I Aller InSights skriver Anne Eskerod Borgstrøm et blogginnlegg om hvorfor det trykte medium overlever.
Anne Eskerod Borgstrøm innleder innlegget med disse ord:
«Printformatet høster for øyeblikket fornyet energi. Det er den nye vinylplaten. Vi gjenfinner i stigende grad gleden og relevansen av de ’gode gamle’ formatene, hvor innholdet er avgrenset og sammensatt av de pasjonerte og profesjonelle.»
Jeg fester meg spesielt ved de siste ordene i setningen: pasjonerte og profesjonelle.
Når det trykte medium fanger vår interesse, ikke minst de unges, så skjer dette ofte i de tilfellene hvor mediet gir oss noe vi ikke får på det mer flyktige digitale medium.
Det skal mere til enn ord og farger på papir
Derfor gjelder det å gjøre det trykte kommunikasjonsmedium, for eksempel magasinet, til noe spesielt. Velskrevne, relevante og målrettede artikler i lekker layout og flotte bilder. Det skal «kjæles» for både øynene og den taktile fornemmelsen du får når du tar et trykt medium i hendene.
Det er kort sagt ikke nok bare å sette et par ord sammen og spandere litt trykkfarge på papir. Det skal arbeides med papiret, med design, med foredling, med tekst og bilder før det trykte mediet virkelig blir den nye trenden innenfor kommunikasjon.
Kan det også tjenes penger på magasiner?
Anne Eskerod Borgstrøm slutter sitt blogginnlegg med disse ordene:
«Det etterspørres i stigende grad dybde og substans servert på elegant vis. Og hvis medieinstrumentaliteten på ukeblader og magasiner endrer seg, mon ikke så en del av annonsekronene følger med? Det blir vel aldri umoderne og irrelevant å legge seg opp av en estetisk fordypning- og forkjælingssituasjon, som motvekt til den hurtige og påtrengende digitale annonseringen, hvor du ikke raskt nok kan få klikket på ’hopp over annonsen’?»
Så kanskje kan det også være en fornuftig forretning i å gi forbrukerne et lekkert alternativ til de raske informasjonene på nettet.
Her finner du blogginnlegget til Anne Eskerod Borgstrøm: Derfor overlever print.
