Dagbladet har for tiden under utredning en løsning hvor de planlegger at papirutgavene av avisen utelukkende skal produseres for helgeutgavene, mens hverdagsutgavene kun skal eksistere digitalt. Dette til tross for at Dagbladet som papiravis i 2016 har hatt sitt sterkeste år siden 2010 – ifølge regnskapstallene.
Regnskapet for fjoråret, som nå er sendt til Brønnøysund, viser at AS Dagbladet leverte 20 millioner i driftsresultat – av en omsetning på 416 millioner kroner. I tillegg omsatte det digitale selskapet DB Medialab AS for drøyt 200 millioner kroner, med 2 millioner kroner i pluss.
Papiravisa har ikke levert så sterke tall siden 2010, og de seneste åra har resultatene vekslet mellom en liten pluss eller liten minus. Når sjefredaktør og direktør John Arne Markussen skal forklare fjorårets tall, er det ikke veldig komplisert:
– Det handler jo om å ta ned kostnadene og hente ut mer på pris, sier han i et intervju med Medier24. Et viktig grep har vært å produsere hele papiravisa på ett skift. Og så koster avisa mer: Nå 35 kroner på hverdager, og 40 kroner på lørdag.
De seneste åra er også blitt antydet fra Dagbladet at vi nærmer oss en virkelighet med trykt avis kun i helgene. Tidligere i år ble det kjent at mediehuset faktisk utreder dette, og at det kan skje allerede neste år. Markussen understreker at dette er et omfattende arbeid med analyser, vurderinger og trendbilder for hvordan framtida kan se ut.
– Som ventet ble det jo noe oppstyr rundt det, og det er jo ingen tvil om at det er den veien det vil gå. Samtidig handler dette ikke bare om papirfrekvens, men hvordan man skal sikre Dagbladet som en sterk og langsiktig publisistisk virksomhet.
Kilde: Medier24