Direkte berøring med næringsmidler

PUBLISERT: 24 august 2017
OPPDATERT: 24 august

Ulempen med å lage selvklebende etiketter og andre materialer ugjennomsiktige uten å inngå kompromisser med klebeevnen er forbi, mener Herma takket være sin flarlagsteknikk.

«HermaPerfectOpaque» er Hermas flerlagsteknikk på selvklebende etiketter. Med teknikken kan man gjøre de fleste etikettmaterialer ugjennomsiktige. Ifølge selskapet skjer det uten risiko for migrering eller at klebeevnen påvirkes. At ulike typer etikettmaterialer og lim nå kan kombineres innebærer ifølge firmaet en optimal opasitet for forskjellige anvendelsesområder, noe som gjør at limet også egner seg for direkte kontakt med næringsmidler. Herma skriver i en pressemelding at situasjonen tidligere var at utvalget på fargede etikettmaterialer var tynt, eller så måtte etikettprodusenter nødt til å benytte seg av et materiale med farget lim. I sistnevnte eksempel følger det ofte med sotpartikler som gjør klebeevnen på konvensjonelle etiketter dårligere.

– Med hjelp av vår flerlagsteknikk farger vi kun det andre laget – med et nytt pigment som er egnet for direkte kontakt med matvarer og næringsmidler. Limsjiktet som umiddelbart påvirker substratet forblir uforandret, forklarer Ulli Nägele på Hermas avdeling for forskning og utvikling.

Herma kickstarter sin nya opake serie med to typer lim – HERMAperfectOpaque 62Gpo og 62Dpo. Den førstnevnte er tilpasset applikasjoner som krever høy klebeevne tross fuktige og kalde miljøer. For å produsere opake laserutskrevne etiketter så er det 62Dpo som gjelder. Dets fremste egenskap er at det ikke blør over etikettkanten etter at det er stanset ut.

Les videre

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

Scanpack feirer 60 år med alt og mer til

Neste år er Scanpack-år, men det er ikke hvilket som helst Scanpack-år. Messen fyller 60 år.
Monika-Olund-och-Anna-Lena-Friberg-Scanpackx

Fargerikt samarbeid mellom Lessebo Paper og Addbrand

Et nytt fargerikt Småland-samarbeid har sett dagens lys siden Lessebo papir signerte en grossistavtale med den grafiske forhandleren Addbrand. En bredere produktportefølje og sterkere distribusjonskanaler skal være resultatet av at selskapene nå sammen blar om til en ny side.
Addbrand-Lessebo-1024x683

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik