Fullt som alltid på Labelexpo

PUBLISERT: 28 september 2017
OPPDATERT: 28 september

På Labelexpo er det skikkelig trangt på standene. Det merkes at etikettbransjen har det særdeles godt og er på jakt etter nye måter å skille seg ut på.

Sjufargersseparasjoner er nå etablert. Det gjelder både for Kodaks system for flexoklisjéer og for digitale foretak, som for eksempel Dursts Tau 330. Med fire farger samt fiolett, oransje og purpur kan man nå et fargespektrum som i prinsippet gjør det overflødig med PMS-farger. På flexosiden gir det naturligvis en enorm effektivisering om man slipper å blande farger, vaske fargeverk og få de lange stillstandene.

I den digitale verden, der man jo i utgangspunktet ikke har inntakstider når det gjelder selve trykket, kan man tilby trykk av produkter som det tidligere ikke har vært mulig å trykke digitalt, nettopp på grunn av mangelen på farger.


Som vanlig er HP dominerende, med et utvalg store presser som står og kjører. Allerede i løpet av de to første dagene har de solgt presser til PRNT i Malmö, Ellko i Norge og 4labels i Danmark. Alle tre har kjøpt hver sin HP Indigo WS6800, som er værstingpressen for etikettproduksjon. Det bemerkelsesverdige er at samtlige tre allerede hadde en liknende maskin, som de nå har komplettert med ytterligere kapasitet. Strongpoint har gått hele veien, og har kjøpt den store 8000-linjen med to trykkenheter – og har helt sluttet å trykke flexo.

Kodak var nye innen flexoklisjéer når de i 2006 på Drupa lanserte sine Flexcel INX. Til tross for at de nå har drøyt ti år på nakken, kan de fortelle om 20 prosent økning det siste året, mens markedet generelt kun har vokst fem prosent. Men det enkle er at det kun finnes en type klisjé, selv om den kan fås i forskjellige tykkelser og formater.

Kodak viser også hvor enormt langt de har kommet med å utvikle flexo. Se på bildet av visittkortet (klikk på bildet for å se det i større format), trykket med uv-flexo. I bakgrunnen er det mikrotekst i en halv punkts størrelse. Med en sterk lupe er den 30 000 ord lange beskrivelsen av Kodaks historie fullt lesbar. Dette kan både anvendes for å vanskeliggjøre forfalskning av emballasje og for å vise hvor enormt langt kvaliteten har utviklet seg innen flexotrykk.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Kaffe med trykk i

Emballasjetrykkeriet Cabassi i Finland har lykkes med å trykke poser med kaffeblekk.
biopainovari-innovaatio_kai-lankinenx
Kaffe med trykk i

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Om det var tilfeldig at de alle var i samme hall på FESPA er uklart, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det ren nytelse. Han representerer dem alle i Norden.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Summas nye markedssjef, Lieven Bertier, har et klart mål: Summas rykte som markedsleder innen skjæreplottere skal også spres til flatbed-skjæremaskiner.
summa_01
Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut