Norskutviklet lese- og skrivebrett med papirfølelse

PUBLISERT: 6 desember 2016
OPPDATERT: 6 desember
Foto: Remarkable
Foto: Remarkable

Nylig ble lese- og skrivebrettet Remarkable lansert. Brettet er utviklet i et samarbeid mellom ingeniører fra NTNU i Trondheim, Harvard og MIT, og denne skjermtypen skal ifølge utviklerne kombinere fordelene til papir med de fra digitale enheter.

– Remarkable er et teknologiprodukt for dem som elsker følelsen av papir og det kreative spillerommet det gir, men som samtidig har behov for å leve digitalt uten støy og forstyrrelser. Derfor rendyrker vi opplevelsen av at man kun skal kunne lese, skrive og tegne, sier Magnus Wanberg, gründer og administrerende direktør i oppstartsfirmaet Remarkable i en pressemelding.

Skjermteknologien «Electronic Paper Display», også kalt digitalt papir eller e-ink, ser og føles ut langt på vei som fysisk papir. CANVAS er navnet på denne typen skjerm, som er utviklet i tett samarbeid med E-Ink. Man tegner og skriver på brettet med en spesiell penn. Brettet henvender seg til både personer som bruker mye papir i jobbsammenheng, men også studenter og akademikere, og kreative personer som tegner mye. Dessuten er brettet fri for distraksjoner. Til tross for at det har innebygget wifi for opp- og nedlasting av dokumenter og samarbeid via internet, mangler det f.eks. nettleser. En egen skyløsning for brettene gjør det enkelt å lagre og dele dokumenter, og den innebygde lagringsplassen på 8Gb skal derfor være mer enn tilstrekkelig, mener produsenten.

Brettet kjører et LinuxSL-basert operativsystem optimalisert for e-papir som kalles Codex. Batterikapasiteten holder Remarakable oppe i 15 og 20 timer, men man jobber med å øke batteritiden ytterligere. Man regner med å kunne levere de første nettbrettene til forhåndsbestillingene i august 2017. Prisen forventes å bli ca. 4500 kroner uten penn og etui, forhåndsbestillinger får 47% rabatt for tiden.

Nettsted: GetRemarkable.com

 

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324