– Vi merker klart nedgangen på det norske markedet. Særlig er det nedgang i blader og reklame, som vi generelt ikke konsumerer like mye som før. Vi stakk derfor hodene sammen og pønsket ut hvordan vi kunne snu litt om på markedet og tenke nytt, og sammen med våre konkurrenter tilby et bredere utvalg av trykksaker, forteller Anders Grønborg, direktør i LaserTrykk.no.
Frislipp av nettbutikkløsning
Dette har virksomheten løst ved å nå frigi sin nyutviklede nettbutikkløsning. Dette innebærer at e-handelsplattformen til LaserTrykk nå fritt kan disponeres av alle typer reklamebyråer og konkurrerende trykkerier, og nettbutikken kan tilpasses partnernes visuelle profil. Selve salget innebærer at produkter virksomhetene selv ikke kan levere, automatisk går videre til LaserTrykk, helt uten at dette påvirker hverken sluttkunden eller trykkeriet. Det samarbeidende trykkeriet får selv 20 % rabatt på LaserTrykk sine listepriser, og kan utover dette bestemme sluttkundens pris – og derfor også sin egen avanse i salgsprosessen.
– Slik sett er vårt whitelabel-konsept ganske genialt, og trykkerier kan få en topp moderne webshop helt gratis, samt at de slipper å bruke tid og penger på å utvikle produkter de har et svært lite salg av. Sammen kan vi derfor gi kunden et større utvalg og samtidig øke salget, oppfordrer Grønborg.
Store forventninger
Ifølge Anders Grønborg og LaserTrykk vil denne formen for samarbeid både kunne føre til gode avanser og økt salg for alle parter, og ikke minst økt lokal produksjon hos de mindre trykkeriene som sliter som følge av nedgangstidene.
– Vi er representert i hele Skandinavia, og ser tendenser til at denne typen samarbeid har fungert utmerket. Flere små, lokale trykkerier har inngått avtaler med oss, og vi opplever økende interesse for konseptet. Det forteller oss at markedet har behov for totalleverandører, og jeg kan ikke forestille meg at det ikke også kan gjelde kunder og trykkerier også i Norge, avrunder Grønborg, som har investert et tosifret millionbeløp i høyteknologisk trykkeriutstyr.