Trykt i Norge

Det nye kvalitetsstempelet «Trykt i Norge» signaliserer at produktet er kortreist og produsert av en miljøbevisst, seriøs norsk grafisk bedrift. Kvalitetsstempelet «Trykt i Norge» er utviklet eksklusivt for medlemmer av Grafisk bransjeforening. Retningslinjene blir distribuert til medlemmene i løpet av få dager. 

Grafisk bransjeforening ønsker med merket «Trykt i Norge» å markere verdien av å benytte den betydelige kompetanse som norske grafiske bedrifter har innenfor alle områder som kundene etterspør på papir og på nett.

Grafiske bedrifter konkurrerer mot en import av trykksaker som i dag utgjør en samlet verdi på rundt fire milliarder kroner. Det gjelder alle typer trykksaker, med bøker og tidsskrifter som de mest sentrale produktene.

Grafisk bransjeforening anbefaler alle sine medlemmer å benytte «Trykt i Norge»-merket på sine produkter, der det er mulig. Det er grunn til å tro at kundene setter pris på dette fordi det markerer at de benytter norske leverandører og tenker kortreist.

Lisensnummer er viktig

Hver medlemsbedrift i Grafisk bransjeforening er tildelt hvert sitt unike 3-sifrede lisensnummer for bruk på merket. Lisensnummeret skal alltid oppgis sammen med merket. I retningslinjene er det demonstrert hvor lisensnummeret kan plasseres på trykksaken- og det er noen varianter av merket, med engelsk tekst og en liggende utgave.

Trykkoriginaler til merket, med lisensnummer, får du ved henvendelse til Magnus Thorkildsen, mth@norskindustri.no

Publisert av: 

Del artikkelen

2 kommentare til “Trykt i Norge”
  1. Hei – så gøy at dette endelig har blitt en realitet.
    Håper mange kommer til å ta dette i bruk.
    Vi trenger å beholde de jobben som er i Norge, samt å hente hjem store volumer som trykksak kjøpere tror de handler i Norge – men som i realiteten kun er norske salgskontor som trykker i utlandet.
    Heia Norge !!!!
    Hilsen alle oss i Luth Gruppen AS.

  2. Det er godt at vi i den Grafiske Bransje har fått til dette i den harde konkurransen med å beholde trykkoppdragene i Norge.
    Dette har vært et godt samarbeid mellom Grafisk Bransjeforening og Norsk Grafisk Leverandørorening (NGL), båd faglig og økonomisk.
    På vegne av NGL takker vi for et godt samarbeid, og ser frem til et videre samarbeid, i de utfordringeer vi har for å hele tiden bidra til det beste for den Grafiske Bransjen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: