Det svenske nettverket Grafkom ommøblerer i ledelsen og tar inn en norsk bransjeprofil.

Magnus Thorkildsen som i dag er bransjesjef for Grafisk Bransjeforening i Norge går inn som deleier i medlemsnettverket Grafkom fra og med neste år.
Magnus står i stillingen ut året, og han har også tilbudt seg å stå til disposisjon for styret og foreningen dersom det er ønskelig etter årsskiftet, melder Grafisk Bransjeforening.
– Jeg trives veldig godt i det grafiske miljøet i Norge og i Norsk Industri. Jeg er overbevist om at den grafiske bransje i Norge har store muligheter fremover, sier Thorkildsen.
Styret i Grafisk Bransjeforening er i gang med å omstrukturere foreningen og startet med en strategiprosess allerede før Thorkildsens oppsigelse kom. – Styret er opptatt av at medlemmene får valuta for kontingenten og at foreningen bidrar til å inspirere og motivere medlemmene. Dette kan skje på ulike arenaer. Vi skal bruke høsten på å finne en struktur som er best mulig for medlemmene, sier styreleder Ole Strand, Fagtrykk Trondheim.
I svenske Grafkom satser man med ny ledelse på at ekspansjon, både ressursmaessig og geografisk, for å hjelpe bransjen utnytte de mulighetene som finnes med digitalisering og et stadig større geografisk marked.
– Bransjen har en lys fremtid og for å lykkes må man tilpasse seg. Et dynamisk bransjenettverk inspirerer og skaper nye forretningskontakter, sier Magnus Thorkildssen, som tidligere har jobbet på blant annet Cision i både Norge og Sverige. Thorkildssen kommer til å jobbe med Grafkom som ett prosjekt blant andre oppdrag.
Nettverket GrafKom har nærmere 200 medlemmer innen grafisk kommunikasjon i Sverige. Medlemmene er alt fra de største grafiske foretakene til mindre trykkerier, copyshops, hustrykkerier, grafiske skoler, maskin- og materialleverandører samt reklamekjøpere.