"De fem største" holder seg

PUBLISERT: 31 januar 2018
OPPDATERT: 21 mars
”Big Five” for offline-marketing, baseres på en analyse av onlinetrykkeriet Onlineprinters: flyers, plakater, foldere, visittkort og brevpapir. (Copyright: Onlineprinters GmbH)

Det tyske nettrykkeriet Onlineprinters har analysert markedet og kommet frem til at ”The Big Five” i reklamesammenheng står seg: flyers, plakater, foldere, visittkort og brevpapir. I sin oppsummering av 2017 konstaterer også selskapet at de nok en gang har hatt en tosifret omsetningsøkning.

I netthandlekurvene hos Onlineprinters kunder havnet i 2017 populære reklameklassikere: flygeblad, plakater, foldere, visittkort og brevpapir.

– Til tross for flytting av reklame over til online media kan trykt reklamemateriell som før ikke ses bort fra i selskapenes reklamemiks. Hvor mye potensiale det ligger i dette viser allerede vår tosifrede omsentingsøkning, sier Christian Würst, direktør – Chief Commercial Officer (CCO) hos Onlineprinters. Fra de behandlede dataene fremgår det at bransjer som gastronomi samt håndverk og spesielt den meget suksessrike byggebransjen som før benytter flygeblad som reklamemateriale i stort omfang.

Trenden går mot mindre opplag

Kunder som bestiller flyers bestiller i gjennomsnitt 5000 stykk, det største opplaget for et enkelt oppdrag lå på 800 000 flygeblad.

– I trenden ligger det likevel mindre opplag, på denne måten kan man for eksempel lage tidsbegrensede kampanjer og evenementer samt rette seg inn mot små målgrupper, konstaterer Würst og legger til:

– Som mest sank det gjennomsnittelige opplaget for flyers, den minsket med ca ti prosent. Samtidig økte antall oppdrag sterkt i dette segmentet. Kunder er idag beredt på å betale mer for raskere produksjon og leveranse. Kundene synes dessuten det er verdt å betale ekstra for foredlingsalternativer og ekstratjenester. Ved alternativet «bunting» pakker vi for eksempel etter ønske eksakt 100 flyers. Fordelen er at det blir mye lettere å dele opp i ulike mottakerkategorier.

Varige salgsfremmende produkter, perfekt for små reklamebudsjetter

Uten klassikere som visittkort, brevpapir og flyers klarer ikke verken selskaper, små firmaer eller enkeltmannsforetak seg i den digitaliserte tidsalderen. Særlig den sistnevnte har ofte et meget lite reklamebudsjett. Markeds- og salgseksperten Christian Würst foreslår:

– Noen reklamemidler har kundene hittil for lite av på skjermen. Den som bare har et lite reklamebudsjett, men som ønsker å være permanent synlig for sine kunder bør satse på varige reklamemidler. Blant disse regner man for eksempel kalendere, skrivebordunderlag, notisblokk og -bøker, men også gratisgaver, disse bruker kundene sammenliknbart i lengre tid, og dermed er gaven i synsfeltet også i lengre tid, sier Christian Würst.

– Ettersom wifi-oppkobling og ladere nå for tiden regnes blant de menneskelige grunnbehovene, ser vi spesielt frem til at reklamemidler som hurtigladere (powerbanks) har en stor fremtid.

Les videre

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk

Koenig & Bauer reorganiserer

For å komme nærmere nåværende og fremtidige kundebehov reduseres antall divisjoner fra tre til to, nemlig Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) og Special & New Technologies (S&T). Konsernets fokus vil fortsatt være på det høytvoksende emballasjemarkedet.
KB_01

Siste nytt

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk