Interiørdekor fra Canon

PUBLISERT: 20 november 2017
OPPDATERT: 20 november

Det er saffranuker på Bistro Casper i Stockholm. I restauranten, som drives av Babak Kharazmi, møtes du av sterke farger i innredningen – men slik så det ikke ut for bare en uke siden. Bistro Casper har blitt omdesignet a la Canon, med trykte akrylbilder, tapetsert fondvegg, nyinnkledt bar og grafikk helt opp på dørene.

Babak Kharazmi driver restauranten Bistro Casper i Stockholm. Foto: Annci Gustavsson

Prosjektet ble startet av prosjektleder Linda Rosén fra Canon, for å vise hvilke muligheter som finnes med selskapets storformatmaskiner, Arizona og den nye Colorado 1640 på rull som ble lansert på Fespa i år.
– Det er viktig å kunne visualisere hva det er vi faktisk kan gjøre. Med et konsept som dette kan våre kunder, og deres kunder, få inspirasjon til nye forretningsmuligheter, forteller hun.
Bistro Casper fungerer som et popup-showroom for Canon og produsentene Allduplo og Pod Sthlm, samtidig som den nye innredningen gir merverdi til restauranten.
– Jeg syntes det hørtes kjempespennende ut når Linda kontaktet meg. Vi omgjorde restauranten for to år siden, før det hadde den hatt samme konsept i 13 år. Vi hadde allerede begynt å tenke på å innføre nye konsepter i popup-stil, så vi var inne på liknende tanker allerede før prosjektet begynte, forteller Babak.
I den nystylede restauranten har Babaks sine egne fotografier fra Saffrandyrking i Iran og Spania blandet med fargesterk grafikk av Canons kreatør Åsa Törnquist. Saffrantemaet er gjennomgående i restauranten, med gullfoliert tekst på inngangsdøren og saffranfokuserte menyer trykt på treplater.

Konseptet, som er lansert under navnet Canon Digital Art, er i sitt første stadium, og tanken er at prosjektet skal kunne benyttes på flere restauranter, lobbyer, resepsjoner og andre offentlige flater.

– Den grafiske bransjen er sterkt konkurranseutsatt og trykkeriene har det tøft. Derfor er det viktig å ta en titt utenfor sin tradisjonelle produksjon, hvordan kan vi finne nye forretningsmuligheter å presentere for våre kunder? Vi vil vise noe de skulle kunne gjøre, for å inspirere dem, og i sin tur deres kunder, forteller Ronny Sundquist, salgssjef hos Canon.
I løpet av den tiden jeg sitter sammen med Linda, Ronny og Babak på Bistro Casper, noen timer før lanseringseventet, forteller Babak om saffrandyrkingen. Hans pasjon og engasjement synes tydelig når han snakker, og det er det Canon har villet løfte frem med konseptet.
– Det handler om storytelling, det er slik man holder ut. Canon Digital Arts er Canons story, og saffrandyrkingen er en del av Bistro Caspers. Alle har forskjellig evne til å visualisere, tanken er at våre kunder skal kunne ta med sine kunder og samarbeidspartnere hit for å vise – slik kan dere også gjøre, sier Linda.

Sammenlagt tok det omlag en dag å omvandle restauranten, med nye bilder og grafikk på vegger, bar, dører og gulv. Goodiebags er dessuten trykt i Canons Imagepress.

– Det er bare fantasien som stopper hva du kan gjøre. I dag vil du, med ditt firma, koples til en positiv opplevelse. Det kan vi hjelpe til med, sier Linda.


Saffranfestivalen pågår på Bistro Casper mellom den 15. november og 20. desember, og Canons prosjekt kan man følge via emneknaggen #canondigitalart.

Les videre

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Kan bli den største europeiske Fespa-messen noensinne

FESPA og European Sign Expo 2024 er bare dager unna, og messene forbereder seg på å vise frem sine nyeste produkter og løsninger innen skilting og visuell kommunikasjon.
European_Sign_Expo-800x532-1

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12