Magasinet – den nye vinylplaten?

I Aller InSights skriver Anne Eskerod Borgstrøm et blogginnlegg om hvorfor det trykte medium overlever.

Anne Eskerod Borgstrøm innleder innlegget med disse ord:

“Printformatet høster for øyeblikket fornyet energi. Det er den nye vinylplaten. Vi gjenfinner i stigende grad gleden og relevansen av de ’gode gamle’ formatene, hvor innholdet er avgrenset og sammensatt av de pasjonerte og profesjonelle.”

Jeg fester meg spesielt ved de siste ordene i setningen: pasjonerte og profesjonelle.

Når det trykte medium fanger vår interesse, ikke minst de unges, så skjer dette ofte i de tilfellene hvor mediet gir oss noe vi ikke får på det mer flyktige digitale medium.

Det skal mere til enn ord og farger på papir
Derfor gjelder det å gjøre det trykte kommunikasjonsmedium, for eksempel magasinet, til noe spesielt. Velskrevne, relevante og målrettede artikler i lekker layout og flotte bilder. Det skal “kjæles” for både øynene og den taktile fornemmelsen du får når du tar et trykt medium i hendene.

Det er kort sagt ikke nok bare å sette et par ord sammen og spandere litt trykkfarge på papir. Det skal arbeides med papiret, med design, med foredling, med tekst og bilder før det trykte mediet virkelig blir den nye trenden innenfor kommunikasjon.

Kan det også tjenes penger på magasiner?
Anne Eskerod Borgstrøm slutter sitt blogginnlegg med disse ordene:

“Det etterspørres i stigende grad dybde og substans servert på elegant vis. Og hvis medieinstrumentaliteten på ukeblader og magasiner endrer seg, mon ikke så en del av annonsekronene følger med? Det blir vel aldri umoderne og irrelevant å legge seg opp av en estetisk fordypning- og forkjælingssituasjon, som motvekt til den hurtige og påtrengende digitale annonseringen, hvor du ikke raskt nok kan få klikket på ’hopp over annonsen’?”

Så kanskje kan det også være en fornuftig forretning i å gi forbrukerne et lekkert alternativ til de raske informasjonene på nettet.

Her finner du blogginnlegget til Anne Eskerod Borgstrøm: Derfor overlever print.

Vinylbølgen på Samvirkelaget, her fra en dagligvarebutikk på østlandet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Ricoh og Watkiss byr på ny inline etterbehandler

Engelske Watkiss har lagd en online sadelstifter med trekantkutting til Ricohs flaggskip ProC 9210. I tre år har Watkiss arbeidet med utviklingen av denne maskinen, som er lagd for å holde til minst to generasjoner laserprintere. Så når printeren skal skiftes ut om fire-fem år kan man kople den nye printeren til Watkiss sadelstifteren. Ricoh […]

Publisert av: 

Canon lanserer ny utgave av tredje generasjon imageRUNNER ADVANCE-plattformen

Canon presenterer i dag en ny utgave av sin imageRUNNER ADVANCE-plattform, denne skal ha oppgradert sikkerhet og brukervennlighet. Tredje utgave av tredjegenerasjonen består av hele 26 produkter fordelt på syv serier, og gir full standardisering og et intuitivt grensesnitt på tvers av alle enheter. Den nye utgaven bygger videre på tidligere versjoner og gir partnerne enkel installasjon, sentralisert administrasjon og sikkerhet fra første sekund, hevder Canon i et presseskriv.

Publisert av: 

Integrert ferdiggjøring og automatisering i fokus i Luzern

Fallende opplag og tendensen til stadig mer individualisering stiller nye krav til trykke- og etterbehandlingsprosessene. Det er i dag kun mulig å oppnå en lønnsom produksjon av helt små opplag ved hjelp af høyt integrerte og automatiserte workflows, som overflødiggjør manuell håndtering.

Publisert av: 

Rekordresultat for Signcom

Foran 2019-utgaven av Sign & Print Scandinavia var forventningene høye. De besøkende ble møtt av et sterkt Signcom med ny glød og energi, stemningen var på topp og ble ytterligere forsterket av muligheten til å vinne en helt ny Mimaki UV LED Print & Cut UCJV300-75! Allerede dag to ante man at de var på vei mot et rekordsalg og dag tre var det et faktum.

Publisert av: 

Flere detaljer om Canons nye Océ Arizona 1300-serie

På Sign&Print Scandinavia lanserte Canon en ny Océ Arizona 1300-serie med planskrivere til produksjon av mellomstore volumer med skilt og displaygrafikk. Med den nye serien kan kundene øke produksjonseffektiviteten og imøtekomme markedsetterspørselen etter større applikasjonsvariasjon, hevdes det fra Canon i et presseskriv.

Publisert av: