Her er 'Det 5. Skrik'

PUBLISERT: 9 oktober 2017
OPPDATERT: 9 oktober

Vinneren av den internasjonale konkurransen er kåret:

Her er ‘Det 5. Skrik’ – malt med Edvard Munchs digitaliserte pensler

Under et arrangement ved Munchmuseet i Oslo ble den grafiske designeren og illustratøren Johann Brangeon kåret som vinner av Adobes internasjonale konkurranse ‘Det 5. Skrik’.

Det femte skrik

Med god hjelp fra Munchmuseets konservatorer digitaliserte Adobe tidligere i år Edvard Munchs 100 år gamle malerpensler. Deretter har kreative over hele verden deltatt i en internasjonal konkurranse hvor de ved hjelp av de digitale penslene har laget sine egne tolkninger av en femte versjon av det verdensberømte maleriet ‘Skrik’.

– Skrik er et av mange kunstverk alle kjenner til – uten nødvendigvis å tenke over hvordan det ble skapt. Formålet med prosjektet og konkurransen var å rette søkelys på dette og samtidig inspirere en ny generasjon kreative, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.

Digitalisering av Munchs pensler

Syv av kunstnerens originale pensler ble fotografert i 360 grader ved bruk av Ultra HD-kameraer. Disse fanget opp selv de minste detaljene og skapte en nøyaktig tredimensjonal gjengivelse. I tillegg ble Munchs kunstneriske stil og penselstrøk nøye analysert og kombinert med data om penslenes nøyaktige form og egenskaper, som busttype og fleksibilitet.

– Digitalisering pågår overalt, og dette prosjektet viser at det er et aktuelt og spennende tema også i kunstverdenen. Det er flott at en kunstner som Edvard Munch på denne måten kan inspirere nåværende og fremtidige generasjoner kunstnere og digitale kreative, sier Maria Sun Hansen, kommunikasjonsrådgiver ved Munchmuseet.

Og vinneren er…

Juryen kåret franske Johann Brangeon som vinner av konkurransen. Prisutdelingen fant sted under et arrangement på Munchmuseet i Oslo fredag kveld, hvor også 9 andre av de beste bidragene ble fremvist.

Johann Brangeon, som er 34 år gammel og kommer fra Angers i Frankrike, jobber i dag som freelance grafisk designer og illustratør. Om sin tolkning av Skrik sier Brangeon:

– Min inspirasjon kom fra selve verket til Edvard Munch, hvor jeg studerte motivet og virkelig prøvde å tolke selve energien i skriket. Samtidig ville jeg ivareta den originale versjonen og gjøre ansiktet til hovedfokus, med dets geometriske former og sammensetning av farger og skygger.

Brangeon forteller at han bl.a. lar seg inspirere av rå kunst, det abstrakte og ‘street-art’ og liker å lage uttrykksfulle bilder som forteller ulike historier. Dette kan veksle mellom grafisk design, digital kunst, abstrakt maleri og offsetfotografier, men hvor han alltid ser etter et unikt uttrykk og en unik stil.

– Jeg går for tiden gjennom en fase hvor jeg ønsker å lage visuelle historiefortellinger med enkle geometriske former og forskjellige teksturer i komposisjoner, noe jeg forsøkte å gjengi i min tolkning, forklarer Brangeon.

Imponert jury

Bidragene i konkurransen ble vurdert utfra originalitet, konsistens med temaet, kunstnerisk sammensetning og kreativitet.

«Vi er veldig imponert over dette maleriet, som til tross for å være noe abstrakt føles som ‘Skrik’ i stil og har hovedfiguren i sentrum. Kunstverket viser en kombinasjon av enkle former og gjennomtenkte penselstrøk som skaper en solid og velbalansert komposisjon. Det er et imponerende stykke arbeid», uttaler juryen om vinnerbildet.

I tillegg til hovedpremien på 6000 Euro får Brangeon et årsabonnement på Adobe Creative Cloud, 100 Adobe Stock arkivbilder og reise og opphold til Adobe MAX 2017, en av verdens største konferanser for kreative.

Nyttige linker

Om Juryen

Juryen har bestått av Russell Brown og Michael Chaize (hhv. Senior Creative Director og Principal Community Engagement Strategist hos Adobe), Zach McCullough (sjefsdesigner hos Behance), Andy Sandoz (tidligere president hos D&AD), Sebastien Hue (digitalkunstner) og illustratørene Kyle T. Webster, Suzanne Helmigh og Therese Larsson.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Her er årets Pantonefarge!

Pantone Color Institute har valgt Mocha Mousse som årets Pantone-farge i 2025.
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Teknologi, nettverksbygging og gode tilbud

Torsdag 28. november inviterte Antalis til åpent hus i sitt showroom i Oslo. En innholdsrik dag med pølselunsj, mingling og demoer.
Stemning 1

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong