Familieforetaket med bredt fokus

PUBLISERT: 30 november 2016
OPPDATERT: 30 november

signcom_frobergs_roll-xFamilieforetaket Fröbergs som ligger i Lotorp, Finspång, Sverige, har eksistert siden 1879. Det startet med grunnleggeren John Fröberg som lagde visittkort, korrespondansekort og brevpapir. Foretaket ble holdt i familien frem til 1980-tallet, da det praktiskt talt byttet familie da det ble kjøpt opp av Urban Harting, og drives i dag av hans sønn Anders.

Fröbergs har lenge vært i bresjen når det gjelder kundetilpassede kontorartikler som stempler, visittkort, flagg, skilter, navneskilt, brevpapir og etiketter. I dag ligger det dessuten et stort fokus på de større formatene.
– Vi eier også Skyltbolaget i Nykvarn, hvilket gjør at vi har utvidet skiltsortimentet ytterligere, sier Magnus Rehnberg, plassjef på Fröbergs.

I dag er en av deres største kunder Region Östergötland, som mest av alt bedriver helsepleie. Skyltbolaget i Nykvarn er totalentreprenør der når det gjelder skilting, noe som var en av de viktigste grunnene til at de for to år siden slo til og kjøpte Mimaki UV JFX200 i storformat og Print & Cut CJV150 fra Signcom.

– Alle takskilt og liknende lager vi i JFX200. Før skar vi ut vinylbokstavene til skiltene, noe som tok ganske lang tid. Nå kan vi bara legge skiltene på bordet og trykke teksten, hvilket har gjort prosessen mye hurtigere, sier Magnus Rehnberg.
Han poengterer også at store kundekonti ofte kan spise opp et foretak, så det å kunne speede opp produksjonen med de nye maskinene innebærer også at de kan drive virksomheten som tidligere, uten at deres andre kunder blir lidende.
– Sånn i ettertid må man jo innse at det nok ikke hadde fungert uten investeringene. Da hadde vi behøvd mer personale, noe som presser økonomien en hel del. Maskinene hjelper jo til i så måte, med å gjøre en del av menneskenes jobb, sier Magnus Rehnberg.

Dere har også det første appliseringsbordet Roll-X fra Signcom, hvordan bruker dere det?
– Vi bruker det til å montere trykk og laminere skilt som skal være utendørs, uv-laminatet gjør at det tåler sollyset bedre. Før måtte vi laminere for hånd med en montasjeskrape, men nå slipper vi det, hvilket også gjør produksjonen raskere.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik