40 prosent markedsandel til Canon

PUBLISERT: 5 april 2018
OPPDATERT: 21 mars
Bjørn Frantsen

Canon står frem som klar markedsleder på digitaltrykk i ny uavhengig undersøkelse. Den viser at Canons markedsandel ligger på 40 prosent. Selskapet opprettholdt med dette sin suverene posisjon som markedsleder i et digitaltrykkmarked som opplevde tilbakegang i fjor, både her i landet og i Europa for øvrig.

Tall fra det uavhengige analyseselskapet InfoSource viser en tilbakegang i antallet solgte digitaltrykkmaskiner i Norge i 2017. I markedet for tonerbaserte arkmaskiner med kapasitet over 65 sider i minuttet, ble det solgt og installert i overkant av 100 maskiner. Med en markedsandel på 40 prosent er Canon den soleklare vinneren i markedet, med mer enn dobbelt så mange solgte maskiner som nummer to på listen. Product Marketing Manager for Professional Print hos Canon Norge, Bjørn Frantsen, er godt fornøyd med at Canon holder lederposisjonen, og mener at tilbakegangen i antallet maskiner balanseres av god etterspørsel etter digital trykk og økt produktivitet.

– Det må ses i lys av at det pågår en konsolidering i den grafiske industrien, der flere aktører slår seg sammen eller samkjører produksjonen, noe som påvirker det totale antallet produksjonsmaskiner. Samtidig er det viktig å merke seg at volumene av digitaltrykk ikke går tilbake, fordi maskinene er mer produktive enn tidligere. Det betyr trolig også bedre lønnsomhet for de som benytter den nyeste teknologien, noe som utvilsomt er positivt for kundene våre. For Canons del opplever vi at våre kunder har en svært konkurransedyktig kapasitet og kvalitet fra ImagePRESS-investeringer de har foretatt – og at mange opplever økt etterspørsel etter digital trykk av høy kvalitet – og løpende vurderer nye investeringer, opplyser Bjørn Frantsen.

Canons har installert mer enn 450 enheter av ImagePRESS-serien i Norge siden serien ble introdusert i 2007. ImagePRESS-serien består av 5 ulike grunnmodeller, som kan tilpasses individuelt med ulike løsninger både i forkant og på ferdiggjøringssiden.

Hvilke forventninger har Canon til utviklingen i 2018?

– Vi forventer ingen sterk vekst i det totale antallet solgte maskiner, men tror produksjonsvolumene for hver maskin vil øke ytterligere, som følge av enda høyere driftssikkerhet og økende grad av automatisering. Canons mål er å styrke den solide posisjonen som markedsleder, og samtidig tilføre kundene våre ytterligere merverdi og lønnsomhet gjennom bransjens beste maskinplattform og dyktigste salgs- og serviceorganisasjon, sier Bjørn Frantsen.

Siste nytt

Ny beskyttelsesfilm for frontruter: "Utrolig stort marked"

Hexis bestselgende lakkbeskyttelsesfilm Bodyfence kommer med en ny film for å beskytte frontruter.
fukt_9373

HP med nye lateks-maskiner

På ISA Sign Expo 2025  annonserte HP sine nye Latex 730- og HP Latex 830-printerserier, som er selskapets nyeste generasjon av vannbaserte HP Latex-storformat printløsninger.
hp-pixel-desktop

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade