Prisoppgang på papir

PUBLISERT: 12 oktober 2017
OPPDATERT: 21 mars
Produksjonskostnadene på papirmasse og kjemikalier øker.

Stigende produksjonskostnader, sterk global etterspørsel og uforsvarlig lav lønnsomhet gjør at prisen på papir fortsetter å stige. Det er ingen tegn til at denne utviklingen kommer til å stoppe.

Fra 2. oktober steg prisene på kontorpapir fra Antalis med 5 – 8%, og fra 16. oktober blir det prisøkninger for alle kunder. Justeringene på papir vil være ca 5%, mens utvalgte emballasjeprodukter vil få en noe større justering. Det varsles prisøkninger for hele Europa, og endringene er således ikke særskilt for kundene på det norske markedet.

Også hos konkurrenten Arctic Paper går prisene opp. – Vi regner med ytterligere prisoppgang i et tolvmånaders perspektiv, sier Leif-Arne Karlsen fra Arctic Paper i Sverige.

Prisoppgangen reflekterer blant annet at også cellulose og de andre kjemikaliene som benyttes under papirproduksjonen har blitt dyrere – samt at det ligger et etterslep i bransjen. God etterspørsel etter ubestrøket papir er også en av årsakene til prisoppgangen.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222