Fremtidsutsikter for grafiske filmer og folier

PUBLISERT: 18 januar 2018
OPPDATERT: 18 januar

Konferansen AWA Pressure-Sensitive Graphic Films samlet aktører som jobber med kjøretøydekor, signage, bygnings- og innredningsdekor og skiltmakeri. Deltakerne som var tilstede fikk en oppdatering og leksjon i hvordan global markedsutvikling og teknikk koples til innovasjoner og utfordringer i bransjen. Vekstvolumer forventes innen storformattrykk med vannbasert blekk i ett pass og materialer som filmer og folier.

Sami Mulari er sjef for markedsundersøkelser og konsulentvirksomhet hos AWA Alexander Associates.

Sami Mulari er sjef for markedsundersøkelser og konsulentvirksomhet hos AWA Alexander Associates – anerkjent for sitt industrielle fokus og kunnskap rundt spesialpapir, filmer og folier, emballasjer, trykk, bestrykningsmaterialer og konverteringssektoren.

Malari redegjorde under konferansen for hvordan prognosene ser ut for det grafiske segmentet innen filmer og folier. Noe som han mener kommer til å øke globalt med 6 prosent frem til og med 2019. De største vekstvolumene kommer til å være i Asia med 8,3 prosent årlig. Interiørdekor og varemerkeapplikasjoner tar fortsatt den største prosentandelen. Størst oppsving får derimot sektoren for kjøretøydekor. Der ser økningen ut til å bli så mye som 8,5 prosent frem til 2019. Også utendørsgrafikk på bygningsfasader og arkitektur har en positiv utvikling og forventes å vokse med 7 prosent til 2019. Begge disse markedene innbefatter støpt kalendrert polymervinyl og ikke-PVC baserte filmer avhengig av hvilken type livslengde og materiale som ønskes.

Storformat i forandring

Steve Urmano, sjef for forretningsområdet storformat hos InfoTrends entret så scenen og redegjorde for mulighetene innen trykkfølsomme materialer for storformatstrykk. Dette er et marked der veksten uten tvil drives av nye applikasjoner og teknikker, fortalte han.

Videre tok han for seg grunnene til hvorfor noen av dagens mest livlige grafikkmarkeder når det gjelder storformat muliggjøres dels av den voksende, dels den allerede tilgjengelige bildeteknikken. Men også takket være additiv tilvirkning – direkte til produkt. Disse nye applikasjonene inkluderer blant annet tekstiler, tapeter og drikkebeholdere i plast til den såkalte on-the-go-markedet der man kanskje spiser eller drikker noe i farten.

Utskrifter med vannbasert blekk i ett pass er det absolutt raskest voksende området. Prognosen viser en vekstøkning globalt med 14 prosent frem til 2021. Bakgrunnen er de høye produksjonshastighetene og den gode bildekvaliteten som gis. Imidlertid finnes det begrensninger med blekkstråleteknikken når det gjelder utvalget av substrater og bildenes livslengde.

Lateksutskrifter av slitesterke etiketter, signage, og tekstiler forventes å få en gjennomsnittelig årlig veksttakt på 10,3 prosent i Nord-Amerika takket være det store materialutvalget. Av alle trykkteknikkene har flatbedprintere med uv- og blekkstråleteknikk vist seg å være de mest mangefasetterte. Teknikken kan brukes på substrater som strekker seg fra metall, bølgepapp, stoffer, tre og membranpaneler.

Formstøping av termoplastisk polyuretan

Det neste temaet som ble behandlet på seminaret var polyuretanfilmers egenskaper og applikasjonene de dekker. Markedsføringssjef Steve Smith fra SWM International fortalte om kjemien bak alifatiske kullvæsker i termoplastiske polyuretaner. Noe som har vært brukt i over 20 år for å beskytte lakken på biler fra hakk og riper. Fordeler med dets blokkerende uv-lysbeskyttelse er også ideelle når det gjelder å beskytte overflater på trykte produkter og etiketter. De tilbyr uv-stabilitet og bibeholder bilders kvalitet og glans. De er selvlegende, også når de utsettes for påkjenninger fra vær og vind. Steve Smith bedømmer at TPU-lamineringer bør benyttes spesifikt for grafiske applikasjoner der det stilles høyest krav til bildenes kvalitet, fargestabilitet, bildeglans og at bilder ikke skal gulne med tiden. Det gjelder horisontal applisering av digitaltrykt media eller lamineringsfilmer, i miljøer med sterkt vedvarende sollys, og applisering på ujevne flater er forekommende.

Konferansen ble holdt i New Orleans, USA, den 9. oktober i fjor.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_