
I en omfattende studie som ble gjennomført i 2017 fikk over 10.000 konsumenter fra 10 land redegjøre for sine preferanser når det gjelder å ta imot informasjon via print eller digitalt. Undersøkelsen viste blant annet at konsumentene stoler på og setter pris på det trykte mediet. Konsumentene mente også at leseren får en dypere forståelse av informasjon som er trykt.
Studien heter «Two Sides: Print og paper i en digital verden» og kan lastes ned her (PDF-fil på engelsk). Den er inndelt i seks ulike kategorier, og i en artikkel har Grafkom sett litt nærmere på “Markedsføringspreferanser”. her går det frem at mange ikke stoler på nettannonser, og mange benytter spesielle filtere for å utestenge reklame mens de surfer på nettet. Samtidig svarer de på at sjansen for at de reagerer på en reklame er større dersom de ser den i et trykt medium som i en avis eller et magasin. Reklame i postkassen vies også større oppmerksomhet fra mottakerne enn via innboksen i eposten.