Trykk på hardplast vokser raskt

– For ti år siden var den grafiske bransjen ikke målbar. Nå står digitaltrykkeriene for to tredjedelar av vår omsetning. Det forteller Bert Zwiers, som er salgssjef hos Brett Martin, som med 800 ansatte og en omsetning tilsvarende 1,6 milliarder norske kroner er en av Nord-Irlands største kjemiske industrier.

Bert Zwiers forklarer utviklingen med at det har skjedd mye både når det gjelder digitaltrykk og plastplater. Den sterkeste trenden akkurat nå er å forske hardt for å ta frem billigere materialer med de samme egenskapene som de dyrere. En annen trend er at alt skal være miljøtilpasset.

– Se på disse platene. Det svarte i midten er gjenvunnet materiale mens de hvite delene på utsiden er nyproduserte. Takket være dette materialet kunne vi få ordre på samtlige skilter til samtlige franske postkontor – en meget stor ordre, der man hadde et krav til miljøtankegang. Det samme gjelder for den store britiske matvarekjeden Marks & Spencer, hvor man ikke engang får lov til å fremlegge et tilbud uten at man kan vise til miljøfordeler.

Kunststykket med de nye, billigere materialene, er å bevare trykkegenskapene og stabiliteten. Materialet, som finnes i 12 grunnfarger med matt eller høyglansoverflate, skal tåle å brukes i lang tid i et tøft miljø.

Brett Martin leverer sitt materiale i tre respektive fem mm tykk PVC. Her har det blitt vakuumpresset til en to cm tykk bokstav, uten at misfarging oppstår og uten at materialet har blitt ustabilt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *