Fullt som alltid på Labelexpo

PUBLISERT: 28 september 2017
OPPDATERT: 28 september

På Labelexpo er det skikkelig trangt på standene. Det merkes at etikettbransjen har det særdeles godt og er på jakt etter nye måter å skille seg ut på.

Sjufargersseparasjoner er nå etablert. Det gjelder både for Kodaks system for flexoklisjéer og for digitale foretak, som for eksempel Dursts Tau 330. Med fire farger samt fiolett, oransje og purpur kan man nå et fargespektrum som i prinsippet gjør det overflødig med PMS-farger. På flexosiden gir det naturligvis en enorm effektivisering om man slipper å blande farger, vaske fargeverk og få de lange stillstandene.

I den digitale verden, der man jo i utgangspunktet ikke har inntakstider når det gjelder selve trykket, kan man tilby trykk av produkter som det tidligere ikke har vært mulig å trykke digitalt, nettopp på grunn av mangelen på farger.


Som vanlig er HP dominerende, med et utvalg store presser som står og kjører. Allerede i løpet av de to første dagene har de solgt presser til PRNT i Malmö, Ellko i Norge og 4labels i Danmark. Alle tre har kjøpt hver sin HP Indigo WS6800, som er værstingpressen for etikettproduksjon. Det bemerkelsesverdige er at samtlige tre allerede hadde en liknende maskin, som de nå har komplettert med ytterligere kapasitet. Strongpoint har gått hele veien, og har kjøpt den store 8000-linjen med to trykkenheter – og har helt sluttet å trykke flexo.

Kodak var nye innen flexoklisjéer når de i 2006 på Drupa lanserte sine Flexcel INX. Til tross for at de nå har drøyt ti år på nakken, kan de fortelle om 20 prosent økning det siste året, mens markedet generelt kun har vokst fem prosent. Men det enkle er at det kun finnes en type klisjé, selv om den kan fås i forskjellige tykkelser og formater.

Kodak viser også hvor enormt langt de har kommet med å utvikle flexo. Se på bildet av visittkortet (klikk på bildet for å se det i større format), trykket med uv-flexo. I bakgrunnen er det mikrotekst i en halv punkts størrelse. Med en sterk lupe er den 30 000 ord lange beskrivelsen av Kodaks historie fullt lesbar. Dette kan både anvendes for å vanskeliggjøre forfalskning av emballasje og for å vise hvor enormt langt kvaliteten har utviklet seg innen flexotrykk.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324