En million forskjellige yoghurtflasker

PUBLISERT: 18 oktober 2017
OPPDATERT: 18 oktober
Digital trykking gir muligheter for en tilpasset, direkte markedsføring som tidligere var utenkelig

For første gang er det skapt et unikt design for et populært produkt i Baltikum, nemlig produktdesign for yoghurt-cocktailen Shake. Designet er utviklet av Immer Digital i Latvia, ved hjelp av HPs nyeste trykk-teknologi – HP Indigo Digital Printing.

– Dette produktdesignet er en innovasjon ikke bare i det Baltiske marked, men i Europa som helhet, sier sjef for Immer-gruppen, Irina Miroshnik. – Coca-Cola og Nutella har hatt lignende kampanjer, med oppsiktsvekkende resultater. En tredel av vårt planlagte produksjonsvolum for de første to månedene er solgt. i løpet av tre uker. Dette gjør at vi forventer betydelig større salgsvolum totalt sett.

Effektive produksjonsmetoder
Digital trykk øker i bruk verden over. Effektive produksjonsmetoder gjør produsentene i stand til å reagere raskt på endringer i markedet og tilpasse seg kundenes ønsker. Produktene kan også leveres direkte i butikk i løpet av få dager, noe som reduserer behovet for lagerkapasitet. Teknologien kan dessuten benyttes til å skape uendelig mange designalternativ, ved å endre variabler, plassering og rotasjon.

Hundretusener av varianter
Programvaren MOSAIC bruker en spesiell algoritme for å generere unike innpakningsdesign i hundretusener ulike varianter. Den var nylig brukt i en kampanje for yoghurtprodusenten Tukuma Piens for en serie av fire ulike yoghurter i ulike farger.

Innpakning og design fungerer som en kommunikasjonskanal ved å hjelpe kunden med å differensiere et produkt fra konkurrentenes. I tillegg kan produktet skreddersys, rettet mot utvalgte kundegrupper. Digital trykking gir derfor muligheter for en tilpasset, direkte markedsføring som tidligere var utenkelig.

Individuell markedsføring med basketball-landslaget
Tukuma Piens har lansert et annet alternativ for individuell markedsføring, ved å koble seg opp mot Latvias populære mannlige basketballag. I tillegg til varer med den opprinnelige logoen, hadde kundene muligheten til å kjøpe «Baltais» proteinyoghurt med 16 signerte bilder av spillerne under Europamesterskapet i basketball.

Utfordring for leverandørene
– Verden har endret seg dramatisk det siste tiåret, og det krever langt mer av merkevarer for at de skal respondere raskt på kunders forbrukeratferd, sier Alon Bar-Shany, sjef for HPs Indigo Divisjon.
– Dette er en utfordring for utskriftsleverandører, men de som tar utfordringen, er i rask vekst. Vi samarbeider med Immer Digital, og dette selskapet har det som skal til for å vokse i dagens marked. Vi er veldig begeistret for å være del av våre kunders arbeid, og spesielt en velsmurt produksjon.

Første i Nord-Europa
Immer Digital er et av få firma i verden, og det første i Nord-Europa, som har tatt i bruk “HP Indigo 20.000” for produksjon av fleksibelt innpakningsmateriale. HP Indigo 20.000 er også et 100% sikkert alternativ for produktinnpakning og for kontakt med mat – malingen er vannbasert og miljøvennlig.

Dette gjør det også mulig å øke den potensielle lagringstiden og unngå bruk av ikke-resirkulerbar aluminium. «HP Indigo 20.000» er regnet som både kostnad- og ressurseffektivt med lav miljøpåvirkning.

«Baltais» proteinyoghurt med 16 signerte bilder av Latvias spillere under Europamesterskapet i basketball.

Les mer: www.immer.group

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683