Åpent hus hos Canon

PUBLISERT: 7 mars 2018
OPPDATERT: 7 mars
Canon viste frem sin nye Colorado-løsning den siste dagen i februar.

Canon inviterte til åpent hus med sin unike Colorado-løsning 28. februar, og mange fra grafisk bransje møtte opp. Det er nye Colorado 1640 fra Canon som ifølge produsenten leverer produktivitet og automatisering på et nytt nivå, og dermed fremstår maskinen som en real «game changer», hevdes det. Storformatskriveren er utstyrt med Canons egenutviklede UVgel-teknologi.

Haakon Weel, European Business Development Manager fra Canon/Océs hovedkontor i Nederland var til stede og tegnet og fortalte. – Utviklingsavdelingen vår fikk en nærmest umulig utfordring, men har levert et oppsiktsvekkende resultat, fortalte han.

Fyller gapet i markedet

Fra tid til annen dukker det opp teknologi og løsninger som ikke bare representerer noe marginalt bedre eller raskere enn forgjengeren, men som med rette kan betegnes som en ”game changer”. Slik er det med Colorado 1640, forklarte Weel.

– Det eksisterte et gap i storformatmarkedet. I den nedre delen fantes Eco solvent løsninger med lav kvalitet og høye vedlikeholdskrav, i det øvre segmentet fantes UV-løsninger med høy pris og lav produktivitet. Océ/Canons utviklingsavdeling tok utfordringen med å utvikle en teknologi som dekker området imellom, der det var avgjørende å oppnå stort fargespekter, høy produktivitet, luktfri produksjon og sluttresultater som kan brukes uten tørketid. Oppgaven kunne tilsynelatende virke uoppnåelig, men et omfattende utviklingsarbeid over flere år har altså resultert i printteknologien UV Gel. Canon Océ Colorado 1640 med 64 tommers utskriftsbredde er det første produktet i en fremtidig serie med produktivitet og automatisering på et nytt nivå, og kundeerfaringene fra mange land viser allerede at teknologien duger til et stort spekter av oppgaver, oppsummerte Haakon Weel.

Bidrar til automatisering

Det var et trettitalls bransjefolk til stede, og de fikk innsikt i konkrete Colorado-installasjoner og resultatene fra disse, blant annet hvordan tyske Comdatek oppnår et årlig produksjonsnivå på 100.000 kvadratmeter for hver av sine fem Colorado-printere, samt fra interessante utendørsapplikasjoner, som bussdekor uten laminering. Produktivitet og automatisering er nøkkelordene for høyere lønnsomhet, og med produktivitet i området 40 til 157 kvadratmeter i timen og produksjon rett på rull, er Colorado en løsning som bidrar positivt både til leveringstider og lønnsomhet, hevder Canon. Selskapet viste også at de tar industriens krav om høyere automatiseringsgrad på alvor, med automatisk rullskifte og en imponerende ”on the fly” akustisk sjekk av samtlige printdyser i maskinen.

– Alle i bransjen vet hvor irriterende det er når én tett dyse ødelegger sluttresultatet. Med en løsning som kan produsere større volumer til rull uten tilsyn, blir det ekstra viktig å være trygg på kvalitetsnivået gjennom hele produksjonen. Derfor har vi utviklet et teknologi som gjennomfører sjekk og utbredelse av dysene kontinuerlig, forklarte Haakon Weel, som ble møtt med anerkjennende nikking i salen da han fikk spørsmål om Colorados vedlikeholdskrav. – Mens mange storformatløsninger forutsetter daglig manuelt vedlikehold, vil Colorado typisk kreve tilsvarende vedlikehold månedlig, fortalte Weel.

Forventer mange installasjoner fremover

Henning Hagelund, Product Business Developer i Canon, bekrefter at flere kunder er i ferd med å rydde plass til sin nye 64 tommer storformatprinter. – Ja, det er sjelden vi opplever så stor interesse for et nytt produkt, og vi forventer å levere en rekke maskiner frem mot sommeren. Norske produksjonsbedrifter er sultne på løsninger som bidrar til bedre konkurranseevne og lønnsomhet. Derfor treffer Colorado perfekt, sier Henning Hagelund.

Siste nytt

Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Trygve
Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Det svenske konsernet Focus Neo, som opererer innen varemerkeskilting, wayfinding og viscom, gjør endringer i ledelsen i det norske selskapet.
Bent-Erik_Halvorsen_webb
Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Den grafiske bransjeforeningen Intergraf oppfordrer nå EU til å utsette den kontroversielle avskogingsforordningen EUDR, som etter planen trer i kraft 30. desember 2025.
EUDR-2-1024x684
Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Materialleverandøren Spandex introduserer den allsidige ImagePerfect iD9-serien.
iD9_PressRelease_ImagesiD9-SiD-Tenticles-980x512
Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Les videre

Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri

Den 27. oktober begjærte Kolbotn Trykkeri AS i Sofiemyr konkurs. En drøy uke senere hadde det som var igjen av familietrykkeriet fått ny eier.
Follo-2
Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri

Flere messehandeler for Ricoh

Ricoh hadde fylt standen sin med alt fra tonerpresser til etterbehandling og annet tilleggsutstyr. Det genererte mange besøkende – og førte også til flere handeler.
Ricoh-4-1024x683
Flere messehandeler for Ricoh

HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Skalerbarhet og produktivitet er noe HP fremhevet da de nylig lanserte tre nye produkter: HP Latex FS70 W storformatprinter, HP Latex Productivity Kit og oppgraderinger til HP PrintOS Production Hub.
HP-Latex-FS70-W-768x513
HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic

På slutten av sommeren kjøpte Plockmatic Group tyske Renz, kjent for sine trådbindingsmaskiner. Derfor var det også noe Plockmatic gjerne fremhevet under Sign&Print Scandinavia.
Rez-3-1024x683
Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic