mandag 12. april – uke 15
Det er saffranuker på Bistro Casper i Stockholm. I restauranten, som drives av Babak Kharazmi, møtes du av sterke farger i innredningen – men slik så det ikke ut for bare en uke siden. Bistro Casper har blitt omdesignet a la Canon, med trykte akrylbilder, tapetsert fondvegg, nyinnkledt bar og grafikk helt opp på dørene.
Prosjektet ble startet av prosjektleder Linda Rosén fra Canon, for å vise hvilke muligheter som finnes med selskapets storformatmaskiner, Arizona og den nye Colorado 1640 på rull som ble lansert på Fespa i år.
– Det er viktig å kunne visualisere hva det er vi faktisk kan gjøre. Med et konsept som dette kan våre kunder, og deres kunder, få inspirasjon til nye forretningsmuligheter, forteller hun.
Bistro Casper fungerer som et popup-showroom for Canon og produsentene Allduplo og Pod Sthlm, samtidig som den nye innredningen gir merverdi til restauranten.
– Jeg syntes det hørtes kjempespennende ut når Linda kontaktet meg. Vi omgjorde restauranten for to år siden, før det hadde den hatt samme konsept i 13 år. Vi hadde allerede begynt å tenke på å innføre nye konsepter i popup-stil, så vi var inne på liknende tanker allerede før prosjektet begynte, forteller Babak.
I den nystylede restauranten har Babaks sine egne fotografier fra Saffrandyrking i Iran og Spania blandet med fargesterk grafikk av Canons kreatør Åsa Törnquist. Saffrantemaet er gjennomgående i restauranten, med gullfoliert tekst på inngangsdøren og saffranfokuserte menyer trykt på treplater.
Konseptet, som er lansert under navnet Canon Digital Art, er i sitt første stadium, og tanken er at prosjektet skal kunne benyttes på flere restauranter, lobbyer, resepsjoner og andre offentlige flater.
– Den grafiske bransjen er sterkt konkurranseutsatt og trykkeriene har det tøft. Derfor er det viktig å ta en titt utenfor sin tradisjonelle produksjon, hvordan kan vi finne nye forretningsmuligheter å presentere for våre kunder? Vi vil vise noe de skulle kunne gjøre, for å inspirere dem, og i sin tur deres kunder, forteller Ronny Sundquist, salgssjef hos Canon.
I løpet av den tiden jeg sitter sammen med Linda, Ronny og Babak på Bistro Casper, noen timer før lanseringseventet, forteller Babak om saffrandyrkingen. Hans pasjon og engasjement synes tydelig når han snakker, og det er det Canon har villet løfte frem med konseptet.
– Det handler om storytelling, det er slik man holder ut. Canon Digital Arts er Canons story, og saffrandyrkingen er en del av Bistro Caspers. Alle har forskjellig evne til å visualisere, tanken er at våre kunder skal kunne ta med sine kunder og samarbeidspartnere hit for å vise – slik kan dere også gjøre, sier Linda.
Sammenlagt tok det omlag en dag å omvandle restauranten, med nye bilder og grafikk på vegger, bar, dører og gulv. Goodiebags er dessuten trykt i Canons Imagepress.
– Det er bare fantasien som stopper hva du kan gjøre. I dag vil du, med ditt firma, koples til en positiv opplevelse. Det kan vi hjelpe til med, sier Linda.
Saffranfestivalen pågår på Bistro Casper mellom den 15. november og 20. desember, og Canons prosjekt kan man følge via emneknaggen #canondigitalart.
Det drar seg mot virtuelt Drupa og Konica Minolta inviterer oss inn til å registrere oss for websesjonene sine og få ny innsikt i deres teknologier innen produksjonstrykk, konvertering av etiketter, blekkskrivertrykk, utsmykning og etterbehandling.
Publisert av:Det har foregått en handelslekkasje fra norske bedrifter til land med lave lønninger. Etter hvert som automatisering og robotisering fortrenger arbeidsplassene kan oppdragene finne veien hjem igjen. Dette gir ringvirkninger både i lavtlønns- og høytlønns-landene.
Publisert av: