2,6 millioner trykk på 20 dager!

PUBLISERT: 16 januar 2017
OPPDATERT: 16 januar
Vi opplevde knapt driftstans underveis, det er rett og slett imponerende, sier Olav Tunheim, avdelingsleder for printtjenester hos Oberthur, etter å ha produsert 2,6 millioner trykk på 20 dager.
Vi opplevde knapt driftstans underveis, det er rett og slett imponerende, sier Olav Tunheim, avdelingsleder for printtjenester hos Oberthur, etter å ha produsert 2,6 millioner trykk på 20 dager.

Oberthur Technologies er en av verdens største aktører innenfor produkter og tjenester relatert til betaling-, identitet- og lojalitetskort. Nylig gikk et av selskapets største norske enkeltoppdrag gjennom digitaltrykkpressene i Stavanger. Der gikk to nye Xerox Versant 80 Press nærmest sammenhengende i 20 dager, det resulterte i hele 2,6 millioner unike trykk.

Imponert over Xerox Versant 80
Med kunder i 169 land er Oberthur Technologies en av verdens ledende aktører innenfor løsninger og produksjon av ID-kort, bankkort, chip, sikker betaling med mer. Olav Tunheim leder Oberthurs avdeling for printtjenester, med omfattende produksjon av print- og pakketjenester fra produksjonssenteret i Stavanger. Etter at årets største enkeltoppdrag er gjennomført, legger han ikke skjul på at han er imponert over produktivitet, driftssikkerhet og fargestabilitet på selskapets to nye Xerox Versant 80 digitalpresser. Oppdraget var en årlig produksjon av forsikringsdokumenter for Utdanningsforbundet, totalt 2,8 millioner trykk på ulike papirtyper, og med utstrakt bruk av variable data og farger hele veien. Alt ble produsert på 24 dager, i hovedsak med to skift hver dag. – Vi opplevde knapt driftstans underveis, det er rett og slett imponerende, sier Olav Tunheim.

Variable data og miks av papirtyper
De to Xerox-pressene gikk totalt 38 skift under produksjonen, der de kontinuerlig hentet ulike papirtyper fra sine fem papirmagasiner. Dokumentsettene ble stiftet inline i Versant-pressene før alt ble pakket i konvolutter i en automatisert prosess basert på strekkodelesing i konvolutteringsmaskinen. Tunheim her vært i bransjen i flere tiår og er imponert over det store potensialet i de kompakte Versantpressene. – Minimalt med driftsstans, stabil kvalitet gjennom hele produksjonen, og dessuten svært god brukervennlighet og ergonomi på alle brukeroperasjoner, det er en rask oppsummering av produksjonen. Utdanningsforbundet hadde utarbeidet ny grafisk profil i år med mange variable fargeelementer, da er det ekstra hyggelig å kunne utføre en rask og høykvalitets produksjon innenfor tidsfristen, sier en fornøyd Olav Tunheim.

Oppdraget var en årlig produksjon av forsikringsdokumenter for Utdanningsforbundet, med utstrakt bruk av variable data og farger hele veien.
Oppdraget var en årlig produksjon av forsikringsdokumenter for Utdanningsforbundet, med utstrakt bruk av variable data og farger hele veien.

Sikkerhet på toppnivå
Oberthur har en omfattende maskinpark og kunder som stiller de høyeste krav til sikkerhet, kvalitet og gjennomføring. – I denne delen av det grafiske markedet må man velge de beste samarbeidspartnerne og investere i de mest driftssikre løsningene. Versant 80-pressene har utvilsomt bestått ilddåpen her i huset, sier avdelingsleder Olav Tunheim.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324