I et blogginnlegg 1. januar setter Morten Reitoft fra inkish TV søkelyset på digitaltrykt emballasje og det han spør seg er: «Er digitalt printet emballasje overhodet interessant for de fleste av oss?»
Han har tidligere trodd på dette, men har kommet i tvil om hvorvidt dette markedet egentlig er noe å satse på for mindre trykkerier. Nå tror han at de som først og fremst investerer i nye maskiner for trykking av emballasje er allerede eksisterende spesialister på emballasjetrykk. For de mindre trykkeriene medfører en satsing på emballasje at ferdiggjøring som ikke allerede er i huset må sendes ut for f.eks. utstansing og liming. Du kan lese Reitofts tankevekkende blogginnlegg her.
Vår utgiver Peter Ollén har tatt til motmæle i en kommentar til blogginnlegget, der han peker på at mindre trykkerier egner seg til produksjon av mindre serier, ettersom de administrative kostnadene i de store etablerte emballasjetrykkeriene gjør at prisen per enhet blir for høy ved korte serier. I tillegg har man jo trenden med nærproduksjon.