En million forskjellige yoghurtflasker

PUBLISERT: 18 oktober 2017
OPPDATERT: 18 oktober
Digital trykking gir muligheter for en tilpasset, direkte markedsføring som tidligere var utenkelig

For første gang er det skapt et unikt design for et populært produkt i Baltikum, nemlig produktdesign for yoghurt-cocktailen Shake. Designet er utviklet av Immer Digital i Latvia, ved hjelp av HPs nyeste trykk-teknologi – HP Indigo Digital Printing.

– Dette produktdesignet er en innovasjon ikke bare i det Baltiske marked, men i Europa som helhet, sier sjef for Immer-gruppen, Irina Miroshnik. – Coca-Cola og Nutella har hatt lignende kampanjer, med oppsiktsvekkende resultater. En tredel av vårt planlagte produksjonsvolum for de første to månedene er solgt. i løpet av tre uker. Dette gjør at vi forventer betydelig større salgsvolum totalt sett.

Effektive produksjonsmetoder
Digital trykk øker i bruk verden over. Effektive produksjonsmetoder gjør produsentene i stand til å reagere raskt på endringer i markedet og tilpasse seg kundenes ønsker. Produktene kan også leveres direkte i butikk i løpet av få dager, noe som reduserer behovet for lagerkapasitet. Teknologien kan dessuten benyttes til å skape uendelig mange designalternativ, ved å endre variabler, plassering og rotasjon.

Hundretusener av varianter
Programvaren MOSAIC bruker en spesiell algoritme for å generere unike innpakningsdesign i hundretusener ulike varianter. Den var nylig brukt i en kampanje for yoghurtprodusenten Tukuma Piens for en serie av fire ulike yoghurter i ulike farger.

Innpakning og design fungerer som en kommunikasjonskanal ved å hjelpe kunden med å differensiere et produkt fra konkurrentenes. I tillegg kan produktet skreddersys, rettet mot utvalgte kundegrupper. Digital trykking gir derfor muligheter for en tilpasset, direkte markedsføring som tidligere var utenkelig.

Individuell markedsføring med basketball-landslaget
Tukuma Piens har lansert et annet alternativ for individuell markedsføring, ved å koble seg opp mot Latvias populære mannlige basketballag. I tillegg til varer med den opprinnelige logoen, hadde kundene muligheten til å kjøpe «Baltais» proteinyoghurt med 16 signerte bilder av spillerne under Europamesterskapet i basketball.

Utfordring for leverandørene
– Verden har endret seg dramatisk det siste tiåret, og det krever langt mer av merkevarer for at de skal respondere raskt på kunders forbrukeratferd, sier Alon Bar-Shany, sjef for HPs Indigo Divisjon.
– Dette er en utfordring for utskriftsleverandører, men de som tar utfordringen, er i rask vekst. Vi samarbeider med Immer Digital, og dette selskapet har det som skal til for å vokse i dagens marked. Vi er veldig begeistret for å være del av våre kunders arbeid, og spesielt en velsmurt produksjon.

Første i Nord-Europa
Immer Digital er et av få firma i verden, og det første i Nord-Europa, som har tatt i bruk “HP Indigo 20.000” for produksjon av fleksibelt innpakningsmateriale. HP Indigo 20.000 er også et 100% sikkert alternativ for produktinnpakning og for kontakt med mat – malingen er vannbasert og miljøvennlig.

Dette gjør det også mulig å øke den potensielle lagringstiden og unngå bruk av ikke-resirkulerbar aluminium. «HP Indigo 20.000» er regnet som både kostnad- og ressurseffektivt med lav miljøpåvirkning.

«Baltais» proteinyoghurt med 16 signerte bilder av Latvias spillere under Europamesterskapet i basketball.

Les mer: www.immer.group

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324