Digitaltrykt emballasje vokser raskt - men fra et meget lavt nivå

PUBLISERT: 13 september 2017
OPPDATERT: 21 mars

Ingenting i den grafiske bransjen vokser så raskt som digitaltrykt emballasje. Men det dreier seg om fra meget lave nivåer, om vi ser bort fra etiketter. Ser man på statistikk over digitaltrykt emballasjemateriell, så dominerer etiketter fullstendig. Ser du fem år frem i tid så kommer sant nok digitaltrykt kartong til å øke med 80% årlig, men det er fra et meget lavt utgangspunkt. Så også i 2022 kommer etikettene til å stå for to tredjedeler av verdien på det digitaltrykte emballasjemateriellet. Den siste tredjedelen vil fordele seg mellom bølgepapp/liner, flexible og kartong.

Alt dette fremgår av den bedømmelsen som analyseforetaket Keypoint Intelligence (tidligere Infotrends) presenterte på Print17 messen i Chicago.

Av deres statistikk over trykk i allmenhet, så gikk det frem at det er emballasjetrykk og storformat som holder bransjens vekst oppe. Siviltrykket har fortsatt ikke hentet seg inn etter finanskrisen for åtte år siden.

Med tanke på at samfunnsøkonomien vokser med flere prosent årlig, så er naturligvis ikke trykkerienes status noe godt resultat. Men for det enkelte trykkeriet er selvsagt slike tall inge virkelighet. Det er mange som vokser tosifret årlig, mens andre går kraftig tilbake.

Et stort problem er bransjens aldersprofil. For foretak med medarbeidere over 50 år kan det være vanskeligere å følge med i den omnikommunikasjon som i dag kreves. Uansett om kunden lar høre fra seg via kundetjensete, via e-post eller ved å lete på en nettside, så skal spørsmål og oppførsel fanges opp, slik at kunden møtes med rett og relevant informasjon. Det gjelder uavhengig av om vi snakker med dem gjennom en trykksak eller en e-post eller en medarbeider på et callsenter.

Å forstå trykksakens rolle i den omnikommunikasjon som kundene skal sysle med er noe som kan være til stor hjelp for trykkerienes kunder. Selv om min kunnskap kanskje er mangelfull, så er den ofte mye bedre enn den kundene har.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222