"De fem største" holder seg

PUBLISERT: 31 januar 2018
OPPDATERT: 21 mars
”Big Five” for offline-marketing, baseres på en analyse av onlinetrykkeriet Onlineprinters: flyers, plakater, foldere, visittkort og brevpapir. (Copyright: Onlineprinters GmbH)

Det tyske nettrykkeriet Onlineprinters har analysert markedet og kommet frem til at ”The Big Five” i reklamesammenheng står seg: flyers, plakater, foldere, visittkort og brevpapir. I sin oppsummering av 2017 konstaterer også selskapet at de nok en gang har hatt en tosifret omsetningsøkning.

I netthandlekurvene hos Onlineprinters kunder havnet i 2017 populære reklameklassikere: flygeblad, plakater, foldere, visittkort og brevpapir.

– Til tross for flytting av reklame over til online media kan trykt reklamemateriell som før ikke ses bort fra i selskapenes reklamemiks. Hvor mye potensiale det ligger i dette viser allerede vår tosifrede omsentingsøkning, sier Christian Würst, direktør – Chief Commercial Officer (CCO) hos Onlineprinters. Fra de behandlede dataene fremgår det at bransjer som gastronomi samt håndverk og spesielt den meget suksessrike byggebransjen som før benytter flygeblad som reklamemateriale i stort omfang.

Trenden går mot mindre opplag

Kunder som bestiller flyers bestiller i gjennomsnitt 5000 stykk, det største opplaget for et enkelt oppdrag lå på 800 000 flygeblad.

– I trenden ligger det likevel mindre opplag, på denne måten kan man for eksempel lage tidsbegrensede kampanjer og evenementer samt rette seg inn mot små målgrupper, konstaterer Würst og legger til:

– Som mest sank det gjennomsnittelige opplaget for flyers, den minsket med ca ti prosent. Samtidig økte antall oppdrag sterkt i dette segmentet. Kunder er idag beredt på å betale mer for raskere produksjon og leveranse. Kundene synes dessuten det er verdt å betale ekstra for foredlingsalternativer og ekstratjenester. Ved alternativet «bunting» pakker vi for eksempel etter ønske eksakt 100 flyers. Fordelen er at det blir mye lettere å dele opp i ulike mottakerkategorier.

Varige salgsfremmende produkter, perfekt for små reklamebudsjetter

Uten klassikere som visittkort, brevpapir og flyers klarer ikke verken selskaper, små firmaer eller enkeltmannsforetak seg i den digitaliserte tidsalderen. Særlig den sistnevnte har ofte et meget lite reklamebudsjett. Markeds- og salgseksperten Christian Würst foreslår:

– Noen reklamemidler har kundene hittil for lite av på skjermen. Den som bare har et lite reklamebudsjett, men som ønsker å være permanent synlig for sine kunder bør satse på varige reklamemidler. Blant disse regner man for eksempel kalendere, skrivebordunderlag, notisblokk og -bøker, men også gratisgaver, disse bruker kundene sammenliknbart i lengre tid, og dermed er gaven i synsfeltet også i lengre tid, sier Christian Würst.

– Ettersom wifi-oppkobling og ladere nå for tiden regnes blant de menneskelige grunnbehovene, ser vi spesielt frem til at reklamemidler som hurtigladere (powerbanks) har en stor fremtid.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324