Colormaster er fornøyd med sitt valg

PUBLISERT: 14 februar 2018
OPPDATERT: 14 februar
Colormaster stilte seg langt fremme i køen av bedrifter som ville investere i Canon Colorado. – Nå konkluderer Colormaster-sjef David Hesland at dette var fjorårets beste investering.

Investerte stort
Med UV-Gel teknologi og flere andre nyskapninger fikk Canons nye storformatløsning Colorado mange lovord og mye oppmerksomhet i 2017. En av de norske produksjonsbedriftene som stilte seg først i innkjøpskøen var Colormaster. I samme investeringsrunde erstattet de også sin førstegenerasjons Canon Océ Arizona plotter med nyeste generasjon, og installerte et helautomatisk skjærebord fra Canon. Colormaster-sjefen smiler bredt når han forteller at alle Canon-investeringene har levd opp til forventningene. Samtidig legger han ikke skjul på at det er Colorado som har imponert både ham selv, produksjonsteamet og kundene aller mest.

– Teknologien med blekk og UV Gel fascinerte oss umiddelbart, fordi vi oppnår høy trykkvalitet og samtidig overflater med høy ripefasthet, slik at behovet for laminering blir eliminert. Høyere automatiseringsgrad, oppetid og svinnreduksjon er nøkkelord for å øke lønnsomheten, og vi ser tydelig at Canon tar alle disse faktorene på alvor. Rull-til-rull-prinsippet gjør at Colorado kan produsere store serier uten tilsyn, og på halvannen måned har den produsert 1800 kvadratmeter. Det gir et solid bidrag til lønnsomheten vår, forteller David Hesland, leder av bedriften som omsatte for 16 millioner kroner i grafiske produkter og tjenester i 2017.

Tar nye markeder
Produksjonsparken er stor og tempoet høyt i Thorvald Meyers gate 64, der de daglig utfører grafiske oppdrag for filmproduksjonsselskaper, eventbyråer, interiørarkitekter og andre kravstore kundegrupper. Hos Colormaster ser de at fjorårets investeringer også har gitt tilleggsgevinster i form av tilgang til nye markeder.

– Ved flere anledninger har vi kjørt serier på 300 A1-plakater i samme operasjon på Colorado, nærmest uten tilsyn underveis. Når alt ligger klart på rull til ferdiggjøring rett fra plotteren, blir det effektiv produksjon. I praksis betyr det at vi nå kan si ja til storformatoppdrag som tidligere ikke ville vært lønnsomme med vår produksjon. Derfor er jeg ikke redd for å si at Colorado var fjorårets beste og mest lønnsomme investering her i huset, sier David Hesland.

Langt liv i bransjen
Colormaster produserer alle typer messe- og utstillingsmateriell, skilt og folie, dekor og «fine art» kunst og foto , på de fleste aktuelle materialer. I tillegg produserer de et bredt spekter av ”sisteleddsmateriell” for norske og internasjonale butikkjeder, der pakking og distribusjon inngår i leveransen. Mer enn tretti år i bransjen har lært David Hesland at det ikke finnes snarveier til å opparbeide tillit i markedet.

– Det er så enkelt som at man alltid må levere det kunden forventer, og noen ganger litt mer, oppsummerer Colormaster-sjefen. – Det som fungerte godt i går, er ikke nødvendigvis godt nok i morgen, verken kvalitetsmessig eller lønnsomhetsmessig. Vår filosofi har alltid vært å lete etter ny produksjonsteknologi, nye forretningsmuligheter og nye lønnsomhetsmuligheter. Dessuten ser vi på leverandørene våre som partnere, og det lange samarbeid med Canon har båret frukter hele veien, sier David Hesland fornøyd mens han kan konstatere at Colormaster har produsert en ny rull med lønnsomme trykk under samtalen.

Colormaster AS

Produksjonsselskap på Grunerløkka i Oslo, etablert i 1992.
Ni medarbeidere, omsetning ca 16 millioner kroner i 2017.
Stor og moderne produksjonspark, med blant annet:
– Canon Colorado fargeplotter rull-rull
– Océ Arizona flatbed fargeprinter fra Canon
– Zundt automatisk skjærebord fra Canon
– Canon Imagepress C10000

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_