Fremtidsutsikter for grafiske filmer og folier

Konferansen AWA Pressure-Sensitive Graphic Films samlet aktører som jobber med kjøretøydekor, signage, bygnings- og innredningsdekor og skiltmakeri. Deltakerne som var tilstede fikk en oppdatering og leksjon i hvordan global markedsutvikling og teknikk koples til innovasjoner og utfordringer i bransjen. Vekstvolumer forventes innen storformattrykk med vannbasert blekk i ett pass og materialer som filmer og folier.

Sami Mulari er sjef for markedsundersøkelser og konsulentvirksomhet hos AWA Alexander Associates.

Sami Mulari er sjef for markedsundersøkelser og konsulentvirksomhet hos AWA Alexander Associates – anerkjent for sitt industrielle fokus og kunnskap rundt spesialpapir, filmer og folier, emballasjer, trykk, bestrykningsmaterialer og konverteringssektoren.

Malari redegjorde under konferansen for hvordan prognosene ser ut for det grafiske segmentet innen filmer og folier. Noe som han mener kommer til å øke globalt med 6 prosent frem til og med 2019. De største vekstvolumene kommer til å være i Asia med 8,3 prosent årlig. Interiørdekor og varemerkeapplikasjoner tar fortsatt den største prosentandelen. Størst oppsving får derimot sektoren for kjøretøydekor. Der ser økningen ut til å bli så mye som 8,5 prosent frem til 2019. Også utendørsgrafikk på bygningsfasader og arkitektur har en positiv utvikling og forventes å vokse med 7 prosent til 2019. Begge disse markedene innbefatter støpt kalendrert polymervinyl og ikke-PVC baserte filmer avhengig av hvilken type livslengde og materiale som ønskes.

Storformat i forandring

Steve Urmano, sjef for forretningsområdet storformat hos InfoTrends entret så scenen og redegjorde for mulighetene innen trykkfølsomme materialer for storformatstrykk. Dette er et marked der veksten uten tvil drives av nye applikasjoner og teknikker, fortalte han.

Videre tok han for seg grunnene til hvorfor noen av dagens mest livlige grafikkmarkeder når det gjelder storformat muliggjøres dels av den voksende, dels den allerede tilgjengelige bildeteknikken. Men også takket være additiv tilvirkning – direkte til produkt. Disse nye applikasjonene inkluderer blant annet tekstiler, tapeter og drikkebeholdere i plast til den såkalte on-the-go-markedet der man kanskje spiser eller drikker noe i farten.

Utskrifter med vannbasert blekk i ett pass er det absolutt raskest voksende området. Prognosen viser en vekstøkning globalt med 14 prosent frem til 2021. Bakgrunnen er de høye produksjonshastighetene og den gode bildekvaliteten som gis. Imidlertid finnes det begrensninger med blekkstråleteknikken når det gjelder utvalget av substrater og bildenes livslengde.

Lateksutskrifter av slitesterke etiketter, signage, og tekstiler forventes å få en gjennomsnittelig årlig veksttakt på 10,3 prosent i Nord-Amerika takket være det store materialutvalget. Av alle trykkteknikkene har flatbedprintere med uv- og blekkstråleteknikk vist seg å være de mest mangefasetterte. Teknikken kan brukes på substrater som strekker seg fra metall, bølgepapp, stoffer, tre og membranpaneler.

Formstøping av termoplastisk polyuretan

Det neste temaet som ble behandlet på seminaret var polyuretanfilmers egenskaper og applikasjonene de dekker. Markedsføringssjef Steve Smith fra SWM International fortalte om kjemien bak alifatiske kullvæsker i termoplastiske polyuretaner. Noe som har vært brukt i over 20 år for å beskytte lakken på biler fra hakk og riper. Fordeler med dets blokkerende uv-lysbeskyttelse er også ideelle når det gjelder å beskytte overflater på trykte produkter og etiketter. De tilbyr uv-stabilitet og bibeholder bilders kvalitet og glans. De er selvlegende, også når de utsettes for påkjenninger fra vær og vind. Steve Smith bedømmer at TPU-lamineringer bør benyttes spesifikt for grafiske applikasjoner der det stilles høyest krav til bildenes kvalitet, fargestabilitet, bildeglans og at bilder ikke skal gulne med tiden. Det gjelder horisontal applisering av digitaltrykt media eller lamineringsfilmer, i miljøer med sterkt vedvarende sollys, og applisering på ujevne flater er forekommende.

Konferansen ble holdt i New Orleans, USA, den 9. oktober i fjor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Ny programvare fra Agfa Graphics sparer kostnader

Agfa Graphics lanserer programvarene InkTune og PressTune for å redusere produksjonskostnadene. Verktøyene kan brukes på trykkpresser fra forskjellige fabrikanter og på tvers av trykkteknologier. Disse intelligente verktøyene er en del av Agfa Graphics ECO³-tilbud, og gir trykkerier full kontroll over alle utskriftselementer, fra blekkforbruk til samsvar med ISO, G7 og klientspesifikke standarder, samtidig som produksjonskostnadene reduseres.

Publisert av: 

Pantone introduserer nå sin nye standard på Polyester

Pantone LLC presenterer polyesterstandarder som er ideelle for sportsklær, fottøy, badetøy, turutstyr, hjem og tilbehør til motebransjen, som et tillegg til Fashion, Home + Interiorsystem. Farget på 100% varpstrikket polyester, kan disse produktene effektivt brukes til fargestyring i polyester, poly-blandinger og andre syntetiske materialer.

Publisert av: