Det nye kvalitetsstempelet «Trykt i Norge» signaliserer at produktet er kortreist og produsert av en miljøbevisst, seriøs norsk grafisk bedrift. Kvalitetsstempelet «Trykt i Norge» er utviklet eksklusivt for medlemmer av Grafisk bransjeforening. Retningslinjene blir distribuert til medlemmene i løpet av få dager.
Grafisk bransjeforening ønsker med merket «Trykt i Norge» å markere verdien av å benytte den betydelige kompetanse som norske grafiske bedrifter har innenfor alle områder som kundene etterspør på papir og på nett.
Grafiske bedrifter konkurrerer mot en import av trykksaker som i dag utgjør en samlet verdi på rundt fire milliarder kroner. Det gjelder alle typer trykksaker, med bøker og tidsskrifter som de mest sentrale produktene.
Grafisk bransjeforening anbefaler alle sine medlemmer å benytte «Trykt i Norge»-merket på sine produkter, der det er mulig. Det er grunn til å tro at kundene setter pris på dette fordi det markerer at de benytter norske leverandører og tenker kortreist.
Lisensnummer er viktig
Hver medlemsbedrift i Grafisk bransjeforening er tildelt hvert sitt unike 3-sifrede lisensnummer for bruk på merket. Lisensnummeret skal alltid oppgis sammen med merket. I retningslinjene er det demonstrert hvor lisensnummeret kan plasseres på trykksaken- og det er noen varianter av merket, med engelsk tekst og en liggende utgave.
Trykkoriginaler til merket, med lisensnummer, får du ved henvendelse til Magnus Thorkildsen, mth@norskindustri.no