Hvem kan komme opp med den beste løsningen innen digital kommunikasjon og elektroniske etiketter? Det vil Ikea finne ut, dels for å gjøre sine produkter smartere, dels at de har begynt å se trykt elektronikk som en måte å foreta innsparinger på.
Hovedårsaken er ifølge Ikea for å finne nye måter å tilføre merverdi til kundene. Derfor har nå den globale møbelgiganten som et første skritt, kunngjort en utfordring til alle bedrifter og innovatører – Ikea Printed Electronics Open Innovation Challenges. Det skriver emballasjeorganisasjonen AIPIA.
Ikea ser en overgang til trykt elektronikk og digital kommunikasjon angående etiketter og produktinformasjon som en måte å skape nye måter å finne kundeverdi, noe som ikke er mulig med dagens analoge kommunikasjonsbærere og etiketter.
Ikea ser for eksempel på hvordan man med elektroniske etiketter kan vise ulike typer produktinfo, avhengig av hvilket marked produktene skal selges på. Håpet er å integrere en elektronisk brikke, blank på informasjon, i produksjonen. Først når produktet har nådd et visst ledd av verdikjeden og produktets destinasjon er kjent, skal merkingen kunne aktiveres. Den aktiverte etiketten, som avhengig av produkt kan være så stor som 15 x 15 centimeter, skal kunne vise blant andre symboler og kompleks tekst.
Ikea mener også at kommunikasjonsbærere som er forsett med trykt elektronikk-teknologi – for eksempel RFID eller NFC-teknologi som kommuniserer med smarttelefoner eller nettbrett via apps – kan gi økt støtte og en forbedret opplevelse for kunden.