Direkte berøring med næringsmidler

PUBLISERT: 24 august 2017
OPPDATERT: 24 august

Ulempen med å lage selvklebende etiketter og andre materialer ugjennomsiktige uten å inngå kompromisser med klebeevnen er forbi, mener Herma takket være sin flarlagsteknikk.

«HermaPerfectOpaque» er Hermas flerlagsteknikk på selvklebende etiketter. Med teknikken kan man gjøre de fleste etikettmaterialer ugjennomsiktige. Ifølge selskapet skjer det uten risiko for migrering eller at klebeevnen påvirkes. At ulike typer etikettmaterialer og lim nå kan kombineres innebærer ifølge firmaet en optimal opasitet for forskjellige anvendelsesområder, noe som gjør at limet også egner seg for direkte kontakt med næringsmidler. Herma skriver i en pressemelding at situasjonen tidligere var at utvalget på fargede etikettmaterialer var tynt, eller så måtte etikettprodusenter nødt til å benytte seg av et materiale med farget lim. I sistnevnte eksempel følger det ofte med sotpartikler som gjør klebeevnen på konvensjonelle etiketter dårligere.

– Med hjelp av vår flerlagsteknikk farger vi kun det andre laget – med et nytt pigment som er egnet for direkte kontakt med matvarer og næringsmidler. Limsjiktet som umiddelbart påvirker substratet forblir uforandret, forklarer Ulli Nägele på Hermas avdeling for forskning og utvikling.

Herma kickstarter sin nya opake serie med to typer lim – HERMAperfectOpaque 62Gpo og 62Dpo. Den førstnevnte er tilpasset applikasjoner som krever høy klebeevne tross fuktige og kalde miljøer. For å produsere opake laserutskrevne etiketter så er det 62Dpo som gjelder. Dets fremste egenskap er at det ikke blør over etikettkanten etter at det er stanset ut.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen