Kontroversielt emballasjetrykk

PUBLISERT: 30 november 2017
OPPDATERT: 30 november

Vi syntes kanskje at noen tok seg vel mye nær av de såkalte «Muhammed-tegningene» – men det var før Tine valgte å trykke et bilde av en ulv på melkekartongene! Som kjent går det et skille i Norge mellom by og land: Byfolk har ikke noe imot at det finnes ulv i norske skoger, mens bøndene gjerne vil ha ulven vekk, da det hender den forsyner seg av beitende dyr. Dette er selvsagt en generalisering, men like fullt ble sinnene satt i kok da Tines julekartonger viste et bilde av det omstridte dyret.

Det er tradisjon at melkekartongene til Tine og andre produsenter får spesielle motiver og mønstre når det nærmer seg jul. Men denne gangen fikk Tines julekartonger en mottakelse de kanskje ikke hadde regnet med. Men selv om de har fått mange tilbakemeldinger på kartongene, velger Tine å stå ved designet.

– At jula 2017 eventuelt skal bli husket som jula da TINE trakk tilbake melkekartonger på grunn av et fjøsnisse-eventyr satser vi ikke på. Kartongene er trykket og dette blir en del av vårt juledesign som vil være på melka frem til årsskiftet, skriver Tines kommunikasjonsdirektør, Lars Galtung i en epost til VG.

– På helmelken har vi brukt silhuetter av norske villdyr som ulv, gaupe og ørn som naturlige illustrasjoner i historien om den norske fjøsnissen. Illustrasjonene er detaljrike, som gjør at du kan oppdage nye elementer jo mer du ser på designet

Galtung skriver også at kostnadene i forbindelse med trekkingen ville gått utover lønnsomheten og etterbetalingen til Tine-eierne. Han mener Tine må tåle både ris og ros, men understreker at dette ikke er ment politisk.

– Vi forstår frustrasjonen hvis man tolker illustrasjonen av ulven som et argument og politisk budskap i rovdyrdebatten, men det er det altså ikke. Dette er en julefortelling om norske fjøsnisser som forbereder seg til julefeiring, hevder kommunikasjonsdirektøren.

TV 2 har hentet frem av sine kjendiser, en av deltakerne i årets utgave av det populære realityprogrammet «Farmen», Halvor Sveen. – For to år siden måtte jeg skyte en kalv, og to andre ble borte på grunn av ulv. Fem andre kalver ble bitt av ulv. Og nå skal Tine bruke ulv som pynt på melkekartongen til jul. Det er totalt skivebom, sier Sveen til TV2 og han har også et Facebookinnlegg hvor han tar avstand fra ulven på melkekartongen.

 

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek