Emballasjer for næringsmidler øker sterkt

PUBLISERT: 15 desember 2016
OPPDATERT: 15 desember

ekologisk2Ifølge Smithers Pira rapporten: The Future of Printing for Food Packaging to 2021 kommer markedet for næringsmiddelemballasje til å vokse tre prosen i volum per år mellom 2016–2021. Farger og lakk for næringsmiddeltrykk kommer til å vokse enda mer, takket være økte krav fra produsenter og tilsynsmyndigheter.

Den tradisjonelle modellen med ukentlig storhandling og at man sitter ned sammen under måltidene minsker, ettersom husholdningene minsker i størrelse, samt at måltidene erstattes av nye vaner, ifølge Smithers Pira. Småspising begynner å bli en stor trend hos konsumentene og står for 50 prosent av all mat og drikke som konsumeres i USA, ifølge forskning fra Hartman Group. Det innebærer flere emballasjer i mindre størrelser og mindre opplag.

Emballasjene tilpasses også slik at man kan spise på veien og fungerer også som underlag. Det øker risikoen for fargemigrasjon, ettersom undersiden på emballasjen berøres under spisingen, Samtidig minsker grensen mot den sekundære emballasjen, hvilket krever at emballasjen må produseres på en slik måte at risikoen for kontaminering blir minimal.

Mat kan forurenses fra emballasjen gjennom penetrering eller avsetting fra den trykte overflaten eller når produktet anvendes, spesielt ved tilberedning i høy temperatur. Lavtmigerende farger og lakk som trykkes på riktig substrat under kontrollerte forhold gjør at migrasjonsverdiene kan holdes under gjeldende grenseverdier når emballasjen anvendes på korrekt måte.

Lavtmigrerende farger benyttes i stadig større utstrekning ved trykking av næringsmiddelemballsje, nettopp for å eliminere risikoen for kontaminert mat. Markedet for trykkfarger og lakk til emballasje ligger på 250 000 tonn i 2016, med en verdi på 20 milliarder kroner. Økningstakten er den dobbelte, og beregnes til seks prosent per år i volum frem til 2021, mener Smithers Pira.

Den høyere prisen på lavtmigrerende produkter er en årsak til at disse ikke benyttes, men dette er på vei til å endres etter som kravene på næringsmiddelemballasje skjerpes fra produsenter og nasjonale myndigheter.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Kaffe med trykk i

Emballasjetrykkeriet Cabassi i Finland har lykkes med å trykke poser med kaffeblekk.
biopainovari-innovaatio_kai-lankinenx
Kaffe med trykk i

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic
Plockmatic satser innen etikett og emballasje

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot
Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050
Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller