Print17: Grafisk bransje følger etter - men litt senere

PUBLISERT: 28 september 2017
OPPDATERT: 21 mars

Vi lytter til nasjonaløkonomen Alan Beaulieu på Print17 i Chicago. Han gir noen gode råd til bransjen, før han går over til å dele sitt syn på landets president med oss.

Vi vet alle at den grafiske bransjen sakte minsker med rundt en prosent i året. Men jeg visste ikke at i konjunktursykliene ligger vi ni måneder etter den allmenne konjunkturen. Så når produksjonen begynner å synke, så har vi en forsinkelse på noen måneder før dette merkes i den grafiske bransjen. Når så konjunkturen igjen snur, så tar det litt lenger tid før den grafiske bransjen får glede av det. Alt dette ifølge den amerikanske leverandørforeningens makroøkonom Alan Beaulieu.

Det virker som om han og presidenten lever i to forskjellige verdener:

– I USA ligger vi bare tre prosent under den maksimale del av befolkningen som noensinne har arbeidet i tilvirkningsindustrien. Vi trenger ikke flere jobber i tilvirkning, for så mange har det ikke vært på ni år. Så det er tull å påstå at tilvirkningsindustrien er i krise. Og ingen tror vel at vi skal begynne å åpne opp kullgruver igjen. Den tiden er forbi og de delstatene minker – men alle andre vokser.

– Til tross for at USA ikke har underskrevet noen avtaler, så fortsetter energibruken og utslippene å synke – på grunn av at det er selskapene som driver dette.

– Det er flere tilvirkende foretak som flytter til USA enn amerikanske foretak som investerer utenlands. Den unge befolkningen er en styrke for USA når land som Russland har sluttet å føde barn.

Alan Beaulieu peker deretter på at Canada akkurat nå har dobbelt så høy veksttakt som USA. Han viser også tall på hvordan Brasil, ved å innføre proteksjonisme, har fått en hurtig voksende arbeidsledighet.

– Erfaringer fra nå sist Brasil, viser at proteksjonisme fører til høyere – ikke lavere – arbeidsledighet og lavere – ikke høyere – veksttall.

Om Mexico sier han dette:
– Utdanningsnivå, antall ingeniører, kompetansenivå, kvalitet på produksjonen osv. viser at alt i Mexico går riktig vei. Deres eneste uromoment er hva Donald Trump finner på. Men han kommer neppe til å gjøre annet enn mindre justeringer av frihandelsavtalen med Canada og Mexiko. For han er forretningsmann og det hadde vært en dårlig forretning å stenge de grensene.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324