Trykk på hardplast vokser raskt

PUBLISERT: 26 oktober 2017
OPPDATERT: 21 mars

– For ti år siden var den grafiske bransjen ikke målbar. Nå står digitaltrykkeriene for to tredjedelar av vår omsetning. Det forteller Bert Zwiers, som er salgssjef hos Brett Martin, som med 800 ansatte og en omsetning tilsvarende 1,6 milliarder norske kroner er en av Nord-Irlands største kjemiske industrier.

Bert Zwiers forklarer utviklingen med at det har skjedd mye både når det gjelder digitaltrykk og plastplater. Den sterkeste trenden akkurat nå er å forske hardt for å ta frem billigere materialer med de samme egenskapene som de dyrere. En annen trend er at alt skal være miljøtilpasset.

– Se på disse platene. Det svarte i midten er gjenvunnet materiale mens de hvite delene på utsiden er nyproduserte. Takket være dette materialet kunne vi få ordre på samtlige skilter til samtlige franske postkontor – en meget stor ordre, der man hadde et krav til miljøtankegang. Det samme gjelder for den store britiske matvarekjeden Marks & Spencer, hvor man ikke engang får lov til å fremlegge et tilbud uten at man kan vise til miljøfordeler.

Kunststykket med de nye, billigere materialene, er å bevare trykkegenskapene og stabiliteten. Materialet, som finnes i 12 grunnfarger med matt eller høyglansoverflate, skal tåle å brukes i lang tid i et tøft miljø.

Brett Martin leverer sitt materiale i tre respektive fem mm tykk PVC. Her har det blitt vakuumpresset til en to cm tykk bokstav, uten at misfarging oppstår og uten at materialet har blitt ustabilt.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324