Digitalavis på hverdager - papir i helgene?

PUBLISERT: 9 februar 2017
OPPDATERT: 21 mars

Dagbladet har for tiden under utredning en løsning hvor de planlegger at papirutgavene av avisen utelukkende skal produseres for helgeutgavene, mens hverdagsutgavene kun skal eksistere digitalt. Dette til tross for at Dagbladet som papiravis i 2016 har hatt sitt sterkeste år siden 2010 – ifølge regnskapstallene.

Regnskapet for fjoråret, som nå er sendt til Brønnøysund, viser at AS Dagbladet leverte 20 millioner i driftsresultat – av en omsetning på 416 millioner kroner. I tillegg omsatte det digitale selskapet DB Medialab AS for drøyt 200 millioner kroner, med 2 millioner kroner i pluss.

Papiravisa har ikke levert så sterke tall siden 2010, og de seneste åra har resultatene vekslet mellom en liten pluss eller liten minus. Når sjefredaktør og direktør John Arne Markussen skal forklare fjorårets tall, er det ikke veldig komplisert:

– Det handler jo om å ta ned kostnadene og hente ut mer på pris, sier han i et intervju med Medier24. Et viktig grep har vært å produsere hele papiravisa på ett skift. Og så koster avisa mer: Nå 35 kroner på hverdager, og 40 kroner på lørdag.

De seneste åra er også blitt antydet fra Dagbladet at vi nærmer oss en virkelighet med trykt avis kun i helgene. Tidligere i år ble det kjent at mediehuset faktisk utreder dette, og at det kan skje allerede neste år. Markussen understreker at dette er et omfattende arbeid med analyser, vurderinger og trendbilder for hvordan framtida kan se ut.

– Som ventet ble det jo noe oppstyr rundt det, og det er jo ingen tvil om at det er den veien det vil gå. Samtidig handler dette ikke bare om papirfrekvens, men hvordan man skal sikre Dagbladet som en sterk og langsiktig publisistisk virksomhet.

Kilde: Medier24

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222