Polaris i medvind

PUBLISERT: 8 juni 2017
OPPDATERT: 21 mars
Per Axel Koch i Polaris Media

Polaris Media tredoblet resultatet sitt til 22 millioner kroner i første kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

– I første kvartal 2017 fortsetter den positive utviklingen fra fjerde kvartal, og konsernet kan vise til betydelig resultatfremgang som følge av god vekst innen abonnementsinntektene og trykkinntektene, noe bedre utvikling innen annonseinntektene, og god effekt av kostnadstiltak, het det i en pressemelding fra selskapet.

Polaris Media eier både mediehus og trykkerier, og i deres portefølje er blant annet Adresseavisa, Sunnmørsposten, Harstad Tidende, iTromsø og Folkebladet.

Abonnementsinntektene økte, og det er en vekst på 95% innen den typen abonnement som kun fokuserer på digitale produkter som er hovedårsak til den positive utviklingen. Annonseinntektene fortsetter derimot å gå ned, om enn litt mindre enn i fjor. Det er papirbaserte annonseinntekter reduksjonen er høyest, på 11 prosent mens digitale annonseinntekter falt med 4 prosent.

Trykkerivirksomheten er samlet i Polaris Trykk, som består av Polaris Trykk Trondheim, Polaris Trykk Ålesund, Polaris Trykk Harstad, Polaris Trykk Alta og Polaris Distribusjon Nord samt felleskontrollert virksomhet sammen med Amedia (50 %) – Nr1 Adressa-Trykk Orkanger. Ifølge kvartalsrapporten vokste trykkeriinntektene med 6% som følge av vekst i siviltrykkinntekter og flat utvikling innen ekstern avistrykk, som følge av nye oppdrag som kompenserer for det generelle volumfallet innen avistrykk. God utnyttelse av trykkerikapasiteten og reduserte kostnader bidrar til økt inntjening i Polaris Trykk, heter det i kvartalsrapporten.

 

Siste nytt

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

Les videre

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3
Efi lanserer kraftig hybridprinter

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa
Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur
Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage
Ni tips om hva du kan se på Fespa