Ny teknologi forener det beste fra øko-solvent, uv og lateks

PUBLISERT: 16 mars 2017
OPPDATERT: 16 mars
Executive visepresident for Canon Europe, Jeppe Frandsen, hilser velkommen til avdukingen av den nye skriveren.

Det har vært allment kjent i skiltbransjen at de ulike teknikkene bringer med seg ulike fordeler. Avhengig av om du vil ha et stort fargerom, lavt blekkforbruk, luftfuktighet, kort tørketid, trykt på tynne og varmefølsomme media, eller produktivitet, må du velge hvilken teknikk du vil benytte.

Ny uv-teknikk
Den tiden er, ifølge Canon, forbi. Med deres nye printer Océ Colorado 1640, og deres nye uv-gel-teknikk får du alt samtidig. Teknikken er basert på Canons egenutviklede Piezo-skrivehoder, og uv-gel. Blekket er i gel-form til det når skrivehodet, da det blir flytende og skytes mot mediet. Med en gang det kommer i kontakt med mediet går blekket tilbake til sin gel-form og kan derfor holde sin form uten å flyte sammen med andre blekkdråper. Til forskjell fra tradisjonelle uv-maskiner så skjer uv-herdingen heller ikke med en gang etter at blekket treffer papiret. Uv-led-tørkeenheten kjører helt uavhengig på skrivehodet og herder først blekket en stund etter at det har havnet på papiret. Det betyr blant annet også at overflaten blir meget jevn, sammenliknet med uv- og lateksprint.

Canon viste en rekke ulike materialer som var trykket med den nye Océ Colorado 1640 og med den nye uv-gelen, der man i mange tilfeller kan oppnå god kvalitet på billigere materialer.

Automatisk og akustisk kvalitetskontroll
Colorado er en rullmatet 64”-printer (cirka 162 centimeter) og har en skuff med to rullmatere som skriveren automatisk kan veksle mellom. Automatikken er avgjørende, og de satser på at maskinen skal kunne trykke ubemannet i flere timer. De fleste vedlikeholdsrutinene er også automatiske, så mange av de renserutinene som er vanlige for storformatmaskiner kan ganske enkelt elimineres i Canon Océ Colorado 1640.

Canon har også utviklet en nå akustisk kvalitetskontroll av skrivehodene, der den konstant sender svake elektriske pulser til hvert munnstykke, svake nok til ikke å påvirke munnstykkene, og samtidig sterke nok til å registrere om det oppfører seg normalt. Gjør det ikke det så stoppes det og utskriften overtas av nærmeste munnstykke.

 

Océ Colorado 1640 trykte under pressekonferansen og det var også mulig å titte inn i maskinen.

Marginell kvalitetsforskjell i ulike hastigheter
I høyeste trykkvalitet trykker den 40 kvadratmeter i timen, men den kan trykke i opp til 116 kvadratmeter i timen. Det bemerkelsesverdige er at kvalitetsforskjellen er liten. Det er ingen nevneverdig forskjell i detaljgjengivelse, derimot er fargemetningen svakere ved den høyeste hastigheten, noe som kommer av at det trykkes med mindre blekk.

Colorado er en firefargersmaskin og kommer innledningsvis utan noe ekstrautstyr eller blekkalternativer. Ifølge Matthew Faulkner, europeisk markedssjef for storformat, kommer de å la markedet diktere hvilke ytterligere funksjoner som skal utvikles først.

Oppløsningen er 1800 x 600 dpi, men på grunn av måten blekket legger seg på papiret oppnås et meget detaljert uttrykk, til tross for at Canon ikke anvender en spesielt høy oppløsning eller varierende dråpestørrelser i trykket. Blekkforbruket mener Canon vil være opp til 40 prosent lavere enn tilsvarende konkurrerende produkter, og med en pris på cirka 1290 kroner per liter skulle det innebære betydelige besparelser.

Canon presenterte sin nye Océ Colorado 1640 for hele den europeiske pressen den 8. mars i Venlo, Holland.

Presentasjon på Fespa
Canon regner med å ha 100 godkjente medietyper på plass når vi når Fespa i mai, når maskinen for første gang kommer til å presenteres for det europeiske publikum. De forventer også at alle sikkerhets- og miljøgodkjennelser vil være på plass samtidig. Ifølge Canon er det ingen bestanddeler i uv-gelen som skulle by på problemer. Når den er herdet på papiret skal det håndteres som vanlig plast. De eneste mediene Canon umiddelbart utelukker er folier som skal strekkes ut, da blekket ikke har den nødvendige tøyeligheten. Derimot er ripemotstanden mye bedre enn i andre teknikker, sier Canon, og derfor trenger man i mange tilfeller ingen laminering. Canon har utviklet Océ Colorado 1640 etter å ha identifisert en ledig plass på markedet, der de ligger mellom de meget dyre og høyproduktive lateks- og uv-skriverne og de meget billige og mindre produktive eco-solvent og lateksskriverne. Prisen er satt til 55000 euro, hvilket tilsvarer rundt 525 000 kroner.

Océ Colorado 1640 har allerede vunnet to designpriser, blant annet Roten Punkt.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01