Colormaster er fornøyd med sitt valg

PUBLISERT: 14 februar 2018
OPPDATERT: 14 februar
Colormaster stilte seg langt fremme i køen av bedrifter som ville investere i Canon Colorado. – Nå konkluderer Colormaster-sjef David Hesland at dette var fjorårets beste investering.

Investerte stort
Med UV-Gel teknologi og flere andre nyskapninger fikk Canons nye storformatløsning Colorado mange lovord og mye oppmerksomhet i 2017. En av de norske produksjonsbedriftene som stilte seg først i innkjøpskøen var Colormaster. I samme investeringsrunde erstattet de også sin førstegenerasjons Canon Océ Arizona plotter med nyeste generasjon, og installerte et helautomatisk skjærebord fra Canon. Colormaster-sjefen smiler bredt når han forteller at alle Canon-investeringene har levd opp til forventningene. Samtidig legger han ikke skjul på at det er Colorado som har imponert både ham selv, produksjonsteamet og kundene aller mest.

– Teknologien med blekk og UV Gel fascinerte oss umiddelbart, fordi vi oppnår høy trykkvalitet og samtidig overflater med høy ripefasthet, slik at behovet for laminering blir eliminert. Høyere automatiseringsgrad, oppetid og svinnreduksjon er nøkkelord for å øke lønnsomheten, og vi ser tydelig at Canon tar alle disse faktorene på alvor. Rull-til-rull-prinsippet gjør at Colorado kan produsere store serier uten tilsyn, og på halvannen måned har den produsert 1800 kvadratmeter. Det gir et solid bidrag til lønnsomheten vår, forteller David Hesland, leder av bedriften som omsatte for 16 millioner kroner i grafiske produkter og tjenester i 2017.

Tar nye markeder
Produksjonsparken er stor og tempoet høyt i Thorvald Meyers gate 64, der de daglig utfører grafiske oppdrag for filmproduksjonsselskaper, eventbyråer, interiørarkitekter og andre kravstore kundegrupper. Hos Colormaster ser de at fjorårets investeringer også har gitt tilleggsgevinster i form av tilgang til nye markeder.

– Ved flere anledninger har vi kjørt serier på 300 A1-plakater i samme operasjon på Colorado, nærmest uten tilsyn underveis. Når alt ligger klart på rull til ferdiggjøring rett fra plotteren, blir det effektiv produksjon. I praksis betyr det at vi nå kan si ja til storformatoppdrag som tidligere ikke ville vært lønnsomme med vår produksjon. Derfor er jeg ikke redd for å si at Colorado var fjorårets beste og mest lønnsomme investering her i huset, sier David Hesland.

Langt liv i bransjen
Colormaster produserer alle typer messe- og utstillingsmateriell, skilt og folie, dekor og «fine art» kunst og foto , på de fleste aktuelle materialer. I tillegg produserer de et bredt spekter av ”sisteleddsmateriell” for norske og internasjonale butikkjeder, der pakking og distribusjon inngår i leveransen. Mer enn tretti år i bransjen har lært David Hesland at det ikke finnes snarveier til å opparbeide tillit i markedet.

– Det er så enkelt som at man alltid må levere det kunden forventer, og noen ganger litt mer, oppsummerer Colormaster-sjefen. – Det som fungerte godt i går, er ikke nødvendigvis godt nok i morgen, verken kvalitetsmessig eller lønnsomhetsmessig. Vår filosofi har alltid vært å lete etter ny produksjonsteknologi, nye forretningsmuligheter og nye lønnsomhetsmuligheter. Dessuten ser vi på leverandørene våre som partnere, og det lange samarbeid med Canon har båret frukter hele veien, sier David Hesland fornøyd mens han kan konstatere at Colormaster har produsert en ny rull med lønnsomme trykk under samtalen.

Colormaster AS

Produksjonsselskap på Grunerløkka i Oslo, etablert i 1992.
Ni medarbeidere, omsetning ca 16 millioner kroner i 2017.
Stor og moderne produksjonspark, med blant annet:
– Canon Colorado fargeplotter rull-rull
– Océ Arizona flatbed fargeprinter fra Canon
– Zundt automatisk skjærebord fra Canon
– Canon Imagepress C10000

Siste nytt

Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Trygve
Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Det svenske konsernet Focus Neo, som opererer innen varemerkeskilting, wayfinding og viscom, gjør endringer i ledelsen i det norske selskapet.
Bent-Erik_Halvorsen_webb
Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Den grafiske bransjeforeningen Intergraf oppfordrer nå EU til å utsette den kontroversielle avskogingsforordningen EUDR, som etter planen trer i kraft 30. desember 2025.
EUDR-2-1024x684
Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Materialleverandøren Spandex introduserer den allsidige ImagePerfect iD9-serien.
iD9_PressRelease_ImagesiD9-SiD-Tenticles-980x512
Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Les videre

Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri

Den 27. oktober begjærte Kolbotn Trykkeri AS i Sofiemyr konkurs. En drøy uke senere hadde det som var igjen av familietrykkeriet fått ny eier.
Follo-2
Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri

Flere messehandeler for Ricoh

Ricoh hadde fylt standen sin med alt fra tonerpresser til etterbehandling og annet tilleggsutstyr. Det genererte mange besøkende – og førte også til flere handeler.
Ricoh-4-1024x683
Flere messehandeler for Ricoh

HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Skalerbarhet og produktivitet er noe HP fremhevet da de nylig lanserte tre nye produkter: HP Latex FS70 W storformatprinter, HP Latex Productivity Kit og oppgraderinger til HP PrintOS Production Hub.
HP-Latex-FS70-W-768x513
HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic

På slutten av sommeren kjøpte Plockmatic Group tyske Renz, kjent for sine trådbindingsmaskiner. Derfor var det også noe Plockmatic gjerne fremhevet under Sign&Print Scandinavia.
Rez-3-1024x683
Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic