Familieforetaket med bredt fokus

PUBLISERT: 30 november 2016
OPPDATERT: 30 november

signcom_frobergs_roll-xFamilieforetaket Fröbergs som ligger i Lotorp, Finspång, Sverige, har eksistert siden 1879. Det startet med grunnleggeren John Fröberg som lagde visittkort, korrespondansekort og brevpapir. Foretaket ble holdt i familien frem til 1980-tallet, da det praktiskt talt byttet familie da det ble kjøpt opp av Urban Harting, og drives i dag av hans sønn Anders.

Fröbergs har lenge vært i bresjen når det gjelder kundetilpassede kontorartikler som stempler, visittkort, flagg, skilter, navneskilt, brevpapir og etiketter. I dag ligger det dessuten et stort fokus på de større formatene.
– Vi eier også Skyltbolaget i Nykvarn, hvilket gjør at vi har utvidet skiltsortimentet ytterligere, sier Magnus Rehnberg, plassjef på Fröbergs.

I dag er en av deres største kunder Region Östergötland, som mest av alt bedriver helsepleie. Skyltbolaget i Nykvarn er totalentreprenør der når det gjelder skilting, noe som var en av de viktigste grunnene til at de for to år siden slo til og kjøpte Mimaki UV JFX200 i storformat og Print & Cut CJV150 fra Signcom.

– Alle takskilt og liknende lager vi i JFX200. Før skar vi ut vinylbokstavene til skiltene, noe som tok ganske lang tid. Nå kan vi bara legge skiltene på bordet og trykke teksten, hvilket har gjort prosessen mye hurtigere, sier Magnus Rehnberg.
Han poengterer også at store kundekonti ofte kan spise opp et foretak, så det å kunne speede opp produksjonen med de nye maskinene innebærer også at de kan drive virksomheten som tidligere, uten at deres andre kunder blir lidende.
– Sånn i ettertid må man jo innse at det nok ikke hadde fungert uten investeringene. Da hadde vi behøvd mer personale, noe som presser økonomien en hel del. Maskinene hjelper jo til i så måte, med å gjøre en del av menneskenes jobb, sier Magnus Rehnberg.

Dere har også det første appliseringsbordet Roll-X fra Signcom, hvordan bruker dere det?
– Vi bruker det til å montere trykk og laminere skilt som skal være utendørs, uv-laminatet gjør at det tåler sollyset bedre. Før måtte vi laminere for hånd med en montasjeskrape, men nå slipper vi det, hvilket også gjør produksjonen raskere.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324