Ikea planlegger satsing på etiketter med trykt elektronikk

PUBLISERT: 11 januar 2018
OPPDATERT: 11 januar

Hvem kan komme opp med den beste løsningen innen digital kommunikasjon og elektroniske etiketter? Det vil Ikea finne ut, dels for å gjøre sine produkter smartere, dels at de har begynt å se trykt elektronikk som en måte å foreta innsparinger på.

Hovedårsaken er ifølge Ikea for å finne nye måter å tilføre merverdi til kundene. Derfor har nå den globale møbelgiganten som et første skritt, kunngjort en utfordring til alle bedrifter og innovatører – Ikea Printed Electronics Open Innovation Challenges. Det skriver emballasjeorganisasjonen AIPIA.

Ikea ser en overgang til trykt elektronikk og digital kommunikasjon angående etiketter og produktinformasjon som en måte å skape nye måter å finne kundeverdi, noe som ikke er mulig med dagens analoge kommunikasjonsbærere og etiketter.

Ikea ser for eksempel på hvordan man med elektroniske etiketter kan vise ulike typer produktinfo, avhengig av hvilket marked produktene skal selges på. Håpet er å integrere en elektronisk brikke, blank på informasjon, i produksjonen. Først når produktet har nådd et visst ledd av verdikjeden og produktets destinasjon er kjent, skal merkingen kunne aktiveres. Den aktiverte etiketten, som avhengig av produkt kan være så stor som 15 x 15 centimeter, skal kunne vise blant andre symboler og kompleks tekst.

Ikea mener også at kommunikasjonsbærere som er forsett med trykt elektronikk-teknologi – for eksempel RFID eller NFC-teknologi som kommuniserer med smarttelefoner eller nettbrett via apps – kan gi økt støtte og en forbedret opplevelse for kunden.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_