En million forskjellige yoghurtflasker

Digital trykking gir muligheter for en tilpasset, direkte markedsføring som tidligere var utenkelig

For første gang er det skapt et unikt design for et populært produkt i Baltikum, nemlig produktdesign for yoghurt-cocktailen Shake. Designet er utviklet av Immer Digital i Latvia, ved hjelp av HPs nyeste trykk-teknologi – HP Indigo Digital Printing.

– Dette produktdesignet er en innovasjon ikke bare i det Baltiske marked, men i Europa som helhet, sier sjef for Immer-gruppen, Irina Miroshnik. – Coca-Cola og Nutella har hatt lignende kampanjer, med oppsiktsvekkende resultater. En tredel av vårt planlagte produksjonsvolum for de første to månedene er solgt. i løpet av tre uker. Dette gjør at vi forventer betydelig større salgsvolum totalt sett.

Effektive produksjonsmetoder
Digital trykk øker i bruk verden over. Effektive produksjonsmetoder gjør produsentene i stand til å reagere raskt på endringer i markedet og tilpasse seg kundenes ønsker. Produktene kan også leveres direkte i butikk i løpet av få dager, noe som reduserer behovet for lagerkapasitet. Teknologien kan dessuten benyttes til å skape uendelig mange designalternativ, ved å endre variabler, plassering og rotasjon.

Hundretusener av varianter
Programvaren MOSAIC bruker en spesiell algoritme for å generere unike innpakningsdesign i hundretusener ulike varianter. Den var nylig brukt i en kampanje for yoghurtprodusenten Tukuma Piens for en serie av fire ulike yoghurter i ulike farger.

Innpakning og design fungerer som en kommunikasjonskanal ved å hjelpe kunden med å differensiere et produkt fra konkurrentenes. I tillegg kan produktet skreddersys, rettet mot utvalgte kundegrupper. Digital trykking gir derfor muligheter for en tilpasset, direkte markedsføring som tidligere var utenkelig.

Individuell markedsføring med basketball-landslaget
Tukuma Piens har lansert et annet alternativ for individuell markedsføring, ved å koble seg opp mot Latvias populære mannlige basketballag. I tillegg til varer med den opprinnelige logoen, hadde kundene muligheten til å kjøpe «Baltais» proteinyoghurt med 16 signerte bilder av spillerne under Europamesterskapet i basketball.

Utfordring for leverandørene
– Verden har endret seg dramatisk det siste tiåret, og det krever langt mer av merkevarer for at de skal respondere raskt på kunders forbrukeratferd, sier Alon Bar-Shany, sjef for HPs Indigo Divisjon.
– Dette er en utfordring for utskriftsleverandører, men de som tar utfordringen, er i rask vekst. Vi samarbeider med Immer Digital, og dette selskapet har det som skal til for å vokse i dagens marked. Vi er veldig begeistret for å være del av våre kunders arbeid, og spesielt en velsmurt produksjon.

Første i Nord-Europa
Immer Digital er et av få firma i verden, og det første i Nord-Europa, som har tatt i bruk “HP Indigo 20.000” for produksjon av fleksibelt innpakningsmateriale. HP Indigo 20.000 er også et 100% sikkert alternativ for produktinnpakning og for kontakt med mat – malingen er vannbasert og miljøvennlig.

Dette gjør det også mulig å øke den potensielle lagringstiden og unngå bruk av ikke-resirkulerbar aluminium. «HP Indigo 20.000» er regnet som både kostnad- og ressurseffektivt med lav miljøpåvirkning.

«Baltais» proteinyoghurt med 16 signerte bilder av Latvias spillere under Europamesterskapet i basketball.

Les mer: www.immer.group

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: