Polaris Media tredoblet resultatet sitt til 22 millioner kroner i første kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor.
– I første kvartal 2017 fortsetter den positive utviklingen fra fjerde kvartal, og konsernet kan vise til betydelig resultatfremgang som følge av god vekst innen abonnementsinntektene og trykkinntektene, noe bedre utvikling innen annonseinntektene, og god effekt av kostnadstiltak, het det i en pressemelding fra selskapet.
Polaris Media eier både mediehus og trykkerier, og i deres portefølje er blant annet Adresseavisa, Sunnmørsposten, Harstad Tidende, iTromsø og Folkebladet.
Abonnementsinntektene økte, og det er en vekst på 95% innen den typen abonnement som kun fokuserer på digitale produkter som er hovedårsak til den positive utviklingen. Annonseinntektene fortsetter derimot å gå ned, om enn litt mindre enn i fjor. Det er papirbaserte annonseinntekter reduksjonen er høyest, på 11 prosent mens digitale annonseinntekter falt med 4 prosent.
Trykkerivirksomheten er samlet i Polaris Trykk, som består av Polaris Trykk Trondheim, Polaris Trykk Ålesund, Polaris Trykk Harstad, Polaris Trykk Alta og Polaris Distribusjon Nord samt felleskontrollert virksomhet sammen med Amedia (50 %) – Nr1 Adressa-Trykk Orkanger. Ifølge kvartalsrapporten vokste trykkeriinntektene med 6% som følge av vekst i siviltrykkinntekter og flat utvikling innen ekstern avistrykk, som følge av nye oppdrag som kompenserer for det generelle volumfallet innen avistrykk. God utnyttelse av trykkerikapasiteten og reduserte kostnader bidrar til økt inntjening i Polaris Trykk, heter det i kvartalsrapporten.