Industri.
Bakgrunnen for saken er at det ble gjennomført stikkprøver i 2015 som viste at i 11 av 24 norske barnebøker var det spor av regnskog. I sommer ble 35 tilfeldig valgte bøker trykt i Kina undersøkt, og 11 av dem inneholdt regnskogfiber.
Til Vårt Land ber Kamilla Berggrav i Regnskogfondet forlagene rydde opp. Et økende antall norske bøker trykkes i Kina, spesielt forseggjorte bildebøker for barn. Mye av papirmassen i Kina kommer fra regnskog i Indonesia. Berggrav tror ikke at forlagene bevisst trykker på regnskogødeleggende papir, men at de har for dårlige kontrollrutiner.
I samme avis uttaler produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm at forlaget gjør alt de kan for å spare miljøet, og viser til tett dialog med Regnskogfondet. Han viser til at de bøkene som har spor av regnskog, er internasjonale og co-produksjoner, som er vanskeligere å kontrollere.