Mal som Munch - med Photoshop!

PUBLISERT: 15 juni 2017
OPPDATERT: 15 juni

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens «egne» pensler!

Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk.

Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal hylle kunsthistoriens mestere og oppmuntre til kreativitet. Ved å digitalisere Munchs pensler ønsker Adobe at dagens kunstnere kan gjenoppdage og bruke en mesters pensler til å skape egne mesterverk.

– Det er visse kunstverk vi alle kjenner og elsker, men vi tenker sjeldent på verktøyene som ble brukt. Dette prosjektet skal bringe tilbake verktøyene og gjøre dem tilgjengelig for en ny generasjon kunstnere, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.

Tilgang til Munchs originale verktøy

For å skape digitale versjoner av penslene har Adobe fått tilgang til Munchs originale verktøy. Med hjelp fra museets konservatorer har syv av kunstnerens originale pensler blitt fotografert i 360 grader ved hjelp av Ultra HD-kameraer. Disse fanger opp selv de minste detaljene og skaper en nøyaktig tredimensjonal gjengivelse. I tillegg har Munchs kunstneriske stil og penselstrøk blitt nøye analysert, kombinert med data om hver av penslenes nøyaktige form og egenskaper, som busttype og fleksibilitet.

– Digitalisering skjer ikke bare i næringslivet, men også i kunstverdenen. Det er flott at de 100 år gamle penslene til en så stor kunster nå kan inspirere dagens digitale kreative som skal være med på å skape fremtidens kunsthistorie, sier Gitte Skilbred, kommunikasjons- og markedsdirektør ved Munchmuseet.

Prosessen med å omvandle bildene og dataene til digitale pensler ble deretter utført av Kyle T. Webster, amerikansk illustratør og av mange ansett som verdens fremste designer av Photoshop-pensler. Penslene kan lastes ned gratis for bruk i Adobe Photoshop og Adobe Sketch.

– Ved å digitalisere store kunstneres verktøy bidrar vi til å bygge en bro til dagens kreative. Vi er veldig takknemlige for hjelpen fra Munchmuseet og stolte over samarbeidet med Kyle T. Webster, noe som har resultert i at hvem som helst nå faktisk kan male med og få inspirasjon fra Munchs originale pensler, sier Anna Rose.

For å lære mer om hvordan man kan bruke Munchs digitale pensler til å lage egne kunstverk vil Kyle T. Webster sammen med andre i perioden 20. – 22. juni avholde flere live stream-sesjoner, les mer her.

Konkurranse: Lag din egen tolkning av ‘Skrik’

Norske Edvard Munch er en av verdens største kunstnere noensinne. Hans kanskje mest berømte maleri ‘Skrik’ er et av det mest gjenkjennelige motivet i verden. Som en del av prosjektet inviterer Adobe til en konkurranse der kunstnere og andre kreative kan benytte de digitale Munch-penslene og lage sin versjon av det ikoniske maleriet. Munch laget fire forskjellige versjoner av kunstverket – nå utfordres folk over hele verden til lage sin versjon av ‘Det 5. Skrik’. Vinneren får, i tillegg til kunstverket sitt profilert i en rekke offisielle kanaler, 6000 Euro samt en tur med alt betalt til Adobe MAX, verdens ledende konferanse for kreative og som finner sted i Las Vegas i oktober. Les mer om konkurranseregler og påmelding her.

For å vise hvilke muligheter de digitale penslene gir og inspirere andre til å delta i konkurransen, har den norske illustratøren Natalie Foss laget en egen versjon av ‘Det 5. Skrik’. Hun startet arbeidet med å skissere med blyant, deretter via Sketch på en iPad legge til bakgrunn, for så ferdigstillelse det hele i Photoshop på sin desktop. Se det et flotte resultatet.

Les videre

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324