"Onlinehysteri bremser salget"

PUBLISERT: 14 desember 2017
OPPDATERT: 21 mars
Esben Mols Kabell, medeier i danske LaserTrykk.

Lasertrykks Esben Mols Kabell tar bladet fra munnen og toner ned betydningen av markedsføring på nettet til fordel for andre alternativer.

– Markedsføring på internett kan sjeldent stå alene, sier han.

Lasertrykks deleier Esben Mols Kabell sier at nye foretak burde legge større vekt på å benytte fine plakater, konvolutter, brosjyrer og pene esker for å skape oppmerksomhet rundt et varemerke. Han mener at det råder en alt for stor konsensus og hysteri rundt det å markedsføre seg digitalt idag, noe han vil ta et oppgjør med.

– Du står med et helt nytt produkt og skal markedsføre det. Ditt foretak er ukjent. Du er ukjent selv. Skal du da bruke en masse penger på å kjøpe søkeord? Nei, for ingen søker på nettet etter noe ukjent. I stedet skal du gå offline og kanskje til tv for å gjøre produktet kjent, sier Esben Mols Kabell i en pressemelding.

Esben Mols Kabell og Anders Grønborg står bak danske LaserTrykk som med sine ca 300 medarbeidere er ett av nordens største trykkerier. Mols Kabell legger ikke skjul på at de i sin egen markedsføring bruker penger på Googles annonsetjeneste Adwords, men den overveiende delen av markedsføringsbudsjettet, 75 procent, spanderes på ulike medier offline. Noe han mener bidrar til at folk søker dem opp på internet.

– Dette har gjort at vi har blitt så kjente at folk søker på vårt navn. De organiske søkene har plassert oss på toppen av Google, så vi bruker mindre og mindre penger på klikk.

Pen innpakning kan øke kjøpsopplevelsen

Esben fremholder annonsering på Facebook som et alternativ man kan overveie.

– Et foretak skal ha direkte utbytte av sin markedsføringsinnsats. Og på Facebook er det herlig enkelt. Om du investerer 200 kroner i annonser og selger for 300 så er du på rett vei.

Esben mener videre at mange foretak kan dra lærdom av Amazon, hvor det ikke er tvil om avsender når man ser pakkene. Andre eksempler å overveie er plakater som McDonald’s, emballasjer med magnetlukking slik som Apple bruker, samt visittkort, brosjyrer og bussreklame.

 

Marco Hubert.

Marco Hubert, lektor ved Institutt for foretaksledelse på Aarhus School of Business and Social Sciences i Danmark sier at internettannonsering ikke er en erstatning for de tradisjonelle reklamemåtene som print, radio og tv, men skal ses på som komplementerende.

– Vi ferdes i dag på langt flere medier enn for 15 år siden, både online og offline. Sett i lys av dette så bidrar onlinedelen bare med å skape en bedre sammenheng i kundens opplevelse av selskapenes varemerker, sier han.

Siste nytt

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Fiery ønsker å være din printers hjerne

Fiery fokuserte på "den digitale fabrikken" under Fespamessen. De demonstrerte Rip-programmet sitt, Digital Factory, sammen med DTF-printeren Epson G6000.
fieryDSC0258
Fiery ønsker å være din printers hjerne

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Les videre

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3
Efi lanserer kraftig hybridprinter