Totaltrykk investerer i digital etikettrykkmaskin og har stor tro på fremtiden

PUBLISERT: 30 mars 2017
OPPDATERT: 30 mars
Totaltrykk holder til i dette ærverdige huset fra 1736 i Mølla industripark på Sagene i Oslo.

Etter mange år på leting etter den ideelle digitaltrykkmaskinen for etiketter, fant daglig leder i det Oslo-baserte trykkeriet Totaltrykk, endelig det han lette etter.

På Mølla Industripark på Sagene i Oslo finner du Totaltrykk. Et trykkeri som holder til i ærverdige lokaler, med mye historie i veggene og utstyr på gulvene. Det særegne trykkeriet satser i disse dager på digitalt etikettrykk med ny investering i en Konica Minolta PRESS C71cf. Daglig leder Jarle A. Skarseth, forklarer valget ut i fra en totalvurdering på ytelse og kvalitet. Hvor også pris og en størrelse som passet godt inn i de verneverdige lokalene til trykkeriet var med i vurderingen.
– Vi har jo kikket på digitale maskiner i flere år, men de fleste er fysisk veldig store, for dyre eller kvaliteten er ikke tilfredstillende. I Konica Minolta maskinen er kvaliteten akkurat den vi vært på jakt etter, den gir et bra uttrykk, offset-liknende og fargene sitter godt – ripefast. I tillegg var de fysiske målene på maskinen perfekte for oss.

Hektisk aktivitet på Totaltrykk

Mot ren digitalisering?
Som alle andre trykkeri-ledere med erfaring i faget har Skarseth gått noen runder på om trykkeriet skal digitalisere og i hvor stor grad.
– Det kommer mer og mer digitalt fra oss, men det er et supplement. Flexotrykk og digitaltrykk kompletterer hverandre. Digitaltrykk lønner seg i visse tilfeller og flexo i andre. Jeg tror ikke at vi kommer til å bytte helt fra flexotrykk og boktrykk til digitaltrykk, men man kommer til å ha det som et tillegg.
– Den digitale produksjonen er jo for å komplettere det vi allerede har. Den gjør at vi kan produsere jobben hurtigere, og at vi slipper å lage klisjéer, noe som er et økonomisk aspekt, sier Skarseth. PRESS C71cf printer opp til 18 løpemeter pr. minutt med en oppløsning på 1200 x1200 dpi x 8 bit. Konica Minolta ivaretar hele produksjonsleddet med etikettprint – egen tilpasset utskytning-programvare, print, nødvendig ferdiggjøring og selvfølgelig service og support.
– De største fordelene med digitaltrykk er at trykkerier kan jobbe hurtigere og at vi sparer inn på klisjéen, mener daglig leder. I dag er det en selvfølge å få produktene raskt levert, og for eksempel med mindre serier blir det mer effektivt å produsere med digitale maskiner.

Daglig leder Jarle A. Skarseth foran den nye Konica Minolta PRESS C71cf-maskinen.

Stor tro på digital etikettrykk
Markedet for digital produksjon av etiketter forventes å vokse mye de kommende årene. Hos Konica Minolta er troen på PRESS C71cf er stor. Produktsjef, Morten Hegge forklarer forventningene slik:
– Etikettprinteren har høy produktivitet og printkvalitet, enkle vedlikeholdsrutiner og kompatibilitet med et bredt spekter av etikettmedia. Det hele til en fornuftig investering sammenlignet med andre systemer. Skarseth er enig:
– Vi tror på fremtiden med dette produktet. Også trendene viser at etiketter og kartonasje vokser i den grafiske bransjen, så vi mener at det blir et område vi kan vokse i. Det finnes mange selskaper der ute som legger tid og penger på å presentere sine varemerker gjennom etiketter og emballasje. Det blir større og større, det merker vi også i vår egen drift.

http://www.youtube.com/watch?v=JQ6p6clKOTE

Ønsker du å vite mer om PRESS C71cf , kontakt: Morten.Hegge@konicaminolta.no

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324