Mal som Munch - med Photoshop!

PUBLISERT: 15 juni 2017
OPPDATERT: 15 juni

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens «egne» pensler!

Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk.

Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal hylle kunsthistoriens mestere og oppmuntre til kreativitet. Ved å digitalisere Munchs pensler ønsker Adobe at dagens kunstnere kan gjenoppdage og bruke en mesters pensler til å skape egne mesterverk.

– Det er visse kunstverk vi alle kjenner og elsker, men vi tenker sjeldent på verktøyene som ble brukt. Dette prosjektet skal bringe tilbake verktøyene og gjøre dem tilgjengelig for en ny generasjon kunstnere, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.

Tilgang til Munchs originale verktøy

For å skape digitale versjoner av penslene har Adobe fått tilgang til Munchs originale verktøy. Med hjelp fra museets konservatorer har syv av kunstnerens originale pensler blitt fotografert i 360 grader ved hjelp av Ultra HD-kameraer. Disse fanger opp selv de minste detaljene og skaper en nøyaktig tredimensjonal gjengivelse. I tillegg har Munchs kunstneriske stil og penselstrøk blitt nøye analysert, kombinert med data om hver av penslenes nøyaktige form og egenskaper, som busttype og fleksibilitet.

– Digitalisering skjer ikke bare i næringslivet, men også i kunstverdenen. Det er flott at de 100 år gamle penslene til en så stor kunster nå kan inspirere dagens digitale kreative som skal være med på å skape fremtidens kunsthistorie, sier Gitte Skilbred, kommunikasjons- og markedsdirektør ved Munchmuseet.

Prosessen med å omvandle bildene og dataene til digitale pensler ble deretter utført av Kyle T. Webster, amerikansk illustratør og av mange ansett som verdens fremste designer av Photoshop-pensler. Penslene kan lastes ned gratis for bruk i Adobe Photoshop og Adobe Sketch.

– Ved å digitalisere store kunstneres verktøy bidrar vi til å bygge en bro til dagens kreative. Vi er veldig takknemlige for hjelpen fra Munchmuseet og stolte over samarbeidet med Kyle T. Webster, noe som har resultert i at hvem som helst nå faktisk kan male med og få inspirasjon fra Munchs originale pensler, sier Anna Rose.

For å lære mer om hvordan man kan bruke Munchs digitale pensler til å lage egne kunstverk vil Kyle T. Webster sammen med andre i perioden 20. – 22. juni avholde flere live stream-sesjoner, les mer her.

Konkurranse: Lag din egen tolkning av ‘Skrik’

Norske Edvard Munch er en av verdens største kunstnere noensinne. Hans kanskje mest berømte maleri ‘Skrik’ er et av det mest gjenkjennelige motivet i verden. Som en del av prosjektet inviterer Adobe til en konkurranse der kunstnere og andre kreative kan benytte de digitale Munch-penslene og lage sin versjon av det ikoniske maleriet. Munch laget fire forskjellige versjoner av kunstverket – nå utfordres folk over hele verden til lage sin versjon av ‘Det 5. Skrik’. Vinneren får, i tillegg til kunstverket sitt profilert i en rekke offisielle kanaler, 6000 Euro samt en tur med alt betalt til Adobe MAX, verdens ledende konferanse for kreative og som finner sted i Las Vegas i oktober. Les mer om konkurranseregler og påmelding her.

For å vise hvilke muligheter de digitale penslene gir og inspirere andre til å delta i konkurransen, har den norske illustratøren Natalie Foss laget en egen versjon av ‘Det 5. Skrik’. Hun startet arbeidet med å skissere med blyant, deretter via Sketch på en iPad legge til bakgrunn, for så ferdigstillelse det hele i Photoshop på sin desktop. Se det et flotte resultatet.

Les videre

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Her er årets Pantonefarge!

Pantone Color Institute har valgt Mocha Mousse som årets Pantone-farge i 2025.
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01