Reklamehuset Wera – målbevisst telemarking

Reklamehuset Wera- med eget trykkeri- er en grafisk bedrift som byr på seg selv. Salgs- og markedsføringssjef Hugo Stensrød Pedersen orkestrerer sine kolleger i alle kanaler. Selve glansnummeret er kundemagasinet Primawera. Porsgrunnsbedriften er en av få grafiske bedrifter som har klart å skape sin egen tydelige profil. “make print sexy again”- er gjennomgangstonen.

Reklamehuset Wera vakte en viss oppsikt da de for en tid tilbake tok den helt ut og fremsto som mafioso. Alle medarbeiderne var med. Det kunne vel ha sine sider når daglig leder Dag Brekke-Rasmussen var på kundebesøk i den lokale menigheten og etterlot seg et visittkort utformet som en pistol…

Markedsstrategien til Reklamehuset Wera ble presentert på Støtvig-seminaret til Grafisk bransjeforening sist uke. Hugo mener det er viktig å være åpen.

– Vi er veldig tydelig på at kunnskapsdeling er en del av vår kultur, sier han. Hugo har arbeidet for Wera i halvannet år. Når han snakker, kommer det nordnorske pågangsmotet klart frem. Han har sin opprinnelige i Bodø, men har vært med på en reise. Hugo har en mastergrad i innovasjon, internasjonal marketing og finans. Før han landet i Wera var han revisor i E&Y, nordisk prosjektleder i Telenor, og de siste fire årene prosjektleder for google-prosjektet “Telemark Online” og i Reklamehuset Wera.

Wera, som opprinnelig er to sammenslåtte trykkerier, Wergeland og Rasmussen,  ble etablert så tidlig som i 1895.

– Hvorfor endret dere forretningsmodellen til reklamehus- med eget trykkeri?

– Wera AS ble etter sammenslåingen veldig kjent for sin kreative tilnærming og design. Ettersom etterspørslene kom mer og mer inn på det kreative som igjen grenset til konkret markedsføring, gjorde vi dette valget. I 2012 endret vi merkevaren til Reklamehuset Wera, for å tydeliggjøre at vi arbeidet også som et reklamebyrå og ikke «bare» som trykkeri. Dette var avgjørende skulle vi bli kjent for andre fagområder enn trykkeri, forteller Hugo.

– Hvor stor andel av omsetningen kommer fra trykkeridelen?

– I dag er det 50/50 mellom trykkeri og reklamebyrå-delen.

– Har dere målt effekten av den flotte særpregede markedsinnsatsen? Har det gitt økt kapasitetsdekning for trykkeriet?

-Trykkeri-bransjen er dessverre synkende på et generelt grunnlag. Effekten av vår markedsaktivitet er like mye merkevarebygging og posisjonering, som rent salg. Gjennom å skille oss ut med en tydelig mafia-profil, benytte trykte og digitale flater fullt ut, opplever vi at vår posisjon befester seg tydeligere som Telemarks eneste / regionens få reklamebyrå med eget trykkeri. Det vi har merket med å lage blant annet «Primawera» – vårt inspirasjonsmagasin, er at vi skiller oss fra markedet med å gi noe tilbake til kunden. Det gjenspeiler både reklamebyrået gjennom innhold og design, men også kreativ trykk.

Gjennom å oppdatere magasinet hvert år, inspirerer vi våre kunder til det samme, noe som gir en annen type etterspørsel på trykk enn tidligere, sier Hugo Stensrød Pedersen.

– Hva er det viktigste rådet du kan gi kolleger i bransjen mht til markedsføring?

1: lag en spennende profil som en kan skille seg ut med. Ikke vær redd for å gjøre noe «ut av boksen», men bruk profilen i alle kanaler for å skape gjenkjennbarhet.

2: ikke vær redd for å dele kunnskap. Kunnskap inspirerer kunden og gjør faget vårt moro og interessant. Men husk å bruke kundens ord og ikke ukjent fagterminologi.

3: tenk inspirasjon. Inspirer kunden og gjør spesielt trykk attraktivt og morsomt. Jobb gjerne sammen med reklamebyrå for å skape innhold til kunden deres. Det er slikt som skaper merverdi for kunden.

Reklamehuset Weras trykkeri har en offsetmaskin fra Roland, Canon på digitaltrykk og Epson på plott. Trykkeriet leverer alt fra bøker, brosjyrer og blader til plakater, bannere og skilt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Horizon møter utfordringene innen den digitale transformasjonen

Omstrukturering i ledelsen hos Horizon skal gjøre ferdiggjøringsfirmaet i stand til å møte utfordringene ved den digitale forandringen innen trykkeribransjen. Økende krav til ytelsen av produkter, service og levering av individuelle kundeløsninger står i fokus for videreutviklingen av selskapet.

Publisert av: