Digitaltrykt emballasje og små trykkerier

PUBLISERT: 5 januar 2017
OPPDATERT: 5 januar

digitalprintet_emballasjeI et blogginnlegg 1. januar setter Morten Reitoft fra inkish TV søkelyset på digitaltrykt emballasje og det han spør seg er: «Er digitalt printet emballasje overhodet interessant for de fleste av oss?»

Han har tidligere trodd på dette, men har kommet i tvil om hvorvidt dette markedet egentlig er noe å satse på for mindre trykkerier. Nå tror han at de som først og fremst investerer i nye maskiner for trykking av emballasje er allerede eksisterende spesialister på emballasjetrykk. For de mindre trykkeriene medfører en satsing på emballasje at ferdiggjøring som ikke allerede er i huset må sendes ut for f.eks. utstansing og liming. Du kan lese Reitofts tankevekkende blogginnlegg her.

Vår utgiver Peter Ollén har tatt til motmæle i en kommentar til blogginnlegget, der han peker på at mindre trykkerier egner seg til produksjon av mindre serier, ettersom de administrative kostnadene i de store etablerte emballasjetrykkeriene gjør at prisen per enhet blir for høy ved korte serier. I tillegg har man jo trenden med nærproduksjon.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_