Ikea planlegger satsing på etiketter med trykt elektronikk

PUBLISERT: 11 januar 2018
OPPDATERT: 11 januar

Hvem kan komme opp med den beste løsningen innen digital kommunikasjon og elektroniske etiketter? Det vil Ikea finne ut, dels for å gjøre sine produkter smartere, dels at de har begynt å se trykt elektronikk som en måte å foreta innsparinger på.

Hovedårsaken er ifølge Ikea for å finne nye måter å tilføre merverdi til kundene. Derfor har nå den globale møbelgiganten som et første skritt, kunngjort en utfordring til alle bedrifter og innovatører – Ikea Printed Electronics Open Innovation Challenges. Det skriver emballasjeorganisasjonen AIPIA.

Ikea ser en overgang til trykt elektronikk og digital kommunikasjon angående etiketter og produktinformasjon som en måte å skape nye måter å finne kundeverdi, noe som ikke er mulig med dagens analoge kommunikasjonsbærere og etiketter.

Ikea ser for eksempel på hvordan man med elektroniske etiketter kan vise ulike typer produktinfo, avhengig av hvilket marked produktene skal selges på. Håpet er å integrere en elektronisk brikke, blank på informasjon, i produksjonen. Først når produktet har nådd et visst ledd av verdikjeden og produktets destinasjon er kjent, skal merkingen kunne aktiveres. Den aktiverte etiketten, som avhengig av produkt kan være så stor som 15 x 15 centimeter, skal kunne vise blant andre symboler og kompleks tekst.

Ikea mener også at kommunikasjonsbærere som er forsett med trykt elektronikk-teknologi – for eksempel RFID eller NFC-teknologi som kommuniserer med smarttelefoner eller nettbrett via apps – kan gi økt støtte og en forbedret opplevelse for kunden.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324