Raskere omstilling lønner seg

PUBLISERT: 8 juni 2017
OPPDATERT: 8 juni
Thomas og Mikael Strand sammen med Muller Martini Nordics tekniker Johnny Mattson.

Strands Grafiska i Sverige har investert i Primera MC sadelstifter med Motion Control. Den har fordoblet deres produksjonskapasitet.

Thomas og Mikael Strand eier trykkeriet Strand Grafisk i Lindesberg i Sverige, som har vært i drift siden 1950. Brødrene tok over roret fra sin far Bengt i 1981. En rekke investeringer er gjort de siste årene for å effektivisere produksjonen. CTP og nå kan fire ganger så mange trykkplater eksponeres per time. En økning fra åtte plater til 32. Videre har de kjøpt inn den fargearkmatede offsetpressen Komori 8, som ikke krever pulver takket være sitt HUV-tørkesystem, noe som fører til en høyere nettoproduksjon og raskere trykking. Siste investering er en sadelstifter, Primera MC, levert av Müller Martini Nordic. Mikael Strand sier i en pressemelding at han så maskinen for første gang på Muller Martinis stand på Drupa-messen i fjor.

– Da gjorde jeg en detaljert beregning. Siden ferdiggjøringstidene ville bli forkortet til det halve i forhold til vår 16 år gamle sadelstifter ST 300, så ville investering i en Primera MC betale seg selv.

Sadelstifteren som har en mappemater, tre vertikale stabelmatere og to flate matere samt inkjet-adressering i kjeden, er i stand til å spytte ut om lag 25 millioner eksemplarer på ett år. Det er en dobling av sin forgjenger og medfører at Strands Grafiska kan holde hele verdikjeden i eget hus og ikke trenger å outsource jobber.

Trykkeriet produserer et bredt spekter av blader og tidsskrifter med volumer som spenner mellom 100 og 170 000 eksemplarer. I gjennomsnitt lander de på 3000 eksemplarer. Strands Grafisk har bl.a. programhefter for trav og hesteløp i sin produksjon. Arbeidsflyten er moderne. PDF-dokumentene konfigureres av kunden, noe som gjør at trykkeriets operatører bare trenger å tenke på å trykke på knappen til trykkpressen.

Det digitale markedet står for 10 prosent av trykkvolumet på Strands Grafiska, som sysselsetter 65 personer. De ser en rask utvikling av den digitale segmentet, der retningen går mer mot personlige produkter for bedrifter og organisasjoner. Der blir også sadelstifteren Primera MC hendig. Mikael Strand er optimistisk med tanke på fremtiden til familiebedriften.

– Takket være slike høykvalitetsprodukter vil trykket være attraktivt i mange år fremover, sier han.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik