Reklamehuset Wera – målbevisst telemarking

PUBLISERT: 15 mars 2018
OPPDATERT: 15 mars

Reklamehuset Wera- med eget trykkeri- er en grafisk bedrift som byr på seg selv. Salgs- og markedsføringssjef Hugo Stensrød Pedersen orkestrerer sine kolleger i alle kanaler. Selve glansnummeret er kundemagasinet Primawera. Porsgrunnsbedriften er en av få grafiske bedrifter som har klart å skape sin egen tydelige profil. «make print sexy again»- er gjennomgangstonen.

Reklamehuset Wera vakte en viss oppsikt da de for en tid tilbake tok den helt ut og fremsto som mafioso. Alle medarbeiderne var med. Det kunne vel ha sine sider når daglig leder Dag Brekke-Rasmussen var på kundebesøk i den lokale menigheten og etterlot seg et visittkort utformet som en pistol…

Markedsstrategien til Reklamehuset Wera ble presentert på Støtvig-seminaret til Grafisk bransjeforening sist uke. Hugo mener det er viktig å være åpen.

– Vi er veldig tydelig på at kunnskapsdeling er en del av vår kultur, sier han. Hugo har arbeidet for Wera i halvannet år. Når han snakker, kommer det nordnorske pågangsmotet klart frem. Han har sin opprinnelige i Bodø, men har vært med på en reise. Hugo har en mastergrad i innovasjon, internasjonal marketing og finans. Før han landet i Wera var han revisor i E&Y, nordisk prosjektleder i Telenor, og de siste fire årene prosjektleder for google-prosjektet «Telemark Online» og i Reklamehuset Wera.

Wera, som opprinnelig er to sammenslåtte trykkerier, Wergeland og Rasmussen,  ble etablert så tidlig som i 1895.

– Hvorfor endret dere forretningsmodellen til reklamehus- med eget trykkeri?

– Wera AS ble etter sammenslåingen veldig kjent for sin kreative tilnærming og design. Ettersom etterspørslene kom mer og mer inn på det kreative som igjen grenset til konkret markedsføring, gjorde vi dette valget. I 2012 endret vi merkevaren til Reklamehuset Wera, for å tydeliggjøre at vi arbeidet også som et reklamebyrå og ikke «bare» som trykkeri. Dette var avgjørende skulle vi bli kjent for andre fagområder enn trykkeri, forteller Hugo.

– Hvor stor andel av omsetningen kommer fra trykkeridelen?

– I dag er det 50/50 mellom trykkeri og reklamebyrå-delen.

– Har dere målt effekten av den flotte særpregede markedsinnsatsen? Har det gitt økt kapasitetsdekning for trykkeriet?

-Trykkeri-bransjen er dessverre synkende på et generelt grunnlag. Effekten av vår markedsaktivitet er like mye merkevarebygging og posisjonering, som rent salg. Gjennom å skille oss ut med en tydelig mafia-profil, benytte trykte og digitale flater fullt ut, opplever vi at vår posisjon befester seg tydeligere som Telemarks eneste / regionens få reklamebyrå med eget trykkeri. Det vi har merket med å lage blant annet «Primawera» – vårt inspirasjonsmagasin, er at vi skiller oss fra markedet med å gi noe tilbake til kunden. Det gjenspeiler både reklamebyrået gjennom innhold og design, men også kreativ trykk.

Gjennom å oppdatere magasinet hvert år, inspirerer vi våre kunder til det samme, noe som gir en annen type etterspørsel på trykk enn tidligere, sier Hugo Stensrød Pedersen.

– Hva er det viktigste rådet du kan gi kolleger i bransjen mht til markedsføring?

1: lag en spennende profil som en kan skille seg ut med. Ikke vær redd for å gjøre noe «ut av boksen», men bruk profilen i alle kanaler for å skape gjenkjennbarhet.

2: ikke vær redd for å dele kunnskap. Kunnskap inspirerer kunden og gjør faget vårt moro og interessant. Men husk å bruke kundens ord og ikke ukjent fagterminologi.

3: tenk inspirasjon. Inspirer kunden og gjør spesielt trykk attraktivt og morsomt. Jobb gjerne sammen med reklamebyrå for å skape innhold til kunden deres. Det er slikt som skaper merverdi for kunden.

Reklamehuset Weras trykkeri har en offsetmaskin fra Roland, Canon på digitaltrykk og Epson på plott. Trykkeriet leverer alt fra bøker, brosjyrer og blader til plakater, bannere og skilt.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2
Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot
Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel
Heidelberg feirer 175-års jubileum!