Fullt som alltid på Labelexpo

PUBLISERT: 28 september 2017
OPPDATERT: 28 september

På Labelexpo er det skikkelig trangt på standene. Det merkes at etikettbransjen har det særdeles godt og er på jakt etter nye måter å skille seg ut på.

Sjufargersseparasjoner er nå etablert. Det gjelder både for Kodaks system for flexoklisjéer og for digitale foretak, som for eksempel Dursts Tau 330. Med fire farger samt fiolett, oransje og purpur kan man nå et fargespektrum som i prinsippet gjør det overflødig med PMS-farger. På flexosiden gir det naturligvis en enorm effektivisering om man slipper å blande farger, vaske fargeverk og få de lange stillstandene.

I den digitale verden, der man jo i utgangspunktet ikke har inntakstider når det gjelder selve trykket, kan man tilby trykk av produkter som det tidligere ikke har vært mulig å trykke digitalt, nettopp på grunn av mangelen på farger.


Som vanlig er HP dominerende, med et utvalg store presser som står og kjører. Allerede i løpet av de to første dagene har de solgt presser til PRNT i Malmö, Ellko i Norge og 4labels i Danmark. Alle tre har kjøpt hver sin HP Indigo WS6800, som er værstingpressen for etikettproduksjon. Det bemerkelsesverdige er at samtlige tre allerede hadde en liknende maskin, som de nå har komplettert med ytterligere kapasitet. Strongpoint har gått hele veien, og har kjøpt den store 8000-linjen med to trykkenheter – og har helt sluttet å trykke flexo.

Kodak var nye innen flexoklisjéer når de i 2006 på Drupa lanserte sine Flexcel INX. Til tross for at de nå har drøyt ti år på nakken, kan de fortelle om 20 prosent økning det siste året, mens markedet generelt kun har vokst fem prosent. Men det enkle er at det kun finnes en type klisjé, selv om den kan fås i forskjellige tykkelser og formater.

Kodak viser også hvor enormt langt de har kommet med å utvikle flexo. Se på bildet av visittkortet (klikk på bildet for å se det i større format), trykket med uv-flexo. I bakgrunnen er det mikrotekst i en halv punkts størrelse. Med en sterk lupe er den 30 000 ord lange beskrivelsen av Kodaks historie fullt lesbar. Dette kan både anvendes for å vanskeliggjøre forfalskning av emballasje og for å vise hvor enormt langt kvaliteten har utviklet seg innen flexotrykk.

Les videre

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_