Ikea planlegger satsing på etiketter med trykt elektronikk

PUBLISERT: 11 januar 2018
OPPDATERT: 11 januar

Hvem kan komme opp med den beste løsningen innen digital kommunikasjon og elektroniske etiketter? Det vil Ikea finne ut, dels for å gjøre sine produkter smartere, dels at de har begynt å se trykt elektronikk som en måte å foreta innsparinger på.

Hovedårsaken er ifølge Ikea for å finne nye måter å tilføre merverdi til kundene. Derfor har nå den globale møbelgiganten som et første skritt, kunngjort en utfordring til alle bedrifter og innovatører – Ikea Printed Electronics Open Innovation Challenges. Det skriver emballasjeorganisasjonen AIPIA.

Ikea ser en overgang til trykt elektronikk og digital kommunikasjon angående etiketter og produktinformasjon som en måte å skape nye måter å finne kundeverdi, noe som ikke er mulig med dagens analoge kommunikasjonsbærere og etiketter.

Ikea ser for eksempel på hvordan man med elektroniske etiketter kan vise ulike typer produktinfo, avhengig av hvilket marked produktene skal selges på. Håpet er å integrere en elektronisk brikke, blank på informasjon, i produksjonen. Først når produktet har nådd et visst ledd av verdikjeden og produktets destinasjon er kjent, skal merkingen kunne aktiveres. Den aktiverte etiketten, som avhengig av produkt kan være så stor som 15 x 15 centimeter, skal kunne vise blant andre symboler og kompleks tekst.

Ikea mener også at kommunikasjonsbærere som er forsett med trykt elektronikk-teknologi – for eksempel RFID eller NFC-teknologi som kommuniserer med smarttelefoner eller nettbrett via apps – kan gi økt støtte og en forbedret opplevelse for kunden.

Les videre

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

Scanpack feirer 60 år med alt og mer til

Neste år er Scanpack-år, men det er ikke hvilket som helst Scanpack-år. Messen fyller 60 år.
Monika-Olund-och-Anna-Lena-Friberg-Scanpackx

Fargerikt samarbeid mellom Lessebo Paper og Addbrand

Et nytt fargerikt Småland-samarbeid har sett dagens lys siden Lessebo papir signerte en grossistavtale med den grafiske forhandleren Addbrand. En bredere produktportefølje og sterkere distribusjonskanaler skal være resultatet av at selskapene nå sammen blar om til en ny side.
Addbrand-Lessebo-1024x683

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12