Emballasjer for næringsmidler øker sterkt

PUBLISERT: 15 desember 2016
OPPDATERT: 15 desember

ekologisk2Ifølge Smithers Pira rapporten: The Future of Printing for Food Packaging to 2021 kommer markedet for næringsmiddelemballasje til å vokse tre prosen i volum per år mellom 2016–2021. Farger og lakk for næringsmiddeltrykk kommer til å vokse enda mer, takket være økte krav fra produsenter og tilsynsmyndigheter.

Den tradisjonelle modellen med ukentlig storhandling og at man sitter ned sammen under måltidene minsker, ettersom husholdningene minsker i størrelse, samt at måltidene erstattes av nye vaner, ifølge Smithers Pira. Småspising begynner å bli en stor trend hos konsumentene og står for 50 prosent av all mat og drikke som konsumeres i USA, ifølge forskning fra Hartman Group. Det innebærer flere emballasjer i mindre størrelser og mindre opplag.

Emballasjene tilpasses også slik at man kan spise på veien og fungerer også som underlag. Det øker risikoen for fargemigrasjon, ettersom undersiden på emballasjen berøres under spisingen, Samtidig minsker grensen mot den sekundære emballasjen, hvilket krever at emballasjen må produseres på en slik måte at risikoen for kontaminering blir minimal.

Mat kan forurenses fra emballasjen gjennom penetrering eller avsetting fra den trykte overflaten eller når produktet anvendes, spesielt ved tilberedning i høy temperatur. Lavtmigerende farger og lakk som trykkes på riktig substrat under kontrollerte forhold gjør at migrasjonsverdiene kan holdes under gjeldende grenseverdier når emballasjen anvendes på korrekt måte.

Lavtmigrerende farger benyttes i stadig større utstrekning ved trykking av næringsmiddelemballsje, nettopp for å eliminere risikoen for kontaminert mat. Markedet for trykkfarger og lakk til emballasje ligger på 250 000 tonn i 2016, med en verdi på 20 milliarder kroner. Økningstakten er den dobbelte, og beregnes til seks prosent per år i volum frem til 2021, mener Smithers Pira.

Den høyere prisen på lavtmigrerende produkter er en årsak til at disse ikke benyttes, men dette er på vei til å endres etter som kravene på næringsmiddelemballasje skjerpes fra produsenter og nasjonale myndigheter.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01