Her er 'Det 5. Skrik'

PUBLISERT: 9 oktober 2017
OPPDATERT: 9 oktober

Vinneren av den internasjonale konkurransen er kåret:

Her er ‘Det 5. Skrik’ – malt med Edvard Munchs digitaliserte pensler

Under et arrangement ved Munchmuseet i Oslo ble den grafiske designeren og illustratøren Johann Brangeon kåret som vinner av Adobes internasjonale konkurranse ‘Det 5. Skrik’.

Det femte skrik

Med god hjelp fra Munchmuseets konservatorer digitaliserte Adobe tidligere i år Edvard Munchs 100 år gamle malerpensler. Deretter har kreative over hele verden deltatt i en internasjonal konkurranse hvor de ved hjelp av de digitale penslene har laget sine egne tolkninger av en femte versjon av det verdensberømte maleriet ‘Skrik’.

– Skrik er et av mange kunstverk alle kjenner til – uten nødvendigvis å tenke over hvordan det ble skapt. Formålet med prosjektet og konkurransen var å rette søkelys på dette og samtidig inspirere en ny generasjon kreative, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.

Digitalisering av Munchs pensler

Syv av kunstnerens originale pensler ble fotografert i 360 grader ved bruk av Ultra HD-kameraer. Disse fanget opp selv de minste detaljene og skapte en nøyaktig tredimensjonal gjengivelse. I tillegg ble Munchs kunstneriske stil og penselstrøk nøye analysert og kombinert med data om penslenes nøyaktige form og egenskaper, som busttype og fleksibilitet.

– Digitalisering pågår overalt, og dette prosjektet viser at det er et aktuelt og spennende tema også i kunstverdenen. Det er flott at en kunstner som Edvard Munch på denne måten kan inspirere nåværende og fremtidige generasjoner kunstnere og digitale kreative, sier Maria Sun Hansen, kommunikasjonsrådgiver ved Munchmuseet.

Og vinneren er…

Juryen kåret franske Johann Brangeon som vinner av konkurransen. Prisutdelingen fant sted under et arrangement på Munchmuseet i Oslo fredag kveld, hvor også 9 andre av de beste bidragene ble fremvist.

Johann Brangeon, som er 34 år gammel og kommer fra Angers i Frankrike, jobber i dag som freelance grafisk designer og illustratør. Om sin tolkning av Skrik sier Brangeon:

– Min inspirasjon kom fra selve verket til Edvard Munch, hvor jeg studerte motivet og virkelig prøvde å tolke selve energien i skriket. Samtidig ville jeg ivareta den originale versjonen og gjøre ansiktet til hovedfokus, med dets geometriske former og sammensetning av farger og skygger.

Brangeon forteller at han bl.a. lar seg inspirere av rå kunst, det abstrakte og ‘street-art’ og liker å lage uttrykksfulle bilder som forteller ulike historier. Dette kan veksle mellom grafisk design, digital kunst, abstrakt maleri og offsetfotografier, men hvor han alltid ser etter et unikt uttrykk og en unik stil.

– Jeg går for tiden gjennom en fase hvor jeg ønsker å lage visuelle historiefortellinger med enkle geometriske former og forskjellige teksturer i komposisjoner, noe jeg forsøkte å gjengi i min tolkning, forklarer Brangeon.

Imponert jury

Bidragene i konkurransen ble vurdert utfra originalitet, konsistens med temaet, kunstnerisk sammensetning og kreativitet.

«Vi er veldig imponert over dette maleriet, som til tross for å være noe abstrakt føles som ‘Skrik’ i stil og har hovedfiguren i sentrum. Kunstverket viser en kombinasjon av enkle former og gjennomtenkte penselstrøk som skaper en solid og velbalansert komposisjon. Det er et imponerende stykke arbeid», uttaler juryen om vinnerbildet.

I tillegg til hovedpremien på 6000 Euro får Brangeon et årsabonnement på Adobe Creative Cloud, 100 Adobe Stock arkivbilder og reise og opphold til Adobe MAX 2017, en av verdens største konferanser for kreative.

Nyttige linker

Om Juryen

Juryen har bestått av Russell Brown og Michael Chaize (hhv. Senior Creative Director og Principal Community Engagement Strategist hos Adobe), Zach McCullough (sjefsdesigner hos Behance), Andy Sandoz (tidligere president hos D&AD), Sebastien Hue (digitalkunstner) og illustratørene Kyle T. Webster, Suzanne Helmigh og Therese Larsson.

Siste nytt

Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

Konkurransen i grafisk bransje er hard. Trykkeriene og skiltmakerne har likeverdige maskiner og tilbyr ofte de samme produktene innen storformat. Hvordan kan man skille seg ut og finne lønnsomme jobber?
Antalis-kollage
Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Vil du være billigst i byen, eller den som tilbyr produkter som konkurrentene dine ikke selger? Uansett hva må du ha en forretningsstrategi for å navigere i markedet.
HP-Javier
HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Roland DG lanserer en ny versjon av Dimense-printeren for 3D-effekter på utskrifter.
da-640-social-post_square_web
Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Den israelske produsenten av digitalpresser, Landa Digital Printing, har søkt retten om å stanse rettslige skritt knyttet til deres akutte økonomiske krise. Selskapet har gjeld tilsvarende nesten fem milliarder kroner.
landas10cockpit-1536x654
Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Les videre

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland