Vinneren av den internasjonale konkurransen er kåret:
Her er ‘Det 5. Skrik’ – malt med Edvard Munchs digitaliserte pensler
Under et arrangement ved Munchmuseet i Oslo ble den grafiske designeren og illustratøren Johann Brangeon kåret som vinner av Adobes internasjonale konkurranse ‘Det 5. Skrik’.
Med god hjelp fra Munchmuseets konservatorer digitaliserte Adobe tidligere i år Edvard Munchs 100 år gamle malerpensler. Deretter har kreative over hele verden deltatt i en internasjonal konkurranse hvor de ved hjelp av de digitale penslene har laget sine egne tolkninger av en femte versjon av det verdensberømte maleriet ‘Skrik’.
– Skrik er et av mange kunstverk alle kjenner til – uten nødvendigvis å tenke over hvordan det ble skapt. Formålet med prosjektet og konkurransen var å rette søkelys på dette og samtidig inspirere en ny generasjon kreative, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.
Digitalisering av Munchs pensler
Syv av kunstnerens originale pensler ble fotografert i 360 grader ved bruk av Ultra HD-kameraer. Disse fanget opp selv de minste detaljene og skapte en nøyaktig tredimensjonal gjengivelse. I tillegg ble Munchs kunstneriske stil og penselstrøk nøye analysert og kombinert med data om penslenes nøyaktige form og egenskaper, som busttype og fleksibilitet.
– Digitalisering pågår overalt, og dette prosjektet viser at det er et aktuelt og spennende tema også i kunstverdenen. Det er flott at en kunstner som Edvard Munch på denne måten kan inspirere nåværende og fremtidige generasjoner kunstnere og digitale kreative, sier Maria Sun Hansen, kommunikasjonsrådgiver ved Munchmuseet.
Og vinneren er…
Juryen kåret franske Johann Brangeon som vinner av konkurransen. Prisutdelingen fant sted under et arrangement på Munchmuseet i Oslo fredag kveld, hvor også 9 andre av de beste bidragene ble fremvist.
Johann Brangeon, som er 34 år gammel og kommer fra Angers i Frankrike, jobber i dag som freelance grafisk designer og illustratør. Om sin tolkning av Skrik sier Brangeon:
– Min inspirasjon kom fra selve verket til Edvard Munch, hvor jeg studerte motivet og virkelig prøvde å tolke selve energien i skriket. Samtidig ville jeg ivareta den originale versjonen og gjøre ansiktet til hovedfokus, med dets geometriske former og sammensetning av farger og skygger.
Brangeon forteller at han bl.a. lar seg inspirere av rå kunst, det abstrakte og ‘street-art’ og liker å lage uttrykksfulle bilder som forteller ulike historier. Dette kan veksle mellom grafisk design, digital kunst, abstrakt maleri og offsetfotografier, men hvor han alltid ser etter et unikt uttrykk og en unik stil.
– Jeg går for tiden gjennom en fase hvor jeg ønsker å lage visuelle historiefortellinger med enkle geometriske former og forskjellige teksturer i komposisjoner, noe jeg forsøkte å gjengi i min tolkning, forklarer Brangeon.
Imponert jury
Bidragene i konkurransen ble vurdert utfra originalitet, konsistens med temaet, kunstnerisk sammensetning og kreativitet.
«Vi er veldig imponert over dette maleriet, som til tross for å være noe abstrakt føles som ‘Skrik’ i stil og har hovedfiguren i sentrum. Kunstverket viser en kombinasjon av enkle former og gjennomtenkte penselstrøk som skaper en solid og velbalansert komposisjon. Det er et imponerende stykke arbeid», uttaler juryen om vinnerbildet.
I tillegg til hovedpremien på 6000 Euro får Brangeon et årsabonnement på Adobe Creative Cloud, 100 Adobe Stock arkivbilder og reise og opphold til Adobe MAX 2017, en av verdens største konferanser for kreative.
Nyttige linker
- Se arbeidene til Johann Brangeon på hans hjemmesider, Facebook, Behance og Instagram
- Se de mange innsendte bidragene og tolkningene av Munchs episke maleri Skrik
- Se videoen fra digitaliseringsprosessen av Edvard Munchs pensler
- Les pressemeldingen ‘Mal som Edvard Munch – med kunstnerens «egne» pensler!‘
- Les artikkelen ‘Here is the best 5th version of Munch’s Scream
- Les intervjuet ‘Johann Brangeon, the winner of Hidden Treasures of Creativity‘
- Last ned gratis Edvard Munchs digitale pensler til Photoshop og Sketch
Om Juryen
Juryen har bestått av Russell Brown og Michael Chaize (hhv. Senior Creative Director og Principal Community Engagement Strategist hos Adobe), Zach McCullough (sjefsdesigner hos Behance), Andy Sandoz (tidligere president hos D&AD), Sebastien Hue (digitalkunstner) og illustratørene Kyle T. Webster, Suzanne Helmigh og Therese Larsson.