40 prosent markedsandel til Canon

PUBLISERT: 5 april 2018
OPPDATERT: 21 mars
Bjørn Frantsen

Canon står frem som klar markedsleder på digitaltrykk i ny uavhengig undersøkelse. Den viser at Canons markedsandel ligger på 40 prosent. Selskapet opprettholdt med dette sin suverene posisjon som markedsleder i et digitaltrykkmarked som opplevde tilbakegang i fjor, både her i landet og i Europa for øvrig.

Tall fra det uavhengige analyseselskapet InfoSource viser en tilbakegang i antallet solgte digitaltrykkmaskiner i Norge i 2017. I markedet for tonerbaserte arkmaskiner med kapasitet over 65 sider i minuttet, ble det solgt og installert i overkant av 100 maskiner. Med en markedsandel på 40 prosent er Canon den soleklare vinneren i markedet, med mer enn dobbelt så mange solgte maskiner som nummer to på listen. Product Marketing Manager for Professional Print hos Canon Norge, Bjørn Frantsen, er godt fornøyd med at Canon holder lederposisjonen, og mener at tilbakegangen i antallet maskiner balanseres av god etterspørsel etter digital trykk og økt produktivitet.

– Det må ses i lys av at det pågår en konsolidering i den grafiske industrien, der flere aktører slår seg sammen eller samkjører produksjonen, noe som påvirker det totale antallet produksjonsmaskiner. Samtidig er det viktig å merke seg at volumene av digitaltrykk ikke går tilbake, fordi maskinene er mer produktive enn tidligere. Det betyr trolig også bedre lønnsomhet for de som benytter den nyeste teknologien, noe som utvilsomt er positivt for kundene våre. For Canons del opplever vi at våre kunder har en svært konkurransedyktig kapasitet og kvalitet fra ImagePRESS-investeringer de har foretatt – og at mange opplever økt etterspørsel etter digital trykk av høy kvalitet – og løpende vurderer nye investeringer, opplyser Bjørn Frantsen.

Canons har installert mer enn 450 enheter av ImagePRESS-serien i Norge siden serien ble introdusert i 2007. ImagePRESS-serien består av 5 ulike grunnmodeller, som kan tilpasses individuelt med ulike løsninger både i forkant og på ferdiggjøringssiden.

Hvilke forventninger har Canon til utviklingen i 2018?

– Vi forventer ingen sterk vekst i det totale antallet solgte maskiner, men tror produksjonsvolumene for hver maskin vil øke ytterligere, som følge av enda høyere driftssikkerhet og økende grad av automatisering. Canons mål er å styrke den solide posisjonen som markedsleder, og samtidig tilføre kundene våre ytterligere merverdi og lønnsomhet gjennom bransjens beste maskinplattform og dyktigste salgs- og serviceorganisasjon, sier Bjørn Frantsen.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324