Magasinet - den nye vinylplaten?

PUBLISERT: 19 april 2018
OPPDATERT: 19 april

I Aller InSights skriver Anne Eskerod Borgstrøm et blogginnlegg om hvorfor det trykte medium overlever.

Anne Eskerod Borgstrøm innleder innlegget med disse ord:

«Printformatet høster for øyeblikket fornyet energi. Det er den nye vinylplaten. Vi gjenfinner i stigende grad gleden og relevansen av de ’gode gamle’ formatene, hvor innholdet er avgrenset og sammensatt av de pasjonerte og profesjonelle.»

Jeg fester meg spesielt ved de siste ordene i setningen: pasjonerte og profesjonelle.

Når det trykte medium fanger vår interesse, ikke minst de unges, så skjer dette ofte i de tilfellene hvor mediet gir oss noe vi ikke får på det mer flyktige digitale medium.

Det skal mere til enn ord og farger på papir
Derfor gjelder det å gjøre det trykte kommunikasjonsmedium, for eksempel magasinet, til noe spesielt. Velskrevne, relevante og målrettede artikler i lekker layout og flotte bilder. Det skal «kjæles» for både øynene og den taktile fornemmelsen du får når du tar et trykt medium i hendene.

Det er kort sagt ikke nok bare å sette et par ord sammen og spandere litt trykkfarge på papir. Det skal arbeides med papiret, med design, med foredling, med tekst og bilder før det trykte mediet virkelig blir den nye trenden innenfor kommunikasjon.

Kan det også tjenes penger på magasiner?
Anne Eskerod Borgstrøm slutter sitt blogginnlegg med disse ordene:

«Det etterspørres i stigende grad dybde og substans servert på elegant vis. Og hvis medieinstrumentaliteten på ukeblader og magasiner endrer seg, mon ikke så en del av annonsekronene følger med? Det blir vel aldri umoderne og irrelevant å legge seg opp av en estetisk fordypning- og forkjælingssituasjon, som motvekt til den hurtige og påtrengende digitale annonseringen, hvor du ikke raskt nok kan få klikket på ’hopp over annonsen’?»

Så kanskje kan det også være en fornuftig forretning i å gi forbrukerne et lekkert alternativ til de raske informasjonene på nettet.

Her finner du blogginnlegget til Anne Eskerod Borgstrøm: Derfor overlever print.

Vinylbølgen på Samvirkelaget, her fra en dagligvarebutikk på østlandet.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324