"De fem største" holder seg

PUBLISERT: 31 januar 2018
OPPDATERT: 21 mars
”Big Five” for offline-marketing, baseres på en analyse av onlinetrykkeriet Onlineprinters: flyers, plakater, foldere, visittkort og brevpapir. (Copyright: Onlineprinters GmbH)

Det tyske nettrykkeriet Onlineprinters har analysert markedet og kommet frem til at ”The Big Five” i reklamesammenheng står seg: flyers, plakater, foldere, visittkort og brevpapir. I sin oppsummering av 2017 konstaterer også selskapet at de nok en gang har hatt en tosifret omsetningsøkning.

I netthandlekurvene hos Onlineprinters kunder havnet i 2017 populære reklameklassikere: flygeblad, plakater, foldere, visittkort og brevpapir.

– Til tross for flytting av reklame over til online media kan trykt reklamemateriell som før ikke ses bort fra i selskapenes reklamemiks. Hvor mye potensiale det ligger i dette viser allerede vår tosifrede omsentingsøkning, sier Christian Würst, direktør – Chief Commercial Officer (CCO) hos Onlineprinters. Fra de behandlede dataene fremgår det at bransjer som gastronomi samt håndverk og spesielt den meget suksessrike byggebransjen som før benytter flygeblad som reklamemateriale i stort omfang.

Trenden går mot mindre opplag

Kunder som bestiller flyers bestiller i gjennomsnitt 5000 stykk, det største opplaget for et enkelt oppdrag lå på 800 000 flygeblad.

– I trenden ligger det likevel mindre opplag, på denne måten kan man for eksempel lage tidsbegrensede kampanjer og evenementer samt rette seg inn mot små målgrupper, konstaterer Würst og legger til:

– Som mest sank det gjennomsnittelige opplaget for flyers, den minsket med ca ti prosent. Samtidig økte antall oppdrag sterkt i dette segmentet. Kunder er idag beredt på å betale mer for raskere produksjon og leveranse. Kundene synes dessuten det er verdt å betale ekstra for foredlingsalternativer og ekstratjenester. Ved alternativet «bunting» pakker vi for eksempel etter ønske eksakt 100 flyers. Fordelen er at det blir mye lettere å dele opp i ulike mottakerkategorier.

Varige salgsfremmende produkter, perfekt for små reklamebudsjetter

Uten klassikere som visittkort, brevpapir og flyers klarer ikke verken selskaper, små firmaer eller enkeltmannsforetak seg i den digitaliserte tidsalderen. Særlig den sistnevnte har ofte et meget lite reklamebudsjett. Markeds- og salgseksperten Christian Würst foreslår:

– Noen reklamemidler har kundene hittil for lite av på skjermen. Den som bare har et lite reklamebudsjett, men som ønsker å være permanent synlig for sine kunder bør satse på varige reklamemidler. Blant disse regner man for eksempel kalendere, skrivebordunderlag, notisblokk og -bøker, men også gratisgaver, disse bruker kundene sammenliknbart i lengre tid, og dermed er gaven i synsfeltet også i lengre tid, sier Christian Würst.

– Ettersom wifi-oppkobling og ladere nå for tiden regnes blant de menneskelige grunnbehovene, ser vi spesielt frem til at reklamemidler som hurtigladere (powerbanks) har en stor fremtid.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag