
Det er stille før stormen – den fjerde industrielle revolusjonen er snart her for alvor. Og med det skapes nye muligheter å skrive ut på materialer. Det understreket EFIs adm dir Guy Gecht i sin åpningstale på konferansen Connect 18 i Las Vegas.
Connect 2018 i Las Vegas er konferensen der EFI (Electronic for imaging) inviterer kunder, brukere og presse. Rundt 1 500 personer var påmeldt til eventet som selskapet betrakter som sitt største evenement hittil. Under åpningstalen, foran et stort publikum, la administrerende direktør Guy Gecht med en humoristisk touch vekt på å minne oss om at vi befinner oss dypt inne i den fjerde industrielle revolusjonen. Hvordan teknologi som kunstig intelligens og VR (virtuell virkelighet) kommer til å trigge og forandre både den fysiske og digitale verden vi lever i. En tid der trykkerier jager løsninger for å få til kostnadsreduksjoner, få til en effektiv produksjon samt finne nye markedssegmenter. Boomen er nært forestående:
– Vi er på vei til å møte stormen med den fjerde industrielle revolusjonens trykk. Og trykket kommer til å bli enda sterkere på grunn av den fjerde revolusjonen, sier Guy Gecht.
EFI feirer 30 år i november. Ifølge Guy Gecht finnes det ingen planer for selskapet om å begi seg inn på nye områder. De kommer til å fortsette å bore seg ned i blekkstråleteknikk og maskinløsninger for tekstiler, emballasje, bygningsmaterialer og displayprodukter. De kommer også til å fortsette å drive utviklingen fremover med sine programvarer og skriversystemer for blant annet arbeidsflyt, fargehåndtering og forretninger.
Guy Gecht fortalte at den raske utviklingen innen kunstig intelligens drives fremover på grunn av at digitala enheter i dag kan håndtere store mengder data, at de har raskere og bedre prosessorkraft samt gigantiske lagringsmuligheter i skytjenester. Et område som EFI allerede ser på er VR-teknikk for i fremtiden for eksempel kan kunne løse problemer som oppstår i printere og trykkpresser.
Den fjerde revolusjonen leder til at det blir tydelig at den virtuelle verden møter den fysiske verden. Tekstiler og keramikkplater kommer til å skifte design i stadig raskere takt:
– Her har vi bare sett begynnelsen, sier Guy Gecht og nevnte selvsagt også at personalisering av emballasjer og trykksaker – med kortere serier og stadige designforandringer – kommer til å bli hverdagsmat i ennå større utstrekning enn vi ser i dag. For å lykkes med dette blir digital blekkstråleutskrift og smart automasjon betydningsfullt.
– Den nye måten å printe på dreier seg om å plassere spektakulære bilder på praktisk talt alle typer materialer.
Utifra dette brukte Guy Gecht mye tid på å fortelle om EFIs arkmatede høyvolumskjempe Nozomi C18000 med blekkstråleutskrift som skjer direkte på bølgepapp i en pasning. EFI håper at blekkmaskinkjempen skal forandre produksjonen for on-demand-trykk på blant annet emballasjer og displayprodukter.
Selskapet viste tydelig at de har store forhåpninger på å oppnå suksess med denne maskinløsningen. Under konferansen ble det også avslørt at Nozomi C18000 kommer til å lanseres i en tekstilmodell som man begynner å sende ut fra fabrikken senere i år.
Trykte medier står fortsatt støtt. Guy Gecht tok bøker som et eksempel. Mange trodde at den fysiske boken skulle forsvinne når lesebrettene var på fremmarsj.
– 45 prosent sier i dag at de fortsatt foretrekker å lese bøker på den tradisjonelle måten, sier Guy Gecht og henviser til en undersøkelse selskapet har gjort mot 1 052 respondenter.
Til slutt poengterte Guy Gecht at de selskapene som historisk sett overlever innen industrien er de som definerer nye markeder, finner nye produktområder innen trykk, samt finner måter å kutte kostnader på uten å fire på kvaliteten