Digitaltrykkeri tilbyr gratis nettbutikk til konkurrenter og byråer

PUBLISERT: 16 mars 2017
OPPDATERT: 16 mars
Anders Grønborg (t.v.) og Esben Mols Kabell fra LaserTrykk satser nå på økt salg gjennom å frigi sin egen webshop-modell. Foto: PR.

– Vi merker klart nedgangen på det norske markedet. Særlig er det nedgang i blader og reklame, som vi generelt ikke konsumerer like mye som før. Vi stakk derfor hodene sammen og pønsket ut hvordan vi kunne snu litt om på markedet og tenke nytt, og sammen med våre konkurrenter tilby et bredere utvalg av trykksaker, forteller Anders Grønborg, direktør i LaserTrykk.no.

Frislipp av nettbutikkløsning
Dette har virksomheten løst ved å nå frigi sin nyutviklede nettbutikkløsning. Dette innebærer at e-handelsplattformen til LaserTrykk nå fritt kan disponeres av alle typer reklamebyråer og konkurrerende trykkerier, og nettbutikken kan tilpasses partnernes visuelle profil. Selve salget innebærer at produkter virksomhetene selv ikke kan levere, automatisk går videre til LaserTrykk, helt uten at dette påvirker hverken sluttkunden eller trykkeriet. Det samarbeidende trykkeriet får selv 20 % rabatt på LaserTrykk sine listepriser, og kan utover dette bestemme sluttkundens pris – og derfor også sin egen avanse i salgsprosessen.

– Slik sett er vårt whitelabel-konsept ganske genialt, og trykkerier kan få en topp moderne webshop helt gratis, samt at de slipper å bruke tid og penger på å utvikle produkter de har et svært lite salg av. Sammen kan vi derfor gi kunden et større utvalg og samtidig øke salget, oppfordrer Grønborg.

Store forventninger
Ifølge Anders Grønborg og LaserTrykk vil denne formen for samarbeid både kunne føre til gode avanser og økt salg for alle parter, og ikke minst økt lokal produksjon hos de mindre trykkeriene som sliter som følge av nedgangstidene.

Trykkeriet har investert store summer i høyteknologisk trykkeriutstyr og frigir nå sin egen webshop-modell. Foto: PR.

– Vi er representert i hele Skandinavia, og ser tendenser til at denne typen samarbeid har fungert utmerket. Flere små, lokale trykkerier har inngått avtaler med oss, og vi opplever økende interesse for konseptet. Det forteller oss at markedet har behov for totalleverandører, og jeg kan ikke forestille meg at det ikke også kan gjelde kunder og trykkerier også i Norge, avrunder Grønborg, som har investert et tosifret millionbeløp i høyteknologisk trykkeriutstyr.

Les videre

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Et verktøy til alle prosesser i skiltfirmaet

Det belgiske programvareselskapet Dataline Solutions har utviklet den modulære programvaren Multiline for å administrere alle funksjonene til et skiltfirma, eller et hvilket som helst annet grafisk firma.
Jef_Stoffels

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12