25 millioner til utvikling av fremtidens grønne emballasje

PUBLISERT: 9 februar 2017
OPPDATERT: 9 februar
Fra venstre: CEO Tine Rørvik, Advisor Siw Bodil Fredriksen. Foto: Norner

Mange snakker om sirkulær økonomi, men få gjør noe med det. Det endrer seg nå.  «FuturePack» er et nytt stort forskningsprosjekt som skal utvikle ny kompetanse og teknologi for produksjon og gjenvinning av både fossile og biobaserte råvarer for å produsere mer bærekraftig plastemballasje. Prosjektet finansieres gjennom Forskningsrådet i BIA programmet (Brukerstyrt Innovasjons Arena) samt bedriftene som deltar.

Etablert gjennom Emballasjeforsk
På vegne av næringslivet tok Grønt Punkt Norge initiativet til å etablere prosjektet gjennom Emballasjeforsk. Plastekspertene i Norner ble engasjert til å lede arbeidet med å utarbeide prosjektets innhold.

De har også etablert sterkt konsortium av institutter og industri som skal samarbeide om oppgavene i prosjektet.

Plast er et viktig emballasjematerial. Det skyldes blant materialets lave vekt og svært gode evne til å beskytte matvarer i transport, butikk og hos forbruker. Bedre beskyttelse fører til mindre matsvinn.

Men fremtidens plastemballasje må bli mer miljøvennlig gjennom høyere andel biobasert og gjenvunnet plast.

Dette vil bidra til både lavere CO2-utslipp, bedre ressursutnyttelse og mindre forsøpling. Disse temaene blir sentrale i FuturePack-prosjektet.

Samarbeidsprosjekt
Norner skal samarbeide med industrien og andre forskningsinstitutter. De andre deltakende instituttene er Nofima, Papir- og fiberinstituttet (PFI), Østfoldforskning og NTNU IKP.

Disse har nøkkelkompetanse på sentrale temaer i prosjektet som: Omdanning av biomasse til råstoff for plast, emballering, mat, bærekraft-analyser, polymerteknologi, resirkulering og plastbearbeiding.

Industribedriftene som deltar i prosjektet og støtter dette økonomisk er: Bama, BEWI, Elopak, Grønt Punkt, Norgesgruppen, Nortura, ROAF og Tine. En internasjonal rådgivende styringsgruppe består av Ineos, Unilever og EPRO.

Ser behov for økt gjenvinning av plast

Grønt Punkt Norge drifter blant annet innsamling og gjenvinning av plastemballasje på vegne av norsk næringsliv.

De ser et betydelig behov for å trappe opp utviklingen av ny teknologi for å øke gjenvinning av den plastemballasjen som det i dag ikke finnes gode gjenvinningsløsninger for.

– Dette krever innsats på forskning og utvikling, og vi er stolte over at dette prosjektet ble tildelt midler i BIA-programmet til forskningsrådet, sier Eirik Oland fra Grønt Punkt Norge.
CEO Tine Rørvik i Norner sier at de lengre tid har hatt et sterkt strategisk fokus på sirkulær økonomi i verdikjeden for plast. Dette gjelder både gjenbruk av plastmaterialer og riktig bruk av biobaserte materialer. Norner har samtidig bygget opp betydelig kompetanse sammen med sine kunder globalt.

– Det er fortsatt behov for mye kunnskap og forskning på nye løsninger for å løse våre globale utfordringer. «Future Pack» er et svært viktig prosjekt for å ta enda et steg i riktig retning, sier Tine Rørvik.

– Det har vært inspirerende å jobbe med utviklingen av dette prosjektet. All den positive responsen vi har mottatt fra industrien viser at aktørene setter miljø høyt på dagsorden, sier Dr. Siw Fredriksen, prosjektleder og Seniorrådgiver på Grønn Teknologi i Norner.

Les videre

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

Scanpack feirer 60 år med alt og mer til

Neste år er Scanpack-år, men det er ikke hvilket som helst Scanpack-år. Messen fyller 60 år.
Monika-Olund-och-Anna-Lena-Friberg-Scanpackx

Fargerikt samarbeid mellom Lessebo Paper og Addbrand

Et nytt fargerikt Småland-samarbeid har sett dagens lys siden Lessebo papir signerte en grossistavtale med den grafiske forhandleren Addbrand. En bredere produktportefølje og sterkere distribusjonskanaler skal være resultatet av at selskapene nå sammen blar om til en ny side.
Addbrand-Lessebo-1024x683

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1