Dansk produsent av in-mould etiketter mangedobler kapasiteten.

PUBLISERT: 22 juni 2017
OPPDATERT: 22 juni

Jyllinge, Danmark: ScanMould ble i 2015 skilt ut fra søsterselskapet ScanKet for å starte opp produksjon av in-mould etiketter til det skandinaviske markedet og har siden da etablert seg som et alternativ til de sydeuropeiske selskapene som ellers har dominert dette voksende markedet i en årrekke.

Men hva er in-mould etiketter? In-mould er betegnelsen på en dekorasjonsform som brukes på plastemballasje, hvor man i stedet for å sette en selvklebende etikett utenpå emballasjen, via en robot legger en tynn plastetikett inn i støpeformen, slik at denne smelter sammen med selve emballasjen under innstøping.
Dette gir muligheten til å lage flotte emballasjer, som ikke er så følsomme overfor våte miljøer, og i det hele tatt sikrer at produsentens budskap, varedeklarasjoner osv kommer frem til forbrukeren som ønsket.

– Hvis man skal være med i dette markedet og ha base i Danmark er det helt sentralt at man er i besittelse av den mest moderne teknologien på området og konstant arbeider med effektivitet og kvalitet som de viktigste parametrene, hevder Martin Fundal, som er hovedaksjonær i ScanMould.
Den siste investeringen man har gjort i virksomheten er et stanseanlegg fra tyske KBA, som i runde tall innebærer en økning av kapasiteten med 32 ganger! Dette skaper dermed grunnlaget for fortsatt vekst og at man kommer til å bli en vesentlig leverandør til de skandinaviske plaststøperiene som jobber med  in-mould dekorasjon i deres emballasjeløsninger.

– Vårt nye anlegg er jun det andre i sitt slag i hele verden, og gjør kort fortalt at vi nå kan matche vår store trykkekapasitet i ferdiggjøringsavdelingen, og dermed ta på oss større oppgaver med markant kortere leveringstider» forteller Martin Fundal.

ScanMould beskjeftiger i dag 12 medarbeidere i Jyllinge, litt nord for Roskilde, og forventer å runde 20 medarbeidere i løpet av de neste 12 månedene.

Siste nytt

Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

Konkurransen i grafisk bransje er hard. Trykkeriene og skiltmakerne har likeverdige maskiner og tilbyr ofte de samme produktene innen storformat. Hvordan kan man skille seg ut og finne lønnsomme jobber?
Antalis-kollage
Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Vil du være billigst i byen, eller den som tilbyr produkter som konkurrentene dine ikke selger? Uansett hva må du ha en forretningsstrategi for å navigere i markedet.
HP-Javier
HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Roland DG lanserer en ny versjon av Dimense-printeren for 3D-effekter på utskrifter.
da-640-social-post_square_web
Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Den israelske produsenten av digitalpresser, Landa Digital Printing, har søkt retten om å stanse rettslige skritt knyttet til deres akutte økonomiske krise. Selskapet har gjeld tilsvarende nesten fem milliarder kroner.
landas10cockpit-1536x654
Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Les videre

Potensial i krisetider: "Den perfekte muligheten for print"

Hvordan kan trykt kommunikasjon skjære gjennom den massive digitale støyen? Ifølge Mathew Faulkner, markedsførings- og innovasjonssjef for storformat hos Canon EMEA, har trykte medier kraften til å bli rakettdrivstoff for vekst. Ikke minst i turbulente tider.
Canon-Matthew-2-1024x683
Potensial i krisetider: «Den perfekte muligheten for print»

Kaffe med trykk i

Emballasjetrykkeriet Cabassi i Finland har lykkes med å trykke poser med kaffeblekk.
biopainovari-innovaatio_kai-lankinenx
Kaffe med trykk i

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic
Plockmatic satser innen etikett og emballasje

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot
Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025