"Onlinehysteri bremser salget"

PUBLISERT: 14 desember 2017
OPPDATERT: 21 mars
Esben Mols Kabell, medeier i danske LaserTrykk.

Lasertrykks Esben Mols Kabell tar bladet fra munnen og toner ned betydningen av markedsføring på nettet til fordel for andre alternativer.

– Markedsføring på internett kan sjeldent stå alene, sier han.

Lasertrykks deleier Esben Mols Kabell sier at nye foretak burde legge større vekt på å benytte fine plakater, konvolutter, brosjyrer og pene esker for å skape oppmerksomhet rundt et varemerke. Han mener at det råder en alt for stor konsensus og hysteri rundt det å markedsføre seg digitalt idag, noe han vil ta et oppgjør med.

– Du står med et helt nytt produkt og skal markedsføre det. Ditt foretak er ukjent. Du er ukjent selv. Skal du da bruke en masse penger på å kjøpe søkeord? Nei, for ingen søker på nettet etter noe ukjent. I stedet skal du gå offline og kanskje til tv for å gjøre produktet kjent, sier Esben Mols Kabell i en pressemelding.

Esben Mols Kabell og Anders Grønborg står bak danske LaserTrykk som med sine ca 300 medarbeidere er ett av nordens største trykkerier. Mols Kabell legger ikke skjul på at de i sin egen markedsføring bruker penger på Googles annonsetjeneste Adwords, men den overveiende delen av markedsføringsbudsjettet, 75 procent, spanderes på ulike medier offline. Noe han mener bidrar til at folk søker dem opp på internet.

– Dette har gjort at vi har blitt så kjente at folk søker på vårt navn. De organiske søkene har plassert oss på toppen av Google, så vi bruker mindre og mindre penger på klikk.

Pen innpakning kan øke kjøpsopplevelsen

Esben fremholder annonsering på Facebook som et alternativ man kan overveie.

– Et foretak skal ha direkte utbytte av sin markedsføringsinnsats. Og på Facebook er det herlig enkelt. Om du investerer 200 kroner i annonser og selger for 300 så er du på rett vei.

Esben mener videre at mange foretak kan dra lærdom av Amazon, hvor det ikke er tvil om avsender når man ser pakkene. Andre eksempler å overveie er plakater som McDonald’s, emballasjer med magnetlukking slik som Apple bruker, samt visittkort, brosjyrer og bussreklame.

 

Marco Hubert.

Marco Hubert, lektor ved Institutt for foretaksledelse på Aarhus School of Business and Social Sciences i Danmark sier at internettannonsering ikke er en erstatning for de tradisjonelle reklamemåtene som print, radio og tv, men skal ses på som komplementerende.

– Vi ferdes i dag på langt flere medier enn for 15 år siden, både online og offline. Sett i lys av dette så bidrar onlinedelen bare med å skape en bedre sammenheng i kundens opplevelse av selskapenes varemerker, sier han.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324