Forfatter i magen? Råd om selvpublisering

PUBLISERT: 31 august 2017
OPPDATERT: 31 august
Råd og vink til deg som lurer på selvpublisering

Ikke uventet slår nettprintselskapet Lasertrykk et slag for selvpublisering. Fra dem har vi fått en artikkel med råd og vink til de som har forfatteraspirasjoner.

Utgi dine egne bøker med suksess
Om du ønsker å utgi en bok om fluefiske, en selvbiografi, eller din egen kokebok. Nå har du muligheten til å gjøre dette. Med ny teknologi er det nå mulig å utgi bøker med et opplag på så lite som 10 eksemplarer.

Det er mer og mer populært å utgi sine egne bøker, hvor du ikke trenger å gå gjennom en til tider lang og kostbar prossess med store forlag. Tidligere var selvpublisering siste utvei for forfattere som ble avvist av forlagene. Men for mange norske forfattere er dette nå førstevalg. For det er klare fordeler med å utgi sine egne bøker selv. Som forfatter beholder du kontrollen, og du får en større andel av inntektene.

– Suksesshistorier fra USA for indieforfattere som gjør det bra på Amazon, er i ferd med å inspirere norske forfattere som velger å ta kontroll over utgivelse og rettigheter til sine egne manus, sier forfatter Kristin Over-Rein, som har skrevet en guide til hvordan du selv utgir din bok.

Teknologien driver utviklingen
Splitter ny teknologi gjør at LaserTrykk kan tilby å trykke opplag på helt ned til 10 eksemplarer. Det er bl.a. et nytt inkjet-oppsett som gjør det opptil 36 prosent billigere å få trykt en bok. For eksempel er prisen for å få trykket 500 A4 innbundne bøker på 200 sider, 10.780 norske kroner.

– Spørsmålet er ikke om vi nå kan trykke litt fortere eller litt billigere. Inkjet er en ny trykkteknikk, en ekte «gamechanger» for bransjen, som vi har ventet lenge på. Inkjet kan nemlig alt. Inkjet har både de lave startkostnadene som vi kjenner fra digitaltrykk, og høyt volum, som vi kjenner fra offset, sier Esben Mols Kabell, direktør og medeier av LaserTrykk.no.

Søk stadig profesjonell hjelp til gjennomlesning
Men det er viktig med godt forarbeid før du sender din bok til trykking. Kristin Over-Rein kommer her med noen anbefalinger for de som vurderer å kaste seg ut i selvpublisering.

– Du må huske at når det første utkastet er skrevet, er det fortsatt mye arbeid igjen. Ikke gå glipp av sjansen til å gjøre boken så god som mulig. Du må dra nytte av profesjonell hjelp som redaktør og korrekturleser, og du må beregne god tid til gjennomlesningen. I tillegg er bokens omslag viktig. Vi lesere tenker ofte at hvis omslaget er dårlig, er innholdet det også – og omvendt. Derfor er det en god idé å bruke penger på å få et slående omslag som tiltrekker seg din type lesere, sier hun.

LaserTrykk supplerer Kristin Over-Reins råd med følgende:

  • ISBN-nummer: Det er ikke nødvendig at boken har et ISBN-nummer og ISBN-strekkode, men det anbefales hvis boken skal ut i den vanlige bokhandelen.
  • PLIKTLEVERING: LaserTrykk.no sørger for innlevering av to eksemplarer av alle bøker som registreres og lagres for fremtiden.
  • MARKEDSFØRING: Via sosiale medier og det åpne forfatternettverk. Salg gjennom store butikkjeder kan gi et stort og raskt salg, men fortjenestene er små.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324