Molvik Grafisk trykker Sykkel-VM til hjertet

PUBLISERT: 4 august 2017
OPPDATERT: 4 august
– Det er svært positivt at Sykkel-VM satser på miljø, sier Jørgen Molvik ved Molvik Grafisk, etter at de vant anbudet om alt papirtrykk til Sykkel-VM. Her sammen med daglig leder Knut Molvik (t.h.) Foto: Øyvind Toft/Molvik Grafisk

Det tradisjonsrike Bergenstrykkeriet Molvik Grafisk holder til i store og moderne lokaler i Hardangerveien 74 like ved Nesttun. Herfra skal de levere alt av trykksaker til Sykkel-VM, fra flyers og menyer til programhefter.

Alle trykksakene Molvik skal levere til sykkel-VM vil være Svanemerket. Trykkpressen de bruker er en av verdens mest miljøvennlige, med lite svinn og svært lave utslippsverdier.
– Jeg synes det er helt knall at Sykkel-VM tenker miljø og bruker lokale krefter, sier Jørgen Molvik.

Som offisiell trykksakleverandør til sykkel-VM må Molvik Grafisk også være forberedt på å levere timeferske trykksaker dersom det skjer endringer. Jørgen Molvik ser ikke på dette som noe problem.

– Vi skal klare å levere på timen. Dette handler om måten vi jobber på. Produksjonsmåten vår er kostnadseffektiv, og vi er vant til å forholde oss til korte frister uten at dette går ut over kvaliteten på produktene.

Det siste mener han er spesielt viktig.
– Bergen har fått denne enestående muligheten til å arrangere Sykkel-VM. Det trykte programmet blir en viktig del av denne historien. Vi i Molvik vil derfor gjøre vårt ytterste for at dette skal fremstå på beste måte.

– Du brenner veldig for dette. Sykler du selv?
– Jeg har syklet Haugastøl-Voss årlig. Nå er det dessverre tre år siden sist, men jeg gjør det gjerne igjen. Sykling er en fin sport der du får bruke hele kroppen.

Nylig var han tilbake på sykkelryggen, men da på noe så originalt som en ponnisykkel. Dette er et relativt nytt produkt, og egentlig ment som en leke for barn.

– Jeg tror jeg må være den i verden som har syklet lengst på en mekanisk ponnisykkel, sier han, og forteller at han, etter å ha tapt et veddemål med Adams matkasse, tok seg frem på en ponnisykkel like fra Molvik i Hardangerveien til Adams matkasses kontor i Sandviken.
– Det er en strekning på mer en to mil. Jeg måtte ligge mange timer i terapibasseng dagen etter for å myke opp igjen leddene, ler han.

Lett beskjemmet innrømmer Jørgen Molvik gjerne at denne «sykkelturen» absolutt ikke var hans mest stolte øyeblikk, verdensrekorden til tross. Derimot er han svært fornøyd med å ha vunnet anbudet på trykksaker til Sykkel-VM.

– Molvik var best både på kvalitet, fleksibilitet og miljø. Vår intensjon er å alltid være best i klassen, noe vi nå altså nok en gang har vist at vi er, slår han fast, med typisk bergensk beskjedenhet.

– Dessuten synes jeg at det er kjempegøy at Bergen fikk dette arrangementet, og jeg kommer til å følge det tett som publikum. Alle her hos Molvik heier på Sykkel-VM.

Sykkel-VM arrangeres 16. – 24. september.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324