BK Grafisk har investert i høyvolums Ricoh Digitalpresse.

PUBLISERT: 9 oktober 2017
OPPDATERT: 9 oktober

Den Sandefjordsbaserte bedriften BK Grafisk investerer i både fart og funksjonalitet denne høsten. Bedriften er et av landets fremste innen grafisk bransje. Nå utvider de porteføljen med enda flere tjenester og installerer et hurtigtog av en blekktrykkpresse, Ricoh Pro C9110.

I over 30 år har de jobbet med å bygge opp det som i dag fremstår som et topp moderne mediehus. Bedriften har gjennom årene satset på å være en helhetlig leverandør som tilbyr et stort utvalg tjenester innen trykk, design, emballasje, profilering, web og mediesalg.

Samkjører jobber i offset og digitalt
Helhet og fleksibilitet i tilbudet til kundene er viktig for BK. Det stod også i høysetet da de gjorde nye investeringer i sommer. For å gjøre det så enkelt som mulig å samkjøre jobber hvor de store opplagene blir trykket i offset og de små opplagene digitalt, var det viktig å finne en digitalpresse som i størst mulig grad trykker i samme kvalitet som offset. – De fleste digitalmaskinene har ett mer glanset uttrykk i trykkbildet, forteller daglig leder i BK Grafisk Ingar Jansen. – Kvaliteten til Ricoh var mest lik offset av maskinene vi vurderte, fortsetter han.  Pro C9110 maskinen ble installert i sommer og noen måneder etter installasjonen er daglig leder Ingar Jansen svært godt fornøyd med valget.

Spennende løsning med liggende A4
Fornøyd er også avdelingsleder Trond Gundersen. – Installasjonsprosessen og opplæring var svært god og ryddig. Maskinen er svært stabil, sier han. Han legger til at volumene på digitaltrykk nå øker fordi kvaliteten og hastighet er betydelig forbedret i forhold til deres gamle løsning. Løsningen BK Grafisk nå har valgt er med inline Duplo Helautomatisk stiftelinje, som gir mulighet for Inline produksjon av liggende A4 i stiftede hefter.

Fra venstre: Arne Aske og Trond Gundersen

Strategic Account Manager Arne Aske fra Ricoh Norge takker for tilliten og sier han ser frem mot samarbeidet med BK grafisk fremover.

Konkurransefortrinn med Pro C9110
Hastigheten på Pro C9110 og muligheten for tosidig automatisk format opp til 70 cm i full hastighet, gjør at BK føler at de nå har en av de mest produktive digitaltrykkmaskinene i markedet. De unike egenskapene og trykk opp til 400 gram kartong i maks hastighet gjør den også til en av de mest fleksible. Ricoh sin høyvolums produksjonsmaskin er designet for å kjøre i snitt 1 til 1,8 million trykk per måned. Det betyr at flere jobber som tidligere ble produsert i offsetpresser, nå kan produseres digitalt.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324