Åpent hus hos Canon

Canon viste frem sin nye Colorado-løsning den siste dagen i februar.

Canon inviterte til åpent hus med sin unike Colorado-løsning 28. februar, og mange fra grafisk bransje møtte opp. Det er nye Colorado 1640 fra Canon som ifølge produsenten leverer produktivitet og automatisering på et nytt nivå, og dermed fremstår maskinen som en real “game changer”, hevdes det. Storformatskriveren er utstyrt med Canons egenutviklede UVgel-teknologi.

Haakon Weel, European Business Development Manager fra Canon/Océs hovedkontor i Nederland var til stede og tegnet og fortalte. – Utviklingsavdelingen vår fikk en nærmest umulig utfordring, men har levert et oppsiktsvekkende resultat, fortalte han.

Fyller gapet i markedet

Fra tid til annen dukker det opp teknologi og løsninger som ikke bare representerer noe marginalt bedre eller raskere enn forgjengeren, men som med rette kan betegnes som en ”game changer”. Slik er det med Colorado 1640, forklarte Weel.

– Det eksisterte et gap i storformatmarkedet. I den nedre delen fantes Eco solvent løsninger med lav kvalitet og høye vedlikeholdskrav, i det øvre segmentet fantes UV-løsninger med høy pris og lav produktivitet. Océ/Canons utviklingsavdeling tok utfordringen med å utvikle en teknologi som dekker området imellom, der det var avgjørende å oppnå stort fargespekter, høy produktivitet, luktfri produksjon og sluttresultater som kan brukes uten tørketid. Oppgaven kunne tilsynelatende virke uoppnåelig, men et omfattende utviklingsarbeid over flere år har altså resultert i printteknologien UV Gel. Canon Océ Colorado 1640 med 64 tommers utskriftsbredde er det første produktet i en fremtidig serie med produktivitet og automatisering på et nytt nivå, og kundeerfaringene fra mange land viser allerede at teknologien duger til et stort spekter av oppgaver, oppsummerte Haakon Weel.

Bidrar til automatisering

Det var et trettitalls bransjefolk til stede, og de fikk innsikt i konkrete Colorado-installasjoner og resultatene fra disse, blant annet hvordan tyske Comdatek oppnår et årlig produksjonsnivå på 100.000 kvadratmeter for hver av sine fem Colorado-printere, samt fra interessante utendørsapplikasjoner, som bussdekor uten laminering. Produktivitet og automatisering er nøkkelordene for høyere lønnsomhet, og med produktivitet i området 40 til 157 kvadratmeter i timen og produksjon rett på rull, er Colorado en løsning som bidrar positivt både til leveringstider og lønnsomhet, hevder Canon. Selskapet viste også at de tar industriens krav om høyere automatiseringsgrad på alvor, med automatisk rullskifte og en imponerende ”on the fly” akustisk sjekk av samtlige printdyser i maskinen.

– Alle i bransjen vet hvor irriterende det er når én tett dyse ødelegger sluttresultatet. Med en løsning som kan produsere større volumer til rull uten tilsyn, blir det ekstra viktig å være trygg på kvalitetsnivået gjennom hele produksjonen. Derfor har vi utviklet et teknologi som gjennomfører sjekk og utbredelse av dysene kontinuerlig, forklarte Haakon Weel, som ble møtt med anerkjennende nikking i salen da han fikk spørsmål om Colorados vedlikeholdskrav. – Mens mange storformatløsninger forutsetter daglig manuelt vedlikehold, vil Colorado typisk kreve tilsvarende vedlikehold månedlig, fortalte Weel.

Forventer mange installasjoner fremover

Henning Hagelund, Product Business Developer i Canon, bekrefter at flere kunder er i ferd med å rydde plass til sin nye 64 tommer storformatprinter. – Ja, det er sjelden vi opplever så stor interesse for et nytt produkt, og vi forventer å levere en rekke maskiner frem mot sommeren. Norske produksjonsbedrifter er sultne på løsninger som bidrar til bedre konkurranseevne og lønnsomhet. Derfor treffer Colorado perfekt, sier Henning Hagelund.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Horizon møter utfordringene innen den digitale transformasjonen

Omstrukturering i ledelsen hos Horizon skal gjøre ferdiggjøringsfirmaet i stand til å møte utfordringene ved den digitale forandringen innen trykkeribransjen. Økende krav til ytelsen av produkter, service og levering av individuelle kundeløsninger står i fokus for videreutviklingen av selskapet.

Publisert av: