Emballasjer for næringsmidler øker sterkt

PUBLISERT: 15 desember 2016
OPPDATERT: 15 desember

ekologisk2Ifølge Smithers Pira rapporten: The Future of Printing for Food Packaging to 2021 kommer markedet for næringsmiddelemballasje til å vokse tre prosen i volum per år mellom 2016–2021. Farger og lakk for næringsmiddeltrykk kommer til å vokse enda mer, takket være økte krav fra produsenter og tilsynsmyndigheter.

Den tradisjonelle modellen med ukentlig storhandling og at man sitter ned sammen under måltidene minsker, ettersom husholdningene minsker i størrelse, samt at måltidene erstattes av nye vaner, ifølge Smithers Pira. Småspising begynner å bli en stor trend hos konsumentene og står for 50 prosent av all mat og drikke som konsumeres i USA, ifølge forskning fra Hartman Group. Det innebærer flere emballasjer i mindre størrelser og mindre opplag.

Emballasjene tilpasses også slik at man kan spise på veien og fungerer også som underlag. Det øker risikoen for fargemigrasjon, ettersom undersiden på emballasjen berøres under spisingen, Samtidig minsker grensen mot den sekundære emballasjen, hvilket krever at emballasjen må produseres på en slik måte at risikoen for kontaminering blir minimal.

Mat kan forurenses fra emballasjen gjennom penetrering eller avsetting fra den trykte overflaten eller når produktet anvendes, spesielt ved tilberedning i høy temperatur. Lavtmigerende farger og lakk som trykkes på riktig substrat under kontrollerte forhold gjør at migrasjonsverdiene kan holdes under gjeldende grenseverdier når emballasjen anvendes på korrekt måte.

Lavtmigrerende farger benyttes i stadig større utstrekning ved trykking av næringsmiddelemballsje, nettopp for å eliminere risikoen for kontaminert mat. Markedet for trykkfarger og lakk til emballasje ligger på 250 000 tonn i 2016, med en verdi på 20 milliarder kroner. Økningstakten er den dobbelte, og beregnes til seks prosent per år i volum frem til 2021, mener Smithers Pira.

Den høyere prisen på lavtmigrerende produkter er en årsak til at disse ikke benyttes, men dette er på vei til å endres etter som kravene på næringsmiddelemballasje skjerpes fra produsenter og nasjonale myndigheter.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324