Kodak klare for ny generasjon

PUBLISERT: 15 juni 2017
OPPDATERT: 21 mars
Finanssjef David Bullwinkle og operativ sjef Randy Vandagriff i Kodaks forretningsområde Enterprise Inkjet Systems.

Kodak feirer 50 år med vannbasert blekkteknologi. Etter litt nøling, føler de seg nå trygge på å beholde sine raske skrivehoder Prospor. De tar et stort sprang inn i emballasjeområdet for å sikre fremtiden, og samtidig ligger Ultrastreamline på lur – fjerde generasjon av inkjetteknologi.

Det ble spekulert mye sist år om Eastman Kodak Company og deres Prospor skrivehoder ville skifte hender. Men Kodak satte foten ned i april og tok beslutningen om å beholde skrivehodeteknologien. Hvordan har det så gått på dette området etterpå?Forretningsområdets Enterprise Inkjet Division (EISD) som inkluderer Kodak Versamark og Kodak Prosper hadde en omsetning i første kvartal i år på 37 millioner amerikanske dollar. Dette er en økning på ni prosent sammenlignet med fjoråret.

– I løpet av første kvartal 2017 så fortsatte Prospor å levere bedre resultater med en økning i omsetningen på 26 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Randy Vandagriff, operativ sjef for forretningsområdet forklarer hvordan de legger opp strategien neste år.

 

– Vår strategi er avhengig av vår fortsatte tilstedeværelse og ytelse fra vår Stream portefølje som inkluderer d 64 Prosper trykkpresser og 1320 Prosperhoder som allerede er installert i dag. Vi tar også vår erfaring og utnytter den til å gå et skritt videre med Ultrastream – Kodaks fjerde generasjon kontinuerlige vannbaserte blekkteknologi, sier Randy Vandagriff og påpeker:

– Ultrastream hever nivået på inkjet.

Randy Vandagriff säger att utvecklingen av Ultrastream går enligt plan. Fokus ligger på att kunna producera inom magasin/kataloger, förpackningar, inredning och etiketter. Klivet in på förpackningsområdet är tydligt utan att för den delen lämna den grafiska industrin därhän.

Randy Vandagriff sier at utviklingen av Ultrastream går i henhold til planen. Fokuset ligger på å være i stand til å produsere blader/kataloger, emballasje, innredning og etiketter. Steget inn i emballasjesektoren er tydelig uten for den del å forlate den grafiske.

– Tekniken utnyttjar många av Stream-innovationerna för att försäkra alla att vi upprätthåller värdet av vår unika kontinuerliga inkjet-teknik, säger han och tillägger att det blir svårt för tillverkare att vända bort blicken med tanke på den flexibilitet de kommer erbjuda. Vidare är tanken att Prosper-serien med tryckpressar ska fortsätta säljas samtidigt som det ska erbjudas uppgraderingar till Ultrastream i framtiden för kunder som berörs.

– Teknologien utnytter mange av Streams nyvinninger for å forsikre alle om at vi opprettholder verdien av vår unike kontinuerlige blekkteknologi, sier han, og legger til at det vil være vanskelig for produsentene å vende blikkene bort, med tanke på den fleksibiliteten de kommer til  å tilby. Videre er tanken at Prosper-serien med trykkpresser vil fortsette å bli solgt, samtidig som vi vil tilby oppgraderinger til Ultra Stream i fremtiden for de kunder som er berørt.

Når forventes det første produktet i Ultrastream-serien å være ute på markedet?

– Vi forventer å se det første produktet i 2019. Når den eksakte lanseringen skjer vil bli bestemt av våre produksjonspartnere, når de er klare til å ta skrittet fullt ut på markedet, sier Randy Vandagriff.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324