Agfa med kjemikaliefrie trykkplater

PUBLISERT: 5 april 2018
OPPDATERT: 5 april

I vår lanserer Agfa Graphics sin vann- og kjemikaliefrie trykkplate – Adamas. Trykkplaten er ifølge produsenten mer effektiv i trykkprosessen, har bedre ytelse og kan brukes lengre.

Agfa Graphics har lyttet til trykkeriene i utviklingen av trykkplaten Adamas.

Trykkplaten Adamas bygger på Agfas egen teknikk Thermolink, tilpasset arkmatede trykkpresser, samt coldset-og heatset-produksjoner. Den er dessuten kompatibel med uv-blekk som kan herdes i lave temperaturer. Bruksområdene kan gjelde alt fra avistrykk til å trykke ulike applikasjoner innen trykksaker. Ifølge Agfa er det en robust trykkplate som ikke har noe problem med å håndtere volumer på rundt 350 000 eksemplarer. Fremkallingsprosessen er helt fri fra kjemikalier. Ifølge selskapet forbedrer trykkplaten effektiviteten i trykkeprosessen, både når det gjelder trykkytelse og livslengde. Avfallet blir 75 prosent lavere ved å bruke denne platen sammenliknet med andre lignende produkter. Adamasplaten er konstruert for å benyttes sammen med Adamas rengjøringsenheter. Vann benyttes ikke i rengjøringsprosessen, i stedet bruker man en ph-nøytral væske.

– Da vi designet Adamas passet vi på å ha de mest avanserte trykkerienes behov i tankene. Resultatet viser innovasjon på alle fronter – økt holdbarhet, forbedret ytelse og svar på de største markedstrendene, som herding av uv-blekk i lave temperaturer, sier Iris Bogunovic, produktsjef for foretakets termiske trykkplater.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324