Magasinet - den nye vinylplaten?

PUBLISERT: 19 april 2018
OPPDATERT: 19 april

I Aller InSights skriver Anne Eskerod Borgstrøm et blogginnlegg om hvorfor det trykte medium overlever.

Anne Eskerod Borgstrøm innleder innlegget med disse ord:

«Printformatet høster for øyeblikket fornyet energi. Det er den nye vinylplaten. Vi gjenfinner i stigende grad gleden og relevansen av de ’gode gamle’ formatene, hvor innholdet er avgrenset og sammensatt av de pasjonerte og profesjonelle.»

Jeg fester meg spesielt ved de siste ordene i setningen: pasjonerte og profesjonelle.

Når det trykte medium fanger vår interesse, ikke minst de unges, så skjer dette ofte i de tilfellene hvor mediet gir oss noe vi ikke får på det mer flyktige digitale medium.

Det skal mere til enn ord og farger på papir
Derfor gjelder det å gjøre det trykte kommunikasjonsmedium, for eksempel magasinet, til noe spesielt. Velskrevne, relevante og målrettede artikler i lekker layout og flotte bilder. Det skal «kjæles» for både øynene og den taktile fornemmelsen du får når du tar et trykt medium i hendene.

Det er kort sagt ikke nok bare å sette et par ord sammen og spandere litt trykkfarge på papir. Det skal arbeides med papiret, med design, med foredling, med tekst og bilder før det trykte mediet virkelig blir den nye trenden innenfor kommunikasjon.

Kan det også tjenes penger på magasiner?
Anne Eskerod Borgstrøm slutter sitt blogginnlegg med disse ordene:

«Det etterspørres i stigende grad dybde og substans servert på elegant vis. Og hvis medieinstrumentaliteten på ukeblader og magasiner endrer seg, mon ikke så en del av annonsekronene følger med? Det blir vel aldri umoderne og irrelevant å legge seg opp av en estetisk fordypning- og forkjælingssituasjon, som motvekt til den hurtige og påtrengende digitale annonseringen, hvor du ikke raskt nok kan få klikket på ’hopp over annonsen’?»

Så kanskje kan det også være en fornuftig forretning i å gi forbrukerne et lekkert alternativ til de raske informasjonene på nettet.

Her finner du blogginnlegget til Anne Eskerod Borgstrøm: Derfor overlever print.

Vinylbølgen på Samvirkelaget, her fra en dagligvarebutikk på østlandet.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik